Różne segmenty i… utrata.
Choć z zestawienia wszystkich tych modeli robi się długa lista, to jednak próba podzielenia aut 4x4 według wspomnianych wyżej kryteriów spowodowałaby powstanie wielu kategorii po kilka pojazdów. Dzięki naszym tabelom możecie jednocześnie zobaczyć, jak np. na wartości tracą SUV-y małe i duże, a jak pikapy.
Podobnie jak w ubiegłych odcinkach, staraliśmy się uwzględniać podstawowe warianty analizowanych modeli. W przypadku większych aut 4x4 przeważnie są to pojazdy z silnikami wysokoprężnymi, często też odmiany z napędem... jedynie przedniej osi (małe, stosunkowo delikatne SUV-y).
W najmłodszej kategorii wiekowej zwyciężyła Dacia Duster. To niewątpliwie wynik bezkonkurencyjnej ceny wyjściowej – za 39 900 zł nie kupicie żadnego innego auta tej klasy.
Kolejne miejsca również należą do segmentu lekkich SUV-ów, zarówno z grupy aut prestiżowych, jak i dość tanich. Jeśli jesteście zainteresowani wszechstronnym samochodem, zapewniającym komfort na asfalcie i dobre zdolności offroadowe, to najbezpieczniejszym zakupem będzie Toyota Land Cruiser 150.
Jeszcze kilka lat temu hitem polskiego rynku były pikapy, ale zmiany podatkowe z ubiegłego roku osłabiły zainteresowanie tymi pojazdami. Na najwyższym miejscu sklasyfikowaliśmy Volkswagena Amaroka, podczas gdy jego konkurent – Ford Ranger – znalazł się blisko końca stawki. Analizowaliśmy wersje z podwójnymi kabinami.
Ze względu na różnorodność klas samochodowych i wyjściowych cen badanych aut nie dziwią różnice w kwotach, jakie stracicie w pierwszych 3 latach eksploatacji: najmniej w przypadku Dacii Duster (tylko 10 000 zł!), najwięcej – jeśli kupicie luksusowego Mercedesa klasy G (ponad 150 000 zł!).
Porównując utratę wartości, weźcie pod uwagę klasę auta
W średnim przedziale wiekowym (symulujemy zakup auta z 2011 r.) na czoło wysuwa się Hyundai Tucson. Przez trzy lata użytkowania konto właściciela uszczupli się o 5900 zł.
Jeśli chcecie jeździć w luksusie i zdecydujecie się na Mercedesa GL-a, Audi Q7 lub Range Rovera, to musicie liczyć się ze stratą co najmniej 50 000 zł. Wydaje się, że niemało, ale nie wolno zapominać o potężnych kwotach, które kilka lat wcześniej trzeba było zostawić w salonie w chwili zakupu któregokolwiek z tych aut.
Nie zaskakuje też to, że aby nie narazić się na wysoką procentową utratę wartości, nie należy wychodzić poza segment dość tanich, ale cenionych i popularnych modeli – zakup czteroletnich: Hyundaia Tucsona, Skody Yeti czy Fiata Sedici w obliczu 3-letniej eksploatacji sprawi, że stracicie zaledwie ok. 20 proc. wydanych pieniędzy.
Najwyższe procentowe spadki w tym segmencie wiekowym również nie budzą zaskoczenia: drogie modele, ale będące niezbyt rozsądnym wyborem, tracą nawet połowę początkowej wartości.
Natomiast na pochwałę zasługuje BMW X6 – auto drogie w zakupie i eksploatacji, mało praktyczne (choćby w zestawieniu z pokrewnym technicznie modelem X5), ale jednak traci zaledwie 24 proc. Kolejny luksusowy samochód – Porsche Cayenne – jest tylko o ułamek procenta gorszy.
W przedziale aut w wieku 4-7 lat dobrym wyborem dla miłośników prawdziwej jazdy po bezdrożach okazuje się Suzuki Jimny. Co prawda, jest to ciasny i niewygodny pojazd, ale naprawdę bardzo dzielny. Utrata wartości rzędu 24 proc. przy cenie zakupu 28 600 zł oznacza, że przez 3 lata stracicie niewiele.
Których modeli unikać? Drogich, nietypowych lub o kiepskiej opinii. Obok Mercedesa GL-a w tabeli uplasowała się Tata Xenon. Oba auta dzieli przepaść techniczna, skierowane są do całkiem innych odbiorców (drugi z tych pojazdów to pikap), ich ceny są z zupełnie różnych przedziałów, ale łączy je procentowa utrata wartości – 40-41 proc. Tyle że w przypadku Mercedesa będzie to kwota ponad 75 000 zł, a Xenona – tylko 13 600 zł.
Najmniej liczna jest najstarsza badana grupa samochodów (mających w momencie zakupu 8 lat). To jeszcze czasy przed potężnym boomem, jaki przeżył segment 4x4 w ostatnich latach.
