- Laguna to dobrze wykonany, ładny i praktyczny samochód, który spełnia wszelkie wymagania stawiane dużym autom rodzinnym
- Jeśli ktoś pogodzi się ze sporymi wydatkami na paliwo, to Laguna 3.0 V6 będzie autem bardzo atrakcyjnym
- Renault Laguna V6 to samochód przestronny, praktyczny i estetyczny
W Renault Lagunie największą zaletą jej nadwozia jest to, że nie ustępując w niczym urodą sedanom, jest od nich o wiele bardziej funkcjonalne. Obszerna kabina pozwala na wygodną podróż pięciu osobom, dzięki sporej szerokości wnętrza na tylnej kanapie mieści się bowiem dość swobodnie trzech pasażerów. Jadącym z przodu Laguna daje wrażenie pełnego komfortu i tylko malkontenci mogą narzekać, że fotele mają tapicerkę właściwą autom francuskim, a więc dość miękką. Fotel kierowcy wyposażony jest we wszystkie potrzebne regulacje, a w rezultacie odnalezienie wygodnej pozycji za kierownicą nie powinno nikomu stworzyć problemów.
Dobre wrażenie pogłębia staranne wykończenie wnętrza. Deskę rozdzielczą trudno uznać za szczególnie ładną, ale jest faktem, że przewyższa ona urodą te znane z ówczesnych aut z Japonii czy Niemiec, nie ustępując im w niczym funkcjonalnością. Bardzo dobrze ocenić wypada także przestrzeń ładunkową Laguny. Spory bagażnik (452 l) ma regularne kształty i niską krawędź załadunku. Gdy trzeba, można powiększyć go do 1334 l, składając tylną kanapę.
Podsumowując: Laguna to dobrze wykonany, ładny i praktyczny samochód, który spełnia wszelkie wymagania stawiane dużym autom rodzinnym. Jednak o opisywanej wersji nie da się powiedzieć, że to auto typowe dla tej klasy. Konstruktorzy zastosowali w nim bowiem pochodzący jeszcze z lat 80. 12-zaworowy silnik z rozrządem łańcuchowym (powstał we współpracy Renault z Volvo), który rozpędza Lagunę do 100 km/h w 8,7 s (wynik testu). Nawet w wersji z „automatem” osiąga ona „setkę” w czasie wyraźnie krótszym niż 10 sekund.
Renault Laguna V6 - dobra kultura pracy, wysokie spalanie
W Renault Lagunie motor ma przy tym doskonałą kulturę pracy i miły dźwięk. Jest jednak jedno „ale”. W redakcyjnym teście średnie zużycie paliwa wyniosło 14,2 l na 100 km. Delikatnie jeżdżący kierowcy mogą osiągnąć nieco lepszy wynik, ale i tak niewiele to zmieni. W połowie lat 90. konkurenci byli wyraźnie oszczędniejsi i dlatego Renault już w 1997 roku (na rok przed restylingiem Laguny) zastąpiło opisywaną jednostkę silnikiem 24-zaworowym o mocy 190 KM – jeszcze bardziej dynamicznym, a przy tym oszczędniejszym.
Niemniej jednak jeśli ktoś pogodzi się ze sporymi wydatkami na paliwo, to Laguna 3.0 V6 będzie autem bardzo atrakcyjnym. Zawieszenie pozwala bowiem bezpiecznie korzystać z możliwości silnika, zapewniając przy tym wysoki komfort jazdy. Podnosi go również wydatnie bogate wyposażenie seryjne auta. Obejmuje ono m.in. syntezator mowy przekazujący głosem najważniejsze komunikaty komputera pokładowego.
W Lagunie V6 Silnik jest trwały, a że wyposażono go w układ rozrządu napędzany łańcuchem, to taże niemal bezobsługowy, jeśli nie liczyć wymiany oleju i świec. Z tymi ostatnimi trzeba być jednak ostrożnym. Lepiej nie korzystać z tabel zamienników i stosować wyłącznie świece wymienione na naklejce umieszczonej na silniku. W przeciwnym wypadku mogą pojawić się kłopoty ze stabilną pracą po rozgrzaniu motoru.
Renault Laguna V6 - typowe usterki
Zdarza się, że zużywają się dwie tylne poduszki zawieszenia silnika. Niczym szczególnym to nie grozi, ale powoduje wyraźne ruchy całego zespołu napędowego.
Skrzynia mechaniczna jest właściwie bezawaryjna. Zużycia sprzęgła objawia się twardnieniem pedału. Lepiej naprawić je, zanim dojdzie do zerwania linki. Znacznie gorzej pod względem trwałości wypada dość często spotykana w tych autach przekładnia automatyczna. W praktyce co około 100 tys. km wymaga ona gruntownego remontu, który kosztuje niemało, bo 5-6 tys. zł. Stan techniczny „automatu” trzeba więc koniecznie zweryfikować przed zakupem używanego auta.
Z podobnych względów należy sprawdzić, czy fotel kierowcy nie ma tendencji do „kolebania się”. To na pozór tylko drobiazg, ale usunięcie go wymaga wymiany tzw. trampoliny fotela i kosztuje około 1000 zł.
Niepokojące są też stuki dochodzące z przedniego zawieszenia, szczególnie jeśli nie uda się znaleźć widocznych luzów. świadczą o wybiciu poduszek belki zawieszenia, a Renault przewiduje jedynie jej wymianę(ok. 3 tys. zł). Próby regeneracji będą mało skuteczne.
