) w trakcie obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Np.w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju lub zbyt duże stężenie substancji toksycznych w spalinach. Czerwony kolor n wykresu oznacza, że w opisywanym modelu występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego zespołu. Niebieski n informuje, że w danym aucie usterki poszczególnych układów pojawiają się rzadziej, niż wynosi średnia konkurencji. Barwa żółta n ilustruje średni procent usterek wszystkich aut konkretnej kategorii wiekowej. W miarę możliwości w kolejnych częściach raportu przedstawiamy samochody porównywalne - należące do tego samego segmentu.Audi A6/100 Audi A6 w statystykach Dekry plasuje się w środku tabeli niezawodności. W najmłodszej kategorii zajmuje 50 pozycję, w 5-latkach - 59 miejsce, natomiast w zestawieniu aut 7-letnich poprzednik A6 - Audi 100 - sklasyfikowany został na najlepszej 36 pozycji. Niezależnie od wieku największe problemy wiążą się ze skutecznością układu hamulcowego. Usterki tego podzespołu w 5-latkach dotyczą co trzeciego pojazdu. Słabością jest również awaryjne zawieszenie. W najmłodszej kategorii wiekowej 15,6 proc. aut wykazywało poważne niedomagania. W porównaniu z pozostałymi podzespołami sporo usterek wykryto w zawieszeniu i oświetleniu. Audi 100 najwięcej usterek notuje w układzie hamulcowym. Diagności zwracają uwagę na niewielki procent niedomagań w układzie kierowniczym, przeniesienia napędu i instalacji elektrycznej. Dwukrotnie rzadziej, względem średniej konkurencji, awariom ulegała jednostka napędowa.BMW 5 W zestawieniu aut klasy wyższej BMW reprezentuje model serii 5. Pozycja bawarskiego pojazdu w raporcie niezawodności Dekry rośnie wraz z wiekiem. W najmłodszej kategorii wiekowej ponad 12 proc. samochodów wykazywało nieznaczne niedomagania, a 7,6 proc. cierpiało na poważne awarie. Powoduje to, że pomimo niewielkiej ilości usterek układu przeniesienia napędu, silnika i instalacji elektrycznej 3-letnie BMW w zestawieniu ogólnym sklasyfikowane zostało na 47 pozycji. Częstym awariom ulegał układ hamulcowy. W 5- i 7-latkach nastąpił wzrost usterek układu przeniesienia napędu i oświetlenia. Słabością najstarszej kategorii wiekowej jest prawie 30 proc. nieznacznych awarii i trzykrotny wzrost niedomagań układu kierowniczego. Pomimo tego auto zajmuje 40 miejsce w 5-latkach i 34 w zestawieniu 7-latków.Mercedes E Z porównywanych samochodów Mercedes klasy E wypada najlepiej. Auto w zestawieniu Dekry zajmuje 34 miejsce w 3-latkach, 28 lokatę w tabeli samochodów 5-letnich i wysoką, 10 pozycję w najstarszej kategorii wiekowej. 82 proc. 3-letnich pojazdów zaliczyło przegląd bez problemów, a w przypadku 12,8 proc. stwierdzono nieznaczne niedomagania. Pozostałe Mercedesy skierowano na przegląd powtórny. Słabością auta w tej kategorii wiekowej jest przekraczająca prawie trzykrotnie średnią konkurencji awaryjność układu przeniesienia napędu. Natomiast niewiele usterek wykryto w instalacji elektrycznej. W 5-latkach nastąpił 6-krotny wzrost niedomagań układu kierowniczego. Sporo awarii wykryto również w układzie przeniesienia napędu. 7-latki powielają usterki poprzednika. Co czwarty pojazd miał problemy ze skutecznością układu hamulcowego. Trzykrotnie rzadziej (odnosząc do średniej innych aut) psuła się instalacja elektryczna, a dwukrotnie zawieszenie.Opel OmegaSpośród opisywanych pojazdów Omega wypada najgorzej. Limuzyna Opla sklasyfikowana została na 63 miejscu w najmłodszej kategorii wiekowej, 68 pozycji w tabeli aut 5-letnich i 56 wśród pojazdów 7-letnich. Poważne usterki po 3 latach eksploatacji stwierdzono w przypadku 7,4 proc. aut, 14,8 proc. wykazywała niewielkie niedomagania, a reszta przeszła badania bez zastrzeżeń. W 5-latkach jest już znacznie gorzej. Tylko 61,1 proc. pojazdów było w pełni sprawne, a ponaddwukrotnie wzrosła liczba poważnych awarii. Za tak słabą pozycję auta odpowiedzialna jest spora ilość usterek układu hamulcowego, oświetlenia, układu wydechowego oraz ogumienia. Diagności zwracają również uwagę na wyraźnie przekraczającą średnią konkurencji awaryjność układu przeniesienia napędu i kierowniczego. Szczególnie w przypadku tego ostatniego podzespołu ilość usterek rośnie w zastaraszającym tempie, przekraczając dwukrotnie średnią konkurencji w 3-latkach, czterokrotnie w 5-latkach i ponadtrzykrotnie w najstarszej kategorii wiekowej.
Starsze lepsze
Co 2 tygodnie prezentujemy szczegóły raportu usterkowości Dekry dotyczące czterech wybranych aut. Każdy wykres przedstawia procent pojazdów, wśród których wykryto usterki poszczególnych zespołów (silnik, oświetlenie, hamulce, zawieszenie itd.