Wśród najstarszych konstrukcji mniej jest lekkich SUV-ów, łatwiej natomiast o solidne samochody tworzone na lata – są one wysoko cenione i powoli tracą na wartości.
Widać to po czołówce modeli w tej tabelce: Grand Vitara, Sportage, Patrol, Land Cruiser, Pajero, czyli auta w różnych cenach i z różnych klas, które łączy to, że żadne z nich nie traci w badanym okresie więcej niż 20 proc.
Równie dziwna mieszanka powstała na końcu zestawienia aut w wieku 8-11 lat: Touareg, Cayenne, Freelander, SRX, H2 – pojazdy z tej grupy w omawianym okresie stanieją o ponad 40 proc. Klienci doceniają solidne konstrukcje, ale trzeba pamiętać, że w wielu tych przypadkach koszty napraw będą rosły lawinowo. Nie musi wynikać to nawet z kiepskiej jakości prezentowanych aut, ale po prostu z kosztów, które są związane z zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi, np. naprawa rozbudowanego zawieszenia pneumatycznego może skończyć się wielotysięcznym wydatkiem, nawet poza ASO. W takim przypadku utrata wartości ma mniejsze znaczenie, bo na naprawy wydacie znacznie więcej pieniędzy.
Utrata wartości aut w przedziale wiekowym 0-3 lata
Dobre wyniki:
W czołówce dominują małe i tanie modele. Jednak o ile dobra pozycja Dacii wynika z jej świetnej ceny bazowej, o tyle w Maździe i Subaru klienci doceniają japońską niezawodność.
Ranking | Nowy (zł) | 2012 (zł) | Utrata (zł) | Utrata (%) | |
1. | Dacia Duster 1.6/105 KM | 39 900 | 30 000 | -9900 | -24,81 |
2. | Mazda CX-5 2.0/165 KM | 87 400 | 62 800 | -24 600 | -28,15 |
3. | Subaru XV 1.6/114 KM | 80 750 | 57 700 | -23 050 | -28,54 |
4. | Subaru Forester 2.0/150 KM | 114 750 | 80 500 | -34 250 | -29,85 |
5. | SY Korando 2.0 d/150 KM | 72 000 | 48 500 | -23 500 | -32,64 |
6. | Kia Sportage 1.6/135 KM | 69 990 | 46 700 | -23 290 | -33,28 |
7. | Audi Q5 2.0 TFSI/180 KM | 160 800 | 107 000 | -53 800 | -33,46 |
8. | Toyota RAV4 2.0/152 KM | 103 900 | 69 000 | -34 900 | -33,59 |
9. | Nissan Qashqai 1.2/115 KM | 75 500 | 50 000 | -25 500 | -33,77 |
10. | Toyota LC 150 3.0/190 KM | 199 000 | 130 000 | -69 000 | -34,67 |
11. | Porsche Macan 3.0/340 KM | 260 300 | 170 000 | -90 300 | -34,69 |
12. | Suzuki SX4 1.6/120 KM | 72 900 | 47 500 | -25 400 | -34,84 |
13. | VW Amarok 2.0/180 KM | 120 164 | 77 000 | -43 164 | -35,92 |
14. | Mitsubishi ASX 1.6/117 KM | 75 300 | 48 200 | -27 100 | -35,99 |
15. | Mini Countryman 1.6/98 KM | 86 400 | 54 700 | -31 700 | -36,69 |
16. | Mercedes GLK 2.1/170 KM | 176 300 | 111 500 | -64 800 | -36,76 |
17. | Opel Mokka 1.6/115 KM | 68 500 | 43 200 | -25 300 | -36,93 |
18. | Mercedes ML 3.0/258 KM | 290 000 | 180 800 | -109 200 | -37,66 |
19. | VW Tiguan 1.4/122 KM | 96 090 | 59 300 | -36 790 | -38,29 |
