Przednia część karoserii Jetty stanowi wierną kopię przodu Golfa V. Tył jest inspirowany Passatem. Sylwetka sedana jest prosta i pozbawiona fajerwerków stylistycznych. Mimo wszystko jedną rzecz projektantom należy przyznać. Auto nie wygląda jak hatchback z niezgrabnym plecakiem. Bagażnik jest "dorysowany" w sposób harmonijny, dzięki czemu linia sprawia wrażenie przemyślanej. Projektując Octavię II Czesi zrobili spory krok naprzód. Poprzednik wyglądał jak wyciosany z drewna. Druga generacja ma obłą karoserię i kilka nowoczesnych akcentów.
Oba modele bazują na tej samej płycie podłogowej. W efekcie oferują podobną ilość miejsca w kabinie. I w Volkswagenie, i w Skodzie podróżować mogą cztery dorosłe osoby. Każda z nich będzie miała wystarczającą ilość miejsca nad głową, na ramiona i na nogi. Dodatkowo wyjazdy umożliwiają przestronne bagażniki. Jetta V zabiera na pokład nawet 527 litrów. Octavia II oferuje jeszcze większy kufer! Liftback mieści od 560 do 1460, a kombi od 580 do 1620 litrów bagażu.
Deska rozdzielcza niemieckiego sedana jest identyczna jak w Golfie V. A to oznacza dobrą czytelność i ergonomię oraz wysoką jakość materiałów wykończeniowych i ich spasowania. Fotele zamontowane w Volkswagenie świetnie trzymają podczas jazdy w zakręcie. Niewiele można zarzucić także Skodzie. Kokpit jest czytelny, wygląda schludnie, a jego obsługa jest intuicyjna. Czesi dopracowali stylistykę, dzięki czemu kabina prezentuje się nowocześnie. W obu autach z czasem łuszczy się lakier na przełącznikach. Poza tym w Octavii trzeszczą plastiki deski rozdzielczej.
Czeska krewna Jetty ma zdecydowaną przewagę w kwestii dostępności rynkowej. Poza tym ceny Octavii drugiej generacji zaczynają się już od 15 - 16 tysięcy złotych. Podczas zakupu lepiej jednak unikać najtańszych egzemplarzy. Te mogą mieć flotową przeszłość i długie lata ciężkiej eksploatacji za sobą. Za maksymalnie 30 tysięcy dostępne są modele napędzane silnikiem diesla i pochodzące nawet z 2009 roku. Skoda w standardzie posiada 4 poduszki powietrzne, ABS, pakiet elektryczny i wspomaganie kierownicy. Warto poszukiwać aut pochodzących z serii specjalnych. Te są świetnie wyposażone.
Jetta: droższa i lepiej wyposażona
O ile produkcja Octavii rozpoczęła się w roku 2004, o tyle pierwsza Jetta V opuściła fabrykę rok później. Młodszy rocznik i wyższa cena początkowa sprawiają, że za używanego Volkswagena należy zapłacić obecnie minimum 21 tysięcy złotych. Za maksymalnie 30 tysięcy nie można kupić egzemplarza młodszego niż z 2008 roku. Każdy sedan posiada 6 poduszek powietrznych, ABS i asr, pakiet elektryczny, wspomaganie kierownicy oraz manualną klimatyzację.
Podstawą oferty rynkowej w obydwu przypadkach jest silnik 1,9 TDI o mocy 105 koni mechanicznych. Diesel przyzwoicie sprawdza się w mieście, wystarczy do spokojnej jazdy w trasie i jest naprawdę oszczędny. Jetta spala średnio 5,2, a Octavia 4,9 litra oleju napędowego. Co z przyspieszeniem? Motor rozpędza sedana i liftbacka do pierwszej setki w około 12 sekund. Zaletą jednostki jest także trwałość. Awarie ropniaka dotyczyć będą głównie przepływomierza i zaworu EGR. Turbosprężarka wytrzymuje około 200, a pompowtryskiwacze 300 - 350 tysięcy kilometrów. Uwaga, nie tak łatwo znaleźć zadbane auto napędzane silnikiem 1,9 TDI.
