- Przyjęte klasyfikacje bywają niekiedy dość zaskakujące. Brytyjczycy zestawiają w ramach jednej kategorii bardzo zróżnicowane pojazdy
- W rankingu uwzględniono przede wszystkim dość młode samochody co ma przełożenie na ceny
- Najlepszy samochodem używanym na wyspach ogłoszono Mercedesa Klasy E w wersji kombi
Ranking najlepszych modeli przygotowała redakcja popularnego magazynu What Car. Brytyjczycy wzorując się na konkursie na najlepszy światowy samochód roku, przygotowali ranking używanych modeli. Samochody sklasyfikowano aż w 15 klasach i różnych kategoriach cenowych.
Trzeba przyznać, że przyjęte klasyfikacje bywają niekiedy dość zaskakujące. Dobrym przykładem jest uwzględnienie w jednej kategorii takich modeli jak np. BMW serii 4 oraz Audi A3 sedan. W segmencie aut luksusowych wzięto pod uwagę np. BMW serii 5 i Mercedesa Klasy S.
Wybierając najlepsze modele, brano pod uwagę nie tylko niezawodność (na podstawie wcześniej przeprowadzonych ankiet) czy jakość wykonania. Uwzględniono również wartość samochodów na podstawie ofert rynkowych. Zwrócono uwagę na przebieg, wyposażenie, stan techniczny czy dostępność pojazdów (im łatwiej znaleźć dobry egzemplarz tym wyższe noty). Wpływ na ocenę miały także wyniki testów samochodów prowadzonych regularnie przed brytyjską redakcję.
W galerii najlepsze samochody używane w kilku kategoriach cenowych. Ceny z rynku brytyjskiego przeliczyliśmy na złotówki i nieco zaokrągliliśmy.
Zwycięzcą w kategorii okazała się Skoda. Brytyjscy eksperci doceniają małe Citigo za żwawe trzycylindrowe silniki oraz świetne prowadzenie. Citigo zyskało uznanie także za rozplanowanie wnętrza i jakość wykonania. Podkreślono także dostępność: samochód jest dość popularny na rynku modeli używanych. Co ciekawe, Skoda wygrała z zeszłorocznym triumfatorem – nowszą wersją i10. Obie wersje małego Hyundaia wciąż są zresztą polecane w kategorii miejskich aut i znalazły się w gronie finalistów w pozostałych kategoriach cenowych.
Hyundai i10 (2008-2014) - w cenie do 20 tys. zł
Skoda Citigo (od 2012) - w cenie do 30 tys. zł
Hyundai i10 (od 2014) – do 45 tys. zł
Skoda znów triumfuje. Fabię uznano za najlepszą propozycję szczególnie wśród najmłodszych roczników (w cenie do 49 000 zł) . Doceniono bogate wyposażenie oraz trzycylindrowe silniki. Choć jurorzy przyznali, że w kwestii prowadzenia Fabia nie jest liderem klasy, to jednak to, co oferuje jest w zupełności wystarczające. W pozostałych kategoriach cenowych rządzą Ford Fiesta i Mini.
Ford Fiesta (2008 – 2017) – w cenie do 30 tys. zł
Skoda Fabia (od 2015) – w cenie do ok. 50 tys. zł
Mini (od 2014) – w cenie do ok. 70 tys. zł
Jest wiele definicji samochodów rodzinnych, co sumiennie podkreślają twórcy rankingu. Na potrzeby swojego zestawienia za rodzinne uznali po prostu kompaktowe hatchbacki. A w tej kategorii za zwycięzcę ostatecznie uznano Audi A3 Sportback. Doceniono silnik 1.4 TFSI, zawieszenie, wykonanie wnętrza a także sporą dostępność. Jurorzy zauważyli, że na wyspach równie łatwo kupić A3 z dieslem, jak i z silnikiem benzynowym. W pozostałych kategoriach cenowych wyróżnienia dla Seata i Opla.
Seat Leon (od 2013) – w cenie do 45 tys. zł
Vauxhall/ Opel Astra (od 2015) – w cenie do 63 tys. zł
Audi A3 (od 2013) – w cenie do 83 tys. zł
Komfort i klasa, czyli po prostu klasa średnia, albo samochody ze zbliżonych segmentów. Do jednego koszyka rekomendowanych samochodów służbowych Brytyjczycy wrzucili dość odmienne konstrukcje. W tej kategorii wygrywa BMW. Dlaczego? Doceniono dużą dostępność różnych silników (benzynowych i diesla), bogate wyposażenie i praktyczność. Uznano, że to znacznie lepsza oferta od sedana serii 3. W pozostałych kategoriach cenowych wyróżnienia dla Audi i Mazdy.