20. | Mitsubishi Outlander 2.2/150 KM | 120 900 | 74 600 | -46 300 | -38,30 |
21. | Mercedes kl. G 3.0/211 KM | 416 500 | 256 700 | -159 800 | -38,37 |
22. | Jeep Compass 2.0/156 KM | 99 300 | 61 000 | -38 300 | -38,57 |
23. | Infiniti QX70 3.7/320 KM | 245 490 | 150 500 | -94 990 | -38,69 |
24. | Jeep Wrangler 3.6/284 KM | 157 300 | 96 300 | -61 000 | -38,78 |
25. | BMW X1 2.0/150 KM 2WD | 121 700 | 73 800 | -47 900 | -39,36 |
26. | Toyota Hilux 2.5/144 KM | 121 900 | 73 300 | -48 600 | -39,87 |
27. | Skoda Yeti 1.2/105 KM | 66 650 | 40 000 | -26 650 | -39,98 |
28. | Mitsubishi Pajero 3.2/200 KM | 154 990 | 91 600 | -63 390 | -40,90 |
29. | Volvo XC60 3.0/304 KM | 212 000 | 125 000 | -87 000 | -41,04 |
30. | Infiniti QX50 3.7/320 KM | 224 637 | 130 000 | -94 637 | -42,13 |
31. | Audi Q3 2.0 TFSI/170 KM | 138 700 | 80 200 | -58 500 | -42,18 |
32. | Hyundai ix35 1.6/135 KM | 76 400 | 44 000 | -32 400 | -42,41 |
33. | Honda CR-V 2.0/155 KM | 113 400 | 64 800 | -48 600 | -42,86 |
34. | BMW X5 4.4/450 KM | 351 500 | 200 000 | -151 500 | -43,10 |
35. | Ford Kuga 1.5-1.6 EB/182 KM | 118 650 | 67 100 | -51 550 | -43,45 |
36. | LR RR Sport 3.0/340 KM | 319 900 | 180 500 | -139 400 | -43,58 |
37. | LR Discovery 3.0/210 KM | 239 700 | 135 000 | -104 700 | -43,68 |
38. | LR Defender 110 2.2/122 KM | 188 300 | 106 000 | -82 300 | -43,71 |
39. | Hyundai Santa Fe 2.0/150 KM | 143 600 | 79 900 | -63 700 | -44,36 |
40. | Łada Niva 1.7/82 KM | 41 000 | 22 700 | -18 300 | -44,63 |
41. | Isuzu D-Max 2.5/163 KM | 105 719 | 58 400 | -47 319 | -44,76 |
42. | Suzuki Jimny 1.3/85 KM | 57 900 | 31 300 | -26 600 | -45,94 |
43. | Mitsubishi L200 2.5/178 KM | 123 990 | 66 700 | -57 290 | -46,21 |
44 | LR RR Evoque 2.0/240 KM | 201 900 | 108 600 | -93 300 | -46,21 |
45. | Opel Antara 2.2 CDTI/184 KM | 128 550 | 69 100 | -59 450 | -46,25 |
46. | Lexus RX 3.5/277 KM | 263 500 | 141 300 | -122 200 | -46,38 |
47. | Nissan Murano 2.5D/190 KM | 186 900 | 99 300 | -87 600 | -46,87 |
48. | BMW X3 2.0/245 KM | 192 500 | 100 700 | -91 800 | -47,69 |
49. | Ford Ranger 2.2/150 KM | 124 599 | 65 100 | -59 499 | -47,75 |
50. | Kia Sorento 2.4 GDi/192 KM | 130 700 | 67 500 | -63 200 | -48,36 |
51. | Renault Koleos 2.0/150 KM | 120 700 | 55 500 | -65 200 | -54,02 |
Słabe wyniki:
Ciekawostka: procentowo najgorsze wcale nie są drogie, luksusowe modele, lecz te stosunkowo tanie. Słaba pozycja pikapów może wynikać ze spadku zainteresowania nimi po zmianie przepisów podatkowych.
Utrata wartości aut w przedziale wiekowym 4-7 lat
Dobre wyniki:
Najbezpieczniejszym wydatkiem tym razem okazał się zakup dość małych i skromnych modeli z dolnej części klasy SUV. W przypadku Skody wartość z 2008 r. jest szacunkowa (na rynku od 2009 r.). A tuż za maluchami – BMW X6.
