) w trakcie obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Np.w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju lub zbyt duże stężenie substancji toksycznych w spalinach. Czerwony kolor n wykresu oznacza, że w opisywanym modelu występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego zespołu. Niebieski n informuje, że w danym aucie usterki poszczególnych układów pojawiają się rzadziej, niż wynosi średnia konkurencji. Barwa żółta n ilustruje średni procent usterek wszystkich aut konkretnej kategorii wiekowej. W miarę możliwości w kolejnych częściach raportu przedstawiamy samochody porównywalne - należące do tego samego segmentu.CitroĎn Xantia Pozycja CitroĎna Xantii w raporcie niezawodności Dekry systematycznie rośnie. W 3-latkach auto sklasyfikowano na dalekiej 61 pozycji, w tabeli 5-latków na 37 miejscu, a najwyższa 23 lokata przypadła "francuzowi" w najstarszej kategorii wiekowej. Wynikiem tak słabej pozycji 3-latka jest spora ilość nieznacznych niedomagań, które dotyczą 14,6 proc. aut. Główną tego przycznyną była duża ilość usterek oświetlenia, instalacji elektrycznej, ale przede wszystkim szwankował układ hamulcowy. 5-letnie auta są już znacznie lepsze od 3-letnich. Co prawda wzrosła korozja układu wydechowego oraz zawieszenia, ale w stosunku do średniej konkurencji procent usterek jest mniejszy. Najwyższe miejsce, które zajmuje Xantia w 7-latkach, zawdzięcza niewielkiej ilości drobnych niedomagań. Niezależnie od wieku najmniej awarii wykryto w układzie przeniesienia napędu.Nissan Primera Odmiennie od pozycji CitroĎna Xantii notowania Primery słabną wraz z wiekiem. Różnicą jest jednak wysoki pułap, z jakiego "schodzi" Nissan. W 3-latkach "japończyk" zajmuje dobre 25 miejsce. Z rozpatrywanych samochodów lepszą pozycją może się pochwalić tylko Toyota Carina. Najczęstsze problemy dotyczą szybko zużywającego się ogumienia, układu kierowniczego i hamulcowego, który w 3-latkach wykazywał najniższą awaryjność spośród opisywanych aut. Niewielki spadek (o 5 miejsc) Nissan Primera notuje w 5-latkach, głównie za sprawą siedmiokrotnego wzrostu usterek zawieszenia. Daje o sobie znać również układ wydechowy, korodujący znacznie częściej w porównaniu ze średnią konkurencji. 7-letnie auta sklasyfikowano na najsłabszej 36 pozycji. Pomimo niewielkiej awaryjności silnika, układu kierowniczego oraz przeniesienia napędu sporo usterek wykryto w oświetleniu, zawieszeniu, a także ogumieniu.Seat Toledo Na tle porównywanych samochodów Seat Toledo wypada najsłabiej. Co prawda w ogólnym zestawieniu aut 3-letnich zajmuje lepszą o 5 miejsc pozycję od Xantii, ale już w tabeli pojazdów 5- i 7-letnich wyraźnie odstaje, plasując się odpowiednio na 78 i 66 pozycji. Niezależnie od wieku największą ilość awarii wykryto w układzie hamulcowym, ogumieniu i zawieszeniu, które (wśród 3-latków) niemal dwukrotnie przekraczało średnią konkurencji. Niewiele lepiej było z usterkami nadwozia i podwozia oraz silnika. W obydwu przypadkach ich ilość (szczególnie w najstarszej kategorii wiekowej) wykraczała poza średnią. Najmniej problematyczna okazała się instalacja elektryczna i układ kierowniczy. Powoduje to, że "hiszpan" w 5- i 7-latkach boryka się ze sporą liczbą poważnych awarii. W 5-latkach dotyczy to 22,9 proc. aut, a w 7-latkach 28,8 proc.Toyota Carina Pozycja Cariny w raporcie niezawodności jest ustabilizowana. Niezależnie od wieku japońskie auto zajmuje czołowe miejsca w zestawieniu Dekry. W 3-latkach (wspólnie z Mercedesem SL) sklasyfikowana została na 12 pozycji, w 5-latkach o oczko niżej, a w zestawieniu aut 7-letnich zajęła wysokie 5 miejsce. Dzięki temu Carinę można uznać za jeden z najmniej awaryjnych pojazdów nie tylko w swojej klasie. Niemal wzorowo spisywały się trzy podzespoły: silnik, układ kierowniczy i przeniesienia napędu. Niezależnie od wieku również układy wydechowe korodowały bardzo rzadko. W 5- i 7-latkach ilość awarii tego podzespołu jest wyraźnie mniejsza w porównaniu ze średnią usterek innych pojazdów. Największą awaryjność wykazywał układ hamulcowy, choć w stosunku do średniej konkurencji ich ilość jest wyraźnie mniejsza. Niewielkie problemy dotyczą elementów nadwozia i podwozia, a słowa krytyki dotyczą jedynie krótkiej żywotności ogumienia.
Przekrój klasy
Co 2 tygodnie prezentujemy szczegóły raportu usterkowości Dekry dotyczące czterech wybranych aut. Każdy wykres przedstawia procent pojazdów, wśród których wykryto usterki poszczególnych zespołów (silnik, oświetlenie, hamulce, zawieszenie itd.