Mazda 6 (2013-2018) - w cenie do ok. 55 tys. zł
Audi A3 Saloon (od 2013 roku) – w cenie do ok. 90 tys. zł
BMW serii 4 Gran Coupe (od 2014 roku) – w cenie do ok. 120 tys. zł
Bez niespodzianki. Na wyspach rządzi Klasa S. Ceni się ją za komfort, zaawansowaną technikę i przyjemność z jazdy. Ale żeby od razu wrzucać do tego samego koszyka BMW serii 5 i Mercedesa Klasy S? Niemniej w swoich kategoriach cenowych seria 5 i Panamera są rekomendowane przez Brytyjczyków.
BMW serii 5 (2010-2017) – w cenie do 110 tys. zł
Mercedes S-Class (od 2014 roku) – w cenie do ok. 200 tys. zł
Porsche Panamera (od 2016 roku) – w cenie do 490 tys. zł
Grupa Volkswagena rządzi. Kategorię wygrywa Seat Ateca, ale nie sposób przeoczyć innego rekomendowanego modelu, czyli Volkswagena Tiguana. Seata doceniono za funkcjonalność i przestronność. Wskazano również szeroką gamę silników. Porównano również Seata do Volkswagena. Brytyjczycy uznali, że Ateca ma lepszą wartość niż Tiguan. W gronie rekomendowanych znalazł się także samochód z Francji – mały Captur.
Renault Captur (od 2013 roku) – w cenie do 55 tys. zł
Seat Ateca (od 2016 roku) – w cenie do ok. 85 tys, zł
Volkswagen Tiguan (od 2016 roku) – w cenie do ok. 115 tys. zł
Jurorzy twierdzą, że mimo pojawienia się następcy, to jednak Mazda CX-5 pierwszej generacji jest najatrakcyjniejszą propozycją na rynku dużych SUV. Model doceniono m.in. ze względu na atrakcyjne (czyli stosunkowo niskie) ceny egzemplarzy używanych. Pochwalono silnik diesla 2.2 l, przestronną kabinę oraz całkiem spory bagażnik. Rekomendowaną wersją jest CX-5 SE-L Nav z wbudowanym systemem nawigacyjnym. W gronie finalistów są także KIA Sorento i Audi Q5.
Mazda CX-5 (2012-2017) – w cenie do ok. 85 tys. zł
Kia Sorento (od 2015) – w cenie do ok. 130 tys. zł
Audi Q5 (od 2017) – w cenie do ok 160 tys. zł.
Modelowy luksusowy SUV powinien być duży, drogi i bardzo przestronny. Audi Q7 wygrywa w tej kategorii po raz drugi. Brytyjczycy cenią pięknie wykonane wnętrze, opcjonalne zawieszenie pneumatyczne i silniki wysokoprężne. Q7 cenione jest także za praktyczność (siedem miejsc w standardzie). W gronie finalistów także BMW X5 i Range Rover Sport.
BMW X5 (od 2013) – w cenie do ok. 150 tys. zł.
Audi Q7 (od 2015) – w cenie do 220 tys. zł
Range Rover Sport (od 2013) – w cenie do ok. 300 tys. zł
Od wielofunkcyjnego samochodu oczekuje się wiele – przynajmniej na wyspach. Van musi bowiem służyć nie tylko jako rodzinny samochód, ale od czasu do czasu jako transporter, którym wywieziemy połowę zawartości mieszkania. Zwycięzcą kategorii okazała się Zafira. Brytyjczycy podkreślili, że jednym z atutów jest cena. Zafirę łatwiej kupić w okazyjnej cenie, niż innych rywali. Jest o połowę tańsza od Sharana, a oferuje mnóstwo przestrzeni. I to za ogromną ilość miejsca pokochali ją jurorzy.
Vauxhall Zafira Tourer (od 2013 r.) – w cenie do ok 50 tys. zł
BMW serii 2 Gran Tourer (od 2015 r.) – w cenie do ok 80 tys. zł
Volkswagen Sharan (od 2010 r.) – w cenie do ok 100 tys. zł
Jeśli chcecie mieć pakowny samochód, ale SUV czy van was nie interesują to wówczas pozostaje jedno – kombi. Tak przynajmniej Brytyjczycy tłumaczą sens kategorii. A w niej bezdyskusyjnie rządzi kombi Klasa E, którą uznano także za najlepszy samochód używany na wyspach. Mercedesa doceniono za ogromną przestrzeń („prawie można w nim umieścić inny samochód”), wysoką jakość wykonania i komfort jazdy. Szczególnie polecana jest jedna wersja: E220d. W pozostałych kategoriach: Skoda Octavia oraz BMW serii 3
Skoda Octavia (od 2013) – w cenie do ok 60 tys. zł
BMW 3 (od 2012) – w cenie do ok 95 tys. zł
Mercedes Klasy E (od 2017) – w cenie do ok 130 tys. zł
Najlepszy mocny hatchback powinien łączyć przyjemne z pożytecznym. Innymi słowy, zapewnić mnóstwo emocji w razie potrzeby, a także wystarczająco dużo komfortu i praktyczności podczas spokojnego powrotu z pracy czy z zakupów. Dla Brytyjczyków to BMW 1 najlepiej sprawdza się w roli „hot hatch”. A ściślej M135i, którego ceny nieco spadły na wyspach. W pozostałych kategoriach cenowych bez niespodzianek – rządzi Ford z dwoma świetnymi samochodami.
