- W Polsce 10-letnie auta należą do najpopularniejszych i często importowanych
- Raport niemieckiego instytu TUV powstaje na bazie wyników niemal 9 mln obowiązkowych przeglądów
- Pokazujemy samochody, których lepiej unikać - w rankingu TUV wypadają najgorzej
Dziesięcioletnie auto to takie, które może służyć jeszcze przez kilka lat bez konieczności przeprowadzania generalnego remontu silnika i innych podzespołów. Jeśli w czasie eksploatacji było zadbane, serwisowane i pielęgnowane, to w zasadzie wystarczy lać paliwo i jeździć.
Nie wszystkie jednak takie są. Niektóre modele szczególnie często trapione są przez awarie, wynikające z przyspieszonego zużycia części i podzespołów czy fabrycznych niedociągnięć, które ujawniają się w trakcie eksploatacji.
Takich aut lepiej unikać, bo o ile są z reguły tanie w zakupie, to już pierwsza awaria może wyczyścić portfel kierowcy. Szukając auta, którego nie będą trapiły częste awarie, warto zrobić solidne rozeznanie. Pomocne w tym mogą być rankingi jak choćby ten opracowany przez niemiecki TUV.
W ostatniej edycji raportu TUV samochody zostały tradycyjnie już podzielone na pięć kategorii wiekowych - od aut 2-3-letnich aż po 10-11-letnie. Niniejsze zestawienie pokazuje poszczególne modele w rankingu od najmniej do najbardziej awaryjnego, z samego końca niemieckiego rankingu.
Przy każdym modelu podana została procentowa wartość, która określa odsetek egzemplarzy danego modelu, w których podczas okresowego przeglądu wykryte zostały istotne usterki i awarie zagrażające pasażerom i innym uczestnikom ruchu.
Raport TUV 2018 zbiera wyniki aż 8,8 mln obowiązkowych, corocznych przeglądów technicznych, przeprowadzonych w okresie między lipcem 2016 i czerwcem 2017 roku. Dane takie są o tyle wartościowe, że odzwierciedlają średni stan używanych aut, z których wiele przecież dociera do nas zza zachodniej granicy.
Analiza raportu, takiego jak choćby prezentowany poniżej, pozwala omijać modele samochodów szczególnie podatne na usterki i awarie, które znaczną część swojego okresu eksploatacji spędzają w warsztacie. Oczywiście, zdarzają się zadbane egzemplarze, które regularnie serwisowane i "dobrze traktowane" w miarę bezawaryjnie pokonywać będą kolejne kilometry, jednak to bardziej wyjątek, niż reguła.
W niniejszym materiale prezentujemy dziesięć pierwszych miejsc w rankingu modeli samochodów 10-letnich, a więc z okolic rocznika 2008, które psują się częściej niż inne i przyprawiają swoich właścicieli o niepotrzebny stres i narażają na spore koszty. Najczęstsze problemy dotyczą elektryki i elektroniki, niesprawnego oświetlenia czy usterek wydechu, hamulców i zawieszenia.
Na dziesięć modeli z niniejszego zestawienia, sześć to samochody francuskich marek (wliczając Dacię, zbudowaną na podzespołach Renault). Oprócz tego są jeszcze dwa Chevrolety, jedna Kia i jeden Volkswagen.
Auta w zestawieniu prezentowane są w kolejności od stosunkowo najmniej awaryjnego do najbardziej awaryjnego. Dodajmy jeszcze, że średni odsetek pojazdów, które z powodu wykrytych usterek nie otrzymały pozytywnego wyniku badania, wynosi w tej edycji 19,9 proc., podczas gdy rok temu było to 19,7 proc. Oznacza to, że co piąty samochód, wśród wszystkich badanych, miał problem z zaliczeniem przeglądu.
Galeria zdjęć
Volkswagen Sharan na miejscu 10. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 29,4 proc., co oznacza odsetek samochodów z poważną usterką. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 151 tys. km.
Kia Rio na miejscu 9. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 29,7 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 102 tys. km.
Dacia Sandero na miejscu 8. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 29,8 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 84 tys. km.
Peugeot 206 na miejscu 7. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 30,0 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 98 tys. km.
Citroen C4 na miejscu 6. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 30,9 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 111 tys. km.
Renault Megane na miejscu 5. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 31,4 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 124 tys. km.
Renault Kangoo na miejscu 4. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 31,8 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 118 tys. km.
Dacia Logan na miejscu 3. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 32,0 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 125 tys. km.
Chevrolet Aveo na miejscu 2. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 32,5 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 88 tys. km.
Chevrolet Matiz na miejscu 1. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 32,8 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 79 tys. km.