w Polsce to pojazdy maksymalnie zunifikowane. Różne wersje Polonezów, Fiatów 125p i Maluchów konstruowane były tak, aby jak najwięcej części zamiennych mogło być użytych do naprawy różnych modeli. Wszystko po to, aby, na ile to możliwe, uprościć serwis tych samochodów. Fabryka na Żeraniu montowała również krótkie serie Polonezów z mocniejszymi, większymi silnikami Fiata lub Forda, przeznaczonych głównie dla służb państwowych i VIP-ów. Z kolei FSM wymyśliła w 1987 roku ulepszoną wersję Malucha "bis". Niewiele wyprodukowano tych aut, ale można było je kupić jeszcze w 1992 roku.FSO, a później Daewoo-FSO, już na początku lat 90. proponowało Polonezy z francuskimi silnikami wysokoprężnymi oraz 16-zaworowymi jednostkami benzynowymi Rovera. Jeszcze zanim koreański koncern przejął polską fabrykę, firma Ticar sprzedawała w Polsce Tico, m.in. z automatyczną skrzynią biegów.Na giełdach wciąż można spotkać wszystkie te samochody, a wśród wymienionych najpopularniejsze są najmłodsze Polonezy 1.4 i 1.9 D. Sprawdziliśmy, czy łatwo jest zdobyć części zamienne do tych aut, które jednoznacznie kojarzymy jako "polskie".Do każdego z modeli próbowaliśmy kupić charakterystyczne dla nich elementy, przy czym - aby porównać dostępność części zamiennych do "nietypowych" silników Poloneza- w każdym przypadku szukamy paska napędu rozrządu z napinaczami oraz uszczelki pod głowicę. O części pytamy kolejno: w macierzystych ASO, w stacjach konkurencyjnych (dotyczy to silników "zapożyczonych" od Fiata, Forda, CitroĎna czy Rovera) oraz w sklepach, supermarketach i hurtowniach motoryzacyjnych. Komfortową sytuację mają użytkownicy tych aut, do których części można kupić zarówno w autoryzowanych sklepach (oryginalne, dobrej jakości, ale z reguły drogie) i poza firmową siecią hurtowni (tzw. zamienniki, których jakość czasem odbiega od ideału, ale cena jest atrakcyjna). Niestety, taki komfort wyboru "nie grozi" użytkownikom większości z opisanych samochodów. Nasza ocena wystawiana danej marce zależy od dostępności części do każdego z wymienionych aut, przy czym minus za brak części do pojazdu 20-letniego (np. Maluch starego typu) jest znacznie mniejszy niż minus postawiony za trudności z serwisem samochodu oferowanego po raz ostatni 3 lata temu (Polonez 1.4 103 KM).Najwięcej problemów czeka właścicieli aut, do których części niedostępne są nie tylko w ASO macierzystej firmy, ale i nie ma żadnej innej sieci sklepów, które mogłyby potrzebne elementy zaoferować. Kłopoty czekają użytkowników Fiata 126p bis oraz Polonezów z silnikiem Fiata 132. Do tego pierwszego nie ma już elementów blacharskich oraz typowych dla niego części silnika. Można stwierdzić, że przeważająca większość ASO woli naprawiać samochody nowe i typowe. Ale zdarza-ją się godne pochwały wyjątki - warsztaty, które podejmą się naprawy mimo braku części zamiennych (np. wymiana uszkodzonej automatycznej skrzyni biegów Tico na skrzynię manualną).Polonez 2.0 105 KM (Ford) i 2.0 112 KM (Fiat)Poszukujemy paska napędu rozrządu wraz z napinaczem oraz uszczelki pod głowicę do rzadko spotykanych, ale montowanych jeszcze w latach 90. Polonezów z silnikami o pojemności 2 litrów. Szef warszawskiego Centrum Serwisowego Daewoo Janusz Gocławski przewiduje, że z częściami do tych jednostek oraz dokumentacją techniczną niezbędną do naprawy wiele ASO firmy Daewoo może mieć problem. Oświadcza jednak, że nikogo z takim autem nie wyprosi ze stacji. Centrum spróbuje pomóc w naprawie i znalezieniu części.Niestety, pracownicy wielu warsztatów nie są w stanie uwierzyć, że takie auta kiedykolwiek montowano na Żeraniu, o częściach nie warto nawet wspominać. Z silnikiem fordowskim nie ma jednak problemu - ASO Forda proponują pasek za 140 zł, napinacz za 144 zł, a uszczelkę pod głowicę za 110 zł. Sklepy nieautoryzowane także mają te elementy. W zasadzie nie ma co liczyć na części do silnika Fiata montowanego w Polonezie. Nie powiodły się próby znalezienia napędu rozrządu do tej jednostki ani w ASO Fiata, ani w Daewoo. Wypada uwierzyć w bezawaryjność 112-konnej jednostki napędowej lub liczyć na łut szczęścia