Najpopularniejszym z benzyniaków jest 8-zaworowy motor o pojemności 1,6 litra. Silnik jest przestarzały, paliwożerny i zapewnia mizerną dynamikę. W zamian imponuje trwałością, a do tego świetnie współpracuje z instalacją gazową. Jednostka jest w stanie bez problemów pokonać 400, a nawet 500 tysięcy kilometrów. Jeżeli już trapią ją jakiekolwiek awarie, to na ogół dotyczą czujników. Benzyniak rozpędza Jettę i Octavię do setki w nieco ponad 12 sekund. Spalanie w mieście oscyluje w granicy 10 litrów.
Octavia 2,0 TDI? Ryzyko poważnej awarii rośnie!
W przypadku Octavii II popularnym źródłem napędu jest także 140-konna wersja silnika 2,0 TDI. Motor wysokoprężny rozpędza liftbacka do 100 km/h w 9,5 sekundy. W mieście spalanie wynosi 6,1, a poza terenem zabudowanym 4,3 litra oleju napędowego. 2-litrowy diesel jest nowoczesny, ale grozi poważnymi awariami. Niejednokrotnie zdarzają się przypadki pękających głowic, problemów z układem smarowania oraz trwałością turbosprężarek i wtryskiwaczy. Koszt usunięcia każdej z usterek będzie liczony w tysiącach złotych!
Początek nowego millenium wymusił na Niemcach i Czechach pewnie zmiany w kwestii zawieszenia. Aby móc nadążyć za konkurencją, Grupa Volkswagena postanowiła zamienić sztywną belkę z tyłu na oś wielowahaczową. Modyfikacja sprawiła, że auta dużo lepiej wyważają pewne prowadzenie w zakręcie z komfortem jazdy. Przód jest resorowany za pomocą kolumn McPhersona. Volkswagen ma bardziej precyzyjny układ kierowniczy. Zawieszenia Jetty i Octavii jest trwałe. Drobiazgi w przedniej osi zaczynają stukać na ogół przy przebiegu dochodzącym do 80 tysięcy kilometrów. Regularna kontrola geometrii sprawi, że elementy tylnej osi wytrzymają grubo ponad 100 tysięcy kilometrów.
Eksploatacja Volkswagena i Skody nie jest zagrożona poważnymi awariami. Które z aut psuje się rzadziej? Wszystko wskazuje na to, że Jetta. Sedan jest zdaniem Dekry jednym z klasowych prymusów w segmencie C. Zdarzają mu się usterki uszczelek drzwi, pomp paliwa, sterowania elektrycznymi szybami, centralnego zamka i wentylatora chłodnicy. Oferta tanich części zamiennych jest szeroka, a to pozwoli obniżyć koszty wykonania napraw. Podczas zakupu należy uważać przede wszystkim na modele wyposażone w skrzynię DSG. Usunięcie niesprawności sterowania lub dwóch sprzęgieł będzie bardzo kosztowne.
Skoda Octavia II vs. Volkswagen Jetta V
Prawdopodobnie oszczędności materiałowe sprawiły, że Skoda ma nieco dłuższą listę charakterystycznych usterek. Poza awariami wymienionymi przy okazji Jetty właściciele czeskiego liftbacka powinny się przygotować na problemy z wadliwym oprogramowaniem radia, niedrożność spryskiwaczy szyb, parujące reflektory i szwankujące czujniki parkowania. Wilgoć lub przetarcia kabli sprawiają, że usterki pojawią się także w układzie elektrycznym.
Bardzo ciężko jednoznacznie rozstrzygnąć dzisiejsze porównanie. W końcu Octavia II i Jetta V są bliźniaczymi modelami, które różni głównie wygląd. Zamiast wskazywać zwycięzcę, postanowiłem zatem podsumować zalety obydwu aut. Volkswagena powinny wybrać te osoby, które nie boją się większego wydatku, a w zamian oczkują lepszego prowadzenia i prestiżu. Skoda z kolei to idealny samochód dla kierowców, którym nie zależy na markowej metce, a jednocześnie oczkują rozsądnej ceny i wysokiej jakości. Do której z grup należycie?