Niektóre odmiany rzeczywiście niosą z sobą większe ryzyko, ale okazuje się, że vana Renault nie trzeba skreślać z listy zainteresowań. Zacznijmy od superlatyw, bo tylko tak można wypowiadać się o walorach użytkowych Espace’a. Nadwozie występowało w wersjach zwykłej i przedłużonej – z nieco większym rozstawem osi i wyraźnie dłuższym bagażnikiem.
Renault Espace IV - mnóstwo miejsca
Już krótszy wariant daje dużą swobodę pasażerom, zwłaszcza, że wnętrze można kształtować w szerokim zakresie. Z drugiego i trzeciego rzędu foteli da się stworzyć np. małą salę konferencyjną (są przesuwane, a niektóre obracane) lub usunąć poszczególne fotele i uzyskać przestrzeń jak w furgonetce.
Schowki we wnętrzu Renault mają ponad 100 l! Tradycyjnie dla modelu wskaźniki umieszczono na środku deski. Wygodnym rozwiązaniem okazało się umieszczenie panelu sterowania klimatyzacją na drzwiach kierowcy.
Renault Espace IV bardzo przyjemnie się prowadzi, ale warto mieć na uwadze, że z charakterystyki amortyzacji (a tym bardziej układu kierowniczego) zadowoleni będą poszukujący raczej komfortu niż sportowych osiągów.
Na rynku dominują jednostki wysokoprężne – do liftingu w 2006 r. były to 1.9 dCi, potem 2.0 dCi. Pierwszy z nich ma dobrze znane problemy z panewkami (zalecana profilaktyczna wymiana nawet po 100 tys. km – raptem 500 zł!), turbinami czy EGR.
Drugi za to wykazuje niemal same zalety – jest nowszy (można liczyć na lepszy stan auta), zdecydowanie korzystniej wypada mocowo (przy rozsądnym spalaniu ok. 7-11 l/100 km) i na razie nie ma większych wad. Na dobry egzemplarz trzeba przygotować około 20 tys. zł (ceny od 16 tys. zł).
Jeżeli chodzi o alternatywy w Renault Espace IV (czyli 2.2 i 3.0 dCi) są zdecydowanie mniej polecane – mniejszy ma kłopoty z plastikowymi kolektorami i turbinami, w większym ryzykujecie zniszczenie motoru (patrz ramka).
Nabywca Espace’a musi się liczyć z usterkami podwozia – użyto wielu elementów pasujących też do mniejszych (i lżejszych!) aut, jak Laguna. Z kosztownych części można wymienić tylne tarcze (zintegrowane z łożyskami) i „stające” linki „ręcznego” (za 1500 zł można przerobić na klasyczny). Kłopotów może przysporzyć zalany wodą sterownik klimatyzacji w drzwiach – to chodliwy towar.
Renault Espace IV - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
Wbrew pozorom eksploatacja Espace’a nie musi wiązać się z kolosalnymi wydatkami. Pan Jacek Kiliński z podwarszawskiego serwisu Reno Max przestrzega głównie przed wysokoprężnym silnikiem 3.0 V6 – ma on mokre tuleje cylindryczne, które opuszczają się w bloku (naprawa jest nieopłacalna).
Po liftingu Renault jakość tych motorów się poprawiła, ale ciągle trzeba liczyć się z taką awarią. Spośród diesli zdecydowanie najbezpieczniejszym wyborem jest wersja 2.0 – jako główny problem tego silnika pan Jacek wymienia delikatną miskę olejową, którą łatwo uszkodzić (podgina się smok zasysający olej, co podczas szybkiej jazdy może doprowadzić do natychmiastowego zatarcia silnika). Sprzedawane obecnie miski są mocniejsze.
Renault Espace - Ceny części | |
Filtr oleju | od 51 zł |
Filtr powietrza | od 45 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 170 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 490 zł |
Sprzęgło (kpl.)* | od 4000 zł |
Końc. drążka kierown. | od 75 zł |
Reflektor | od 1090 zł |
Błotnik przedni | od 150 zł |
Ceny nieoryginalnych części (zamienniki o przyzwoitej jakości) do Espace’a 2.0 dCi/150 KM z 2007 r. *sprzęgło z kołem dwumasowym i wysprzęglikiem.
Serwis | |
Olej silnikowy | co 30 tys. km/2 l. |
Filtr powietrza | co 60 tys. km/2 l. |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km /2 l. |
Płyn hamulcowy | co 120 tys. km /4 l. |
Płyn chłodzący | co 120 tys. km /4 l. |
Olej w skrzyni man. | bez okres. wym. |
Filtr paliwa | co 60 tys. km |
Napęd rozrządu | bez okres. wym. |
Dane orientacyjne dla wersji wysokoprężnych, w trakcie produkcji interwał ulegał zmianie. Mechanicy zalecają skrócenie terminu wymiany oleju do maks. 20 tys. km.
Renault Espace 2.0 dCi - Dane techniczne | |
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 150/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 340/2000 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 291-2860 (Gr. 456-3050) |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1825/780 |
Rozstaw osi (mm) | 2803 (Gr. 2868) |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4661 (Gr. 4861)/1860/1728 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 194 |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 9,5/6,6/7,6 |
Renault Espace IV - nasza opinia
Renault Espace nie musi być awaryjny. Bez problemów docenicie walory użytkowe Espace’a (tym bardziej w wersji Grand). Koszty eksploatacji? Wbrew pozorom nie muszą być koszmarne, choć drobiazgi bywają irytujące.
Lata produkcji: 2002-14
Polecana wersja: 2.0 dCi
Cena: od 9900 zł
Wersję Grand Espace (na fot.) najłatwiej rozpoznacie po dużym okienku na wysokości bagażnika. Wielkim Renault podróżuje się bardzo spokojnie.
Elektroniczne zegary trafiły na środek deski. Rozwiązanie akceptowalne, choć nie rewelacyjne.
Przednie fotele obszerne, świetnie wyprofilowane. W 2. rzędzie trzy osobne fotele, 3. rząd był w opcji.
Podczas liftingu w 2006 r. zmieniono system kotwiczenia tylnych foteli (tu wersja z 2004 r.).
Łatwy w użyciu panel sterowania klimatyzacją znalazł się w nietypowym miejscu – na drzwiach.
Dwulitrowy diesel z serii M9R to najbezpieczniejszy ropniak w ofercie modelu. Pojawił się w 2006 r.
W 2003 r. rozbito krótką wersję Espace’a. Wynik? Auto zapewnia świetną ochronę (5 gwiazdek).
1) Zużyte panewki
Problem obracających się panewek dotyczy głównie silników 1.9 oraz 2.2 dCi.
2) Deska
Usterki centralnego wyświetlacza nie należą do rzadkości, ale najczęściej nadaje się on do naprawy, która kosztuje kilkaset złotych.
3) Zawory EGR
To słaby punkt diesli 1.9 dCi oraz 2.2 dCi – początkowo zawory recyrkulacji spalin można czyścić, potem trzeba je wymienić.
4) Zawieszenie
Poszczególne elementy są dość tanie i łatwo dostępne, ale właściwie podczas każdego przeglądu coś trzeba wymienić – poduszki MacPhersonów, sworznie, łączniki.