- 4-letnie samochody są chętnie kupowane przez Polaków na rynku wtórnym
- Raport TUV oparty jest na wynikach niemal 9 mln corocznych przeglądów technicznych
- Zadbane samochody 4-letnie są niemal jak nowe, a tańsze o ponad połowę
Auta z rocznika 2014 są łakomym kąskiem na rynku wtórnym. Obecnie są na tyle "stare", że ich cena wyjściowa zdążyła już spaść o ponad połowę, a jednocześnie na tyle młode, że posłużą jeszcze przez długie lata, zwłaszcza przy odpowiedzialnej eksploatacji. Modele niektórych marek wciąż są jeszcze na gwarancji producenta.
Przed zakupem wymarzonego pojazdu warto jednak zasięgnąć języka i rozejrzeć się po rynku, poszukując opinii o najczęstszych usterkach. Pomocne mogą okazać się rankingi awaryjności, które wskazują, czy dany samochód ma tendencję do częstego ulegania awariom, czy też jest ponadprzeciętnie niezawodny.
W podjęciu decyzji o zakupie samochodu, który nie wyczyści portfela niespodziewanymi i kosztownymi naprawami i posłuży parę kolejnych lat, pomagają dane zbierane przez organizacje zajmujące się przeglądami samochodów, jak choćby niemiecki TUV, który uwzględnia usterki zagrażające bezpieczeństwu drogowemu, czyli te poważne, wykryte podczas przeglądów.
Raport TUV 2018 zbiera wyniki aż 8,8 mln obowiązkowych, corocznych przeglądów technicznych, przeprowadzonych w okresie między lipcem 2016 i czerwcem 2017 roku. Dane takie są o tyle wartościowe, że odzwierciedlają średni stan używanych aut, z których wiele przecież dociera do nas zza zachodniej granicy.
W niniejszym rankingu, przy każdym modelu podana została procentowa wartość, która określa odsetek egzemplarzy danego modelu, w których podczas okresowego przeglądu wykryte zostały istotne usterki i awarie zagrażające pasażerom i innym uczestnikom ruchu.
Warto zauważyć, że średni odsetek pojazdów, które z powodu wykrytych usterek nie otrzymały pozytywnego wyniku badania, wynosi w tej edycji 19,9 proc., podczas gdy rok temu było to 19,7 proc. Oznacza to, że co piąty samochód, wśród wszystkich badanych, miał problem z zaliczeniem przeglądu.
W dalszej części prezentujemy dziesięć najrzadziej psujących się samochodów z rocznika 2014. Co ciekawe, w TOP 10 znalazł się tylko jeden przedstawiciel japońskiej motoryzacji, jeden model szwedzki i jeden marki amerykańskiej, a pozostałe są niemieckie, z czego prym wiodą Mercedes i Audi.
Audi A1 znalazło się na miejscu 8. ex aequo z czterema innymi modelami. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 3,0 proc. - jest to odsetek samochodów z poważną usterką, uniemożliwiająca "zaliczenie" przeglądu. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 35 tys. kilometrów.
Audi Q3 znalazło się na miejscu 8. ex aequo z czterema innymi modelami. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 3,0 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 46 tys. kilometrów.
Audi Q5 znalazło się na miejscu 8. ex aequo z czterema innymi modelami. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 3,0 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 63 tys. kilometrów.
Porsche 911 znalazło się na miejscu 8. ex aequo z czterema innymi modelami. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 3,0 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 30 tys. kilometrów.
Volvo V40 znalazło się na miejscu 8. ex aequo z czterema innymi modelami. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 3,0 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 50 tys. kilometrów.
Mercedes Klasy M znalazł się na miejscu 6. ex aequo. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 2,8 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 62 tys. kilometrów.
Opel Mokka znalazł się na miejscu 6. ex aequo. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 2,8 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 35 tys. kilometrów.
Mazda 2 znalazła się na miejscu 5. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 2,7 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 28 tys. kilometrów.
Mercedes Klasy B znalazł się na miejscu 3. ex aequo. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 2,6 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 40 tys. kilometrów.
Mercedes GLK znalazł się na miejscu 3. ex aequo. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 2,6 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 52 tys. kilometrów.
Volkswagen Golf Sportsvan znalazł się na miejscu 2. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 2,5 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 31 tys. kilometrów.
Mercedes SLK znalazł się na miejscu 1. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 2,0 proc. Średni zanotowany przebieg dla tego modelu wynosił 30 tys. kilometrów.