Niektóre odmiany rzeczywiście niosą z sobą większe ryzyko, ale okazuje się, że vana Renault nie trzeba skreślać z listy zainteresowań. Zacznijmy od superlatyw, bo tylko tak można wypowiadać się o walorach użytkowych Espace’a. Nadwozie występowało w wersjach zwykłej i przedłużonej – z nieco większym rozstawem osi i wyraźnie dłuższym bagażnikiem.

Renault Espace IV - mnóstwo miejsca

Już krótszy wariant daje dużą swobodę pasażerom, zwłaszcza, że wnętrze można kształtować w szerokim zakresie. Z drugiego i trzeciego rzędu foteli da się stworzyć np. małą salę konferencyjną (są przesuwane, a niektóre obracane) lub usunąć poszczególne fotele i uzyskać przestrzeń jak w furgonetce.

Schowki we wnętrzu Renault mają ponad 100 l! Tradycyjnie dla modelu wskaźniki umieszczono na środku deski. Wygodnym rozwiązaniem okazało się umieszczenie panelu sterowania klimatyzacją na drzwiach kierowcy.

Renault Espace IV bardzo przyjemnie się prowadzi, ale warto mieć na uwadze, że z charakterystyki amortyzacji (a tym bardziej układu kierowniczego) zadowoleni będą poszukujący raczej komfortu niż sportowych osiągów.

Na rynku dominują jednostki wysokoprężne – do liftingu w 2006 r. były to 1.9 dCi, potem 2.0 dCi. Pierwszy z nich ma dobrze znane problemy z panewkami (zalecana profilaktyczna wymiana nawet po 100 tys. km – raptem 500 zł!), turbinami czy EGR.

Drugi za to wykazuje niemal same zalety – jest nowszy (można liczyć na lepszy stan auta), zdecydowanie korzystniej wypada mocowo (przy rozsądnym spalaniu ok. 7-11 l/100 km) i na razie nie ma większych wad. Na dobry egzemplarz trzeba przygotować około 20 tys. zł (ceny od 16 tys. zł).

Jeżeli chodzi o alternatywy w Renault Espace IV (czyli 2.2 i 3.0 dCi) są zdecydowanie mniej polecane – mniejszy ma kłopoty z plastikowymi kolektorami i turbinami, w większym ryzykujecie zniszczenie motoru (patrz ramka).

Nabywca Espace’a musi się liczyć z usterkami podwozia – użyto wielu elementów pasujących też do mniejszych (i lżejszych!) aut, jak Laguna. Z kosztownych części można wymienić tylne tarcze (zintegrowane z łożyskami) i „stające” linki „ręcznego” (za 1500 zł można przerobić na klasyczny). Kłopotów może przysporzyć zalany wodą sterownik klimatyzacji w drzwiach – to chodliwy towar.

Renault Espace IV - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Wbrew pozorom eksploatacja Espace’a nie musi wiązać się z kolosalnymi wydatkami. Pan Jacek Kiliński z podwarszawskiego serwisu Reno Max przestrzega głównie przed wysokoprężnym silnikiem 3.0 V6 – ma on mokre tuleje cylindryczne, które opuszczają się w bloku (naprawa jest nieopłacalna).

Po liftingu Renault jakość tych motorów się poprawiła, ale ciągle trzeba liczyć się z taką awarią. Spośród diesli zdecydowanie najbezpieczniejszym wyborem jest wersja 2.0 – jako główny problem tego silnika pan Jacek wymienia delikatną miskę olejową, którą łatwo uszkodzić (podgina się smok zasysający olej, co podczas szybkiej jazdy może doprowadzić do natychmiastowego zatarcia silnika). Sprzedawane obecnie miski są mocniejsze.

Renault Espace - Ceny części
Filtr oleju od 51 zł
Filtr powietrza od 45 zł
Klocki hamul. (przód) od 170 zł
Tarcze hamul. (przód) od 490 zł
Sprzęgło (kpl.)* od 4000 zł
Końc. drążka kierown.  od 75 zł
Reflektor od 1090 zł
Błotnik przedni od 150 zł

Ceny nieoryginalnych części (zamienniki o przyzwoitej jakości) do Espace’a 2.0 dCi/150 KM z 2007 r. *sprzęgło z kołem dwumasowym i wysprzęglikiem.

Serwis
Olej silnikowy co 30 tys. km/2 l. 
Filtr powietrza  co 60 tys. km/2 l.
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km /2 l.
Płyn hamulcowy co 120 tys. km /4 l.
Płyn chłodzący co 120 tys. km /4 l.
Olej w skrzyni man. bez okres. wym.
Filtr paliwa co 60 tys. km
Napęd rozrządu bez okres. wym.

Dane orientacyjne dla wersji wysokoprężnych, w trakcie produkcji interwał ulegał zmianie. Mechanicy zalecają skrócenie terminu wymiany oleju do maks. 20 tys. km.

Renault Espace 2.0 dCi - Dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1995
Moc maks. (KM/obr./min) 150/4000
Maks. moment (Nm/obr./min) 340/2000
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Pojemność bagażnika (l) 291-2860 (Gr. 456-3050)
Masa własna/ładowność (kg) od 1825/780
Rozstaw osi (mm) 2803 (Gr. 2868)
Wymiary (dł./szer./wys.) 4661 (Gr. 4861)/1860/1728
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,6
Prędkość maksymalna (km/h) 194
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) 9,5/6,6/7,6

Renault Espace IV - nasza opinia

Renault Espace nie musi być awaryjny. Bez problemów docenicie walory użytkowe Espace’a (tym bardziej w wersji Grand). Koszty eksploatacji? Wbrew pozorom nie muszą być koszmarne, choć drobiazgi bywają irytujące.