Wybicie poduszek zdarza się także w tylnej belce. Inne problemy związane z zawieszeniem to zużycie łączników stabilizatora przedniego oraz górnego mocowania przednich amortyzatorów. To ostatnie objawia się stukami i chrobotami podczas jazdy po nierównościach, dobiegającymi nie z dołu, ale z przodu auta.
Awarie trapią również dość skomplikowany osprzęt elektryczny i elektroniczny. Szwankuje ABS (przerwy w przewodach przekazujących informacje od czujników), zdarzają się awarie wentylatorów. Kosztowne w naprawie jest uszkodzenie dmuchawy kabiny w autach wyposażonych w automatyczną klimatyzację. Ma ona silnik zintegrowany z elektroniką sterującą, wymiana kosztuje ok. 1700 zł.
W sumie trzeba liczyć się ze znacznymi kosztami utrzymania auta, gdyż części zamienne nie należą do tanich. Można korzystać z zamienników, ale ze względu na dość złożoną konstrukcję samochodu trzeba być przy tym ostrożnym.
Podsumowując typowe usterki: zużycie łączników stabilizatora przedniego, wybicie poduszek belki przed- niego zawieszenia, wypracowanie górnego mocowania przednich kolumn resorujących, luzy w konstrukcji foteli przednich, zużycie elementów przekładni automatycznej, luzy na tylnych poduszkach mocowania silnika, prze- rwy w instalacji elektrycznej (ABS, układ sterujący pracą wentylatorów), awarie dmuchawy kabiny (dotyczy wersji z automatyczną klimatyzacją).
Renault Laguna V6 - podsumowanie
Renault Laguna V6 to samochód przestronny, praktyczny i estetyczny. Nawet długie trasy pokonuje się nim bez zmęczenia ze względu na udane zestrojenie zawieszenia i dobre wyciszenie wnętrza. I elastyczność auta, i jego dynamika powinny zadowolić nawet najbardziej wymagających kierowców. Podobnie satysfakcjonujące będzie też bardzo bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, jakie spotyka się zazwyczaj w autach z silnikiem V6. Trzeba jednak liczyć się ze sporymi kosztami utrzymania auta.
Silnik o konstrukcji pochodzącej z lat 80. ubiegłego wieku ma duże zapotrzebowanie na paliwo (wydatki można zmniejszyć, montując instalację do zasilania gazem płynnym, ale musi być ona założona naprawdę profesjonalnie). Dość wysokie są również ceny oryginalnych części zamiennych oraz koszty serwisu. Ze względu na dość złożoną konstrukcję auta lepiej nie próbować naprawiania go u nieprzeszkolonych mechaników, bo można wpędzić się w spore koszty. Z tych samych powodów dużą ostrożność należy też zachować, decydując się na stosowanie zamienników części oryginalnych. Na szczęście wybór jest naprawdę duży.
Tekst pochodzi z „Auto Świata" nr 20 z 2005 roku.
Renault Laguna V6 – dane techniczne
Silnik | benz. V6/12V |
Pojemność | 2963 ccm |
Moc maks. | 167 KM |
Maks. moment obrotowy | 235 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s (skrzynia man); 9,2 s (skrzynia aut.) |
Prędkość maksymalna | 220 km/h (skrzynia man.); 212 km/h (skrzynia aut.) |
Spalanie (90/120/miasto) | 8,0/9,9,15,3 l/100 km (skrzynia manualna); 8,0/10,0/17,1 l/100 km (skrzynia aut.) |
Wymiary (dł./szer./wys./) | 4508/1752/1433 mm; rozstaw osi 2670 mm |
Pojemność bagażnika | 452/1334 l |
Masa własna/dmc | 1370/1935 kg |
Opony | 205/60 R 15 |
Galeria zdjęć
Model Laguna wprowadzono do sprzedaży w 1994 r., zastąpił Renault 21. Latem następnego roku pojawiła się odmiana nadwoziowa kombi (Grandtour).
Laguna należała do najładniejszych aut połowy lat 90.,a i dziś mało kto powie, że jest brzydka
Sylwetce Laguny ton nadają nisko ścięty przód i wysoko zadarty tył. Podczas parkowania tyłem trzeba być ostrożnym
W modelu 3.0 V6 na konsoli centralnej miejsce pokręteł zajmuje panel sterowania klimatyzacją.
Wskaźnik poziomu oleju w standardzie
Dwa przyciski służą do obsługi syntezy głosu
Przed restylingiem zamykany schowek był tylko w autach bez airbagu dla pasażera
Duży kufer (452/1334 l) ma regularne kształty i niską krawędź załadunku. W przewożeniu nietypowych ładunków pomaga składana, dzielona (1:2) kanapa
Dużo miejsca, fotele wygodne, ale dla niektórych kierowców mogą okazać się nieco zbyt miękkie
Z tyłu również jest przestronnie. Nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekać
Silnik: benz., V6/12V, 2xOHC, poj. 2963 cm3, wtrysk wielopunktowy. Średnica cylindra x skok tłoka 93,0 x 72,7 mm, stopień sprężania 9,6. Moc maksymalna 123 kW (167 KM) przy 5500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 235 Nm przy 4500 obr./min.
Tabliczka znamionowa znajduje się w komorze silnika, w centralnej części przegrody oddzielającej silnik od kabiny pasażerskiej lub (w autach wyproduko- wanych po 1995 roku) na prawym słupku środkowym nadwozia.