w sklepach nieautoryzowanych. Naprawy, które nie wymagają ingerencji w silnik, są możliwe w niemal każdym serwisie. Polonez 1.4 103 KM (silnik Rovera) Niespodzianka! Większość autoryzowanych stacji obsługi Daewoo nie jestprzygotowana do naprawy 3-letniego samochodu z powodu braku części! Niektórzy życzliwie odsyłają klientów do prywatnej konku-rencji, inni sugerują wizy-tę u Rovera. Rzeczywiście, autoryzowane stacje Rovera kojarzą ten silnik i wiele części dostępnych jest od razu, wszystkie inne na zamówienie. Pasek rozrządu kosztuje 155 zł, napinacz 167 zł, a uszczelka pod głowicę 242 zł. Ze względu na skomplikowaną konstrukcję tej jednostki wszelkie naprawy lepiej wykonać w serwisie Rovera. Polonez 1.9 D 69 KM (silnik PSA) Miłym zaskoczeniem jest stosunkowo dobra dostępność w sieci serwisowej Daewoo części do Poloneza z francuskim silnikiem 1.9 D. Oferowane są najczęściej tzw. zamienniki w cenach: pasek - 60-130 zł, napinacze - 130-270 zł, uszczelka pod głowicę - 140-240 zł. Udając się po oryginalne części do ASO CitroĎna, warto znać numer silnika - było wiele odmian tych jednostek napędowych. Silnik 1.9 D jest najbardziej typowy. Polonez 1.6 SLE rok prod. 1990 Auto z 1990 roku różni się od modelu Caro szczegółami oblachowania, niektórymi elementami zespołu napędowego i wykończenia wnętrza. Części te produkowane są dzisiaj przez zakłady rzemieślnicze. Ich ceny zachęcają do zakupu, ale jakość niektórych jest tak zła, że nie zapewnia bezproblemowej eksploatacji auta. Na oryginalne, fabryczne części nie ma co liczyć, chyba że przypadkiem. Łatwo kupić tylko te, które bez zmian zostały przeniesione do Caro. Fiat 126p, rok prod. 1981 Poszukujemy felg, prędkościomierza i linki rozrusznika starego typu. Trudno jest o te części, choć można liczyć na przypadek, że w jakimś byłym Polmozbycie znajdują się jeszcze pozostałości ze starych zapasów. Udało się np. w autoryzowanym sklepie kupić linkę rozrusznika za cztery złote. Brakuje jednak felg, części blacharskich, elementów wyposażenia wnętrza.Największy asortyment części do Malucha starego typu występuje w nieautoryzowanych sklepach oferujących produkty rzemieślnicze oraz na giełdach samochodowych, ale trzeba się liczyć z niską jakością tych wyrobów. W wielu wypadkach należy pogodzić się z koniecznością wymiany całego zespołu samochodu (np. hamulców) na kompletny zestaw nowszego typu.Fiat 126p bis Najmłodsze "bisy" trafiły do rąk klientów w 1992 roku. Były to auta stosunkowo awaryjne i niestety mało części potrzebnych do naprawy może pochodzić ze zwykłej "126". Nie pasują niektóre części oblachowania oraz elementy silnika, którego konstrukcja jest w porównaniu z popularną jednostką 650 ccm zdecydowanie inna - silnik ten jest chłodzony wodą. Większość autoryzowanych sklepów z częściami zamiennymi Fiata nie jest w stanie zaoferować poszukiwanej przez nas chłodnicy i klapy tylnej wraz z szybą do tego auta. Można jednak liczyć na szczęśliwy przypadek. W Poznaniu np. podano nam ostatnio obowiązujące ceny wszystkich żądanych części (klapa - 766 zł, szyba - 83 zł, chłodnica - 398 zł), ale "na stanie" była tylko chłodnica. Nieliczne stacje są skłonne zamówić potrzebne części, nie obiecując jednak wyniku.Daewoo Tico z automatyczną skrzynią biegów Potrzebne jest sprzęgło hydrokinetyczne do Tico z automatem, które sprowadzone zostało do Polski jeszcze zanim Daewoo założyło filię na Żeraniu. Zgodnie z przewidywaniem większość hurtowni z częściami do Daewoo oświadcza, że takich elementów nie ma i nigdy nie miała. Ale na szczęście słabość Daewoo do obcych silników (Polonez 2.0) jest znacznie większa niż do własnych "wynalazków". Szybko udało się ustalić cenę poszukiwanej części (od 4688 do 5531 złotych) i choć to tylko teoria, gdyż elementu tego w żadnym magazynie nie znaleziono, to jednak zaproponowano alternatywne rozwiązanie problemu: montaż używanej skrzyni manualnej (1500 złotych plus 500 za robociznę plus ok. 1000 złotych na "nieprzewidziane trudności", jak np. niepasujące półosie).
Polonez w serwisie Rovera
Większość samochodów produkowanych w latach 80. i 90.