Ford Fiesta ST (2012-2017) – w cenie do ok. 80 tys. zł
BMW M135i (2012-16) – w cenie do ok. 110 tys. zł
Ford Focus RS (od 2016) – w cenie do ok. 140 tys. zł
Przyjemność dla oka i radość z jazdy. I jeszcze jedno – sensowna cena, która nie zrujnuje domowego budżetu. Tego szczególnie oczekują jurorzy od porządnego coupe. Stąd zwycięstwo Audi TT, którego ceny oceniono jako całkiem rozsądne. Godne polecenia 2.0 TFSI o mocy 227 KM z lepszym wyposażeniem Sport, obejmującym światła ksenonowe, radio DAB, zestaw Bluetooth i klimatyzację. Brytyjczycy radzą zwrócić uwagę na jedno: nawigację satelitarną. Jako opcja w nowym samochodzie była bardzo droga.
Mini Coupe (2011-2015) – w cenie do ok 75 tys. zł
Audi TT (od 2014) – w cenie do ok. 110 tys. zł
Jaguar F-Type (od 2014) – w cenie do ok 175 tys. zł
Brytyjczycy przyznają, że wśród innych narodów Europy, to właśnie mieszkańcy wysp najchętniej kupują kabriolety. Ze względu na klimat najbardziej pożądane są modele z automatycznie składanym dachem, by błyskawicznie zareagować w razie nieoczekiwanej zmiany pogody. Ale na samym dachu się nie kończy. Dobry model powinien zapewniać mnóstwo frajdy z jazdy. I wciąż powinien być komfortowy. Stąd zwycięstwo dużego i luksusowego modelu: BMW serii 6. Zdaniem jurorów to całkiem spory samochód w bardzo rozsądnej cenie. Brytyjczycy rekomendują wersję 640d z 3 litrowym dieslem pod maską. Pożądany pakiet M. Pozostali finaliści to Audi TT i Mazda MX-5.
Mazda MX-5 (od 2015) – w cenie do ok. 75 tys. zł
Audi TT (od 2014) – w cenie do ok 110 tys. zł
BMW serii 6 Cabrio (2011-2018) – w cenie do ok. 175 tys. zł
W opisie pożądanego samochodu sportowego pojawiło się sporo przymiotników. Oczekiwania są spore. Musi być mnóstwo emocji, radości, dreszczy, jakości, komfortu i odpowiedniej wartości. W sumie i tak wszystko sprowadza się do jednego – już na sam widok auta chce nam się jechać w siną dal. Wygrywa Porsche Cayman, które Brytyjczycy doceniają szczególnie z jednego powodu. Ich zdaniem starszy model jest lepszy od następcy. W dużej mierze to kwestia sześciocylindrowego silnika, który został zastąpiony w nowym modelu czterocylindrową konstrukcją. A to będzie mieć przełożenie na jedno – w przyszłości samochód jeszcze bardziej będzie poszukiwany na rynku wtórnym.
Porsche Cayman (2013-2016) – w cenie do ok. 200 tys. zł
Audi R8 (2007-2015) – w cenie do ok. 345 tys. zł
Mercedes-AMG GT (od 2015) – w cenie do ok. 590 tys. zł
Niska emisja spalin i skromny apetyt na paliwo to nie wszystko. Ekologiczny samochód powinien być też komfortowy i praktyczny. W końcu mają zastąpić tradycyjny spalinowy model. Na tym nie koniec. Dobry model powinien być też przystępnie wyceniony, by ekologia nie kojarzyła się z rozrywką dla najbardziej zamożnych. Stąd zasłużone zwycięstwo koreańskiej marki. Jurorzy podkreślają, że żaden model na rynku nie oferuje tylu opcji napędu. Hyundai Ioniq został także doceniony za pięcioletnią gwarancję, hybrydowy układ napędowy oraz praktyczne i przestronne nadwozie. To po prostu solidny kawał techniki za sensowną cenę. Pozostali finaliści pochodzą z Niemiec: BMW 330e i Mercedes E 350e.
Hyundai Ioniq (od 2017) – w cenie do ok. 80 tys. zł
BMW 330e (od 2016) – w cenie do ok. 140 tys. zł
Mercedes E350e (od 2017) – w cenie do ok 200 tys. zł