Dziesięcioletnie auto to takie, które może służyć jeszcze przez kilka lat bez konieczności przeprowadzania generalnego remontu silnika i innych podzespołów. Jeśli w czasie eksploatacji było zadbane, serwisowane i pielęgnowane, to w zasadzie wystarczy lać paliwo i jeździć.
Nie wszystkie jednak takie są. Niektóre modele szczególnie często trapione są przez awarie, wynikające z przyspieszonego zużycia części i podzespołów czy fabrycznych niedociągnięć, które ujawniają się w trakcie eksploatacji.
Takich aut lepiej unikać, bo o ile są z reguły tanie w zakupie, to już pierwsza awaria może wyczyścić portfel kierowcy. Szukając auta, którego nie będą trapiły częste awarie, warto zrobić solidne rozeznanie. Pomocne w tym mogą być rankingi jak choćby ten opracowany przez niemiecki TUV.
W ostatniej edycji raportu TUV samochody zostały tradycyjnie już podzielone na pięć kategorii wiekowych - od aut 2-3-letnich aż po 10-11-letnie. Niniejsze zestawienie pokazuje poszczególne modele w rankingu od najmniej do najbardziej awaryjnego, z samego końca niemieckiego rankingu.
Przy każdym modelu podana została procentowa wartość, która określa odsetek egzemplarzy danego modelu, w których podczas okresowego przeglądu wykryte zostały istotne usterki i awarie zagrażające pasażerom i innym uczestnikom ruchu.
Raport TUV 2018 zbiera wyniki aż 8,8 mln obowiązkowych, corocznych przeglądów technicznych, przeprowadzonych w okresie między lipcem 2016 i czerwcem 2017 roku. Dane takie są o tyle wartościowe, że odzwierciedlają średni stan używanych aut, z których wiele przecież dociera do nas zza zachodniej granicy.
Analiza raportu, takiego jak choćby prezentowany poniżej, pozwala omijać modele samochodów szczególnie podatne na usterki i awarie, które znaczną część swojego okresu eksploatacji spędzają w warsztacie. Oczywiście, zdarzają się zadbane egzemplarze, które regularnie serwisowane i "dobrze traktowane" w miarę bezawaryjnie pokonywać będą kolejne kilometry, jednak to bardziej wyjątek, niż reguła.
W niniejszym materiale prezentujemy dziesięć pierwszych miejsc w rankingu modeli samochodów 10-letnich, a więc z okolic rocznika 2008, które psują się częściej niż inne i przyprawiają swoich właścicieli o niepotrzebny stres i narażają na spore koszty. Najczęstsze problemy dotyczą elektryki i elektroniki, niesprawnego oświetlenia czy usterek wydechu, hamulców i zawieszenia.
Na dziesięć modeli z niniejszego zestawienia, sześć to samochody francuskich marek (wliczając Dacię, zbudowaną na podzespołach Renault). Oprócz tego są jeszcze dwa Chevrolety, jedna Kia i jeden Volkswagen.
Auta w zestawieniu prezentowane są w kolejności od stosunkowo najmniej awaryjnego do najbardziej awaryjnego. Dodajmy jeszcze, że średni odsetek pojazdów, które z powodu wykrytych usterek nie otrzymały pozytywnego wyniku badania, wynosi w tej edycji 19,9 proc., podczas gdy rok temu było to 19,7 proc. Oznacza to, że co piąty samochód, wśród wszystkich badanych, miał problem z zaliczeniem przeglądu.