Ranking | 2011 r. (zł) | 2008 (zł) | Utrata (zł) | Utrata (%) | |
1. | Hyundai Tucson 2.0/141 KM | 31 000 | 25 100 | -5900 | -19,03 |
2. | Skoda Yeti 1.2/105 KM | 35 700 | 28 000 | -7700 | -21,57 |
3. | Fiat Sedici 1.6/107-120 KM | 29 100 | 22 600 | -6500 | -22,34 |
4. | BMW X6 3.0/306 KM | 144 400 | 110 300 | -34 100 | -23,61 |
5. | Porsche Cayenne 3.6/290 KM | 120 000 | 91 300 | -28 700 | -23,92 |
6. | Suzuki Jimny 1.3/85 KM | 28 600 | 21 700 | -6900 | -24,13 |
7. | Infiniti EX 3.7/320 KM | 112 600 | 85 100 | -27 500 | -24,42 |
8. | Honda CR-V 2.0/150 KM | 57 300 | 42 700 | -14 600 | -25,48 |
9. | VW Tiguan 1.4/150 KM | 60 000 | 44 500 | -15 500 | -25,83 |
10. | Renault Koleos 2.0/150 KM | 44 500 | 33 000 | -11 500 | -25,84 |
11. | Suzuki SX4 1.6/107-120 KM | 28 900 | 21 300 | -7600 | -26,30 |
12. | LR Discovery 2.7/190 KM | 91 100 | 67 000 | -24 100 | -26,45 |
13. | Ford Kuga 2.0/136-140 KM | 58 200 | 42 600 | -15 600 | -26,80 |
14. | Infiniti FX 3.7/320 KM | 133 800 | 97 700 | -36 100 | -26,98 |
15. | Hummer H3 3.5/220 KM | 88 000 | 63 800 | -24 200 | -27,50 |
16. | Mercedes kl. G 3.0/224 KM | 215 200 | 155 100 | -60 100 | -27,93 |
17. | Mercedes ML 3.5/272 KM | 125 900 | 90 500 | -35 400 | -28,12 |
18. | Volvo XC60 2.4D/163 KM | 95 000 | 67 800 | -27 200 | -28,63 |
19. | Nissan Qashqai 1.6/116 KM | 42 400 | 30 200 | -12 200 | -28,77 |
20. | Mercedes GLK 3.0/231 KM | 110 300 | 78 100 | -32 200 | -29,19 |
21. | LR Defender 110 2.4/122 KM | 87 500 | 61 500 | -26 000 | -29,71 |
22. | Toyota LC V8 4.5/282 KM | 191 000 | 133 900 | -57 100 | -29,90 |
23. | VW Touareg 3.6/280 KM | 92 000 | 64 400 | -27 600 | -30,00 |
24. | Audi Q5 2.0 TFSI/211 KM | 102 000 | 71 300 | -30 700 | -30,10 |
25. | Toyota LC 120 3.0/173 KM | 100 000 | 69 900 | -30 100 | -30,10 |
26. | Opel Antara 2.0/150 KM | 48 000 | 33 400 | -14 600 | -30,42 |
27. | BMW X1 2.0/143 KM 2WD | 69 100 | 48 000 | -21 100 | -30,54 |
28. | Jeep Wrangler 2.8/177 KM | 75 700 | 52 100 | -23 600 | -31,18 |
29. | Toyota RAV4 2.0/158 KM | 56 100 | 38 400 | -17 700 | -31,55 |
30. | Jeep Compass 2.0/140 KM | 53 000 | 36 000 | -17 000 | -32,08 |
31. | Citroën C-Crosser 2.2/156 KM | 49 700 | 33 500 | -16 200 | -32,60 |
32. | Jeep Cherokee 2.8/177 KM | 79 100 | 53 100 | -26 000 | -32,87 |
33. | Mitsubishi Pajero 3.2/200 KM | 74 600 | 50 000 | -24 600 | -32,98 |
34. | Kia Sportage 2.0/142 KM | 38 000 | 25 200 | -12 800 | -33,68 |
35. | Subaru Forester 2.0/150 KM | 57 700 | 38 100 | -19 600 | -33,97 |
36. | Subaru Tribeca 3.6/258 KM | 72 000 | 47 400 | -24 600 | -34,17 |
37. | BMW X5 3.0d/235-245 KM | 129 100 | 84 600 | -44 500 | -34,47 |
38. | Suzuki Gr. Vitara 1.6/106 KM | 48 900 | 32 000 | -16 900 | -34,56 |
39. | SY Actyon Sports 2.0/141 KM | 35 000 | 22 900 | -12 100 | -34,57 |
40. | Peugeot 4007 2.2/156 KM | 49 500 | 32 300 | -17 200 | -34,75 |
41. | LR Freelander 2.2/152 KM | 58 900 | 38 400 | -20 500 | -34,80 |
42. | Kia Sorento 2.4/174 KM | 63 100 | 41 000 | -22 100 | -35,02 |
43. | Hyundai ix55 3.0/240 KM | 106 300 | 68 000 | -38 300 | -36,03 |
44. | Nissan X-Trail 2.0/150 KM | 58 400 | 37 300 | -21 100 | -36,13 |
45. | Mitsub. Outlander 2.0/140 KM | 54 200 | 34 600 | -19 600 | -36,16 |
46. | Nissan Navara 2.5/171-190 KM | 51 400 | 32 600 | -18 800 | -36,58 |
47. | Tata Safari 2.2/140 KM | 32 700 | 20 600 | -12 100 | -37,00 |
48. | LR RR Sport 3.6/272 KM | 135 300 | 85 000 | -50 300 | -37,18 |
49. | Chevrolet Captiva 2.0/150 KM | 45 700 | 28 700 | -17 000 | -37,20 |
50. | BMW X3 2.0/150 KM | 66 000 | 41 100 | -24 900 | -37,73 |
51. | Mercedes GL 4.7/340 KM | 192 100 | 115 000 | -77 100 | -40,14 |
52. | Tata Xenon 2.2/140 KM | 32 700 | 19 100 | -13 600 | -41,59 |
53. | Volvo XC90 2.4D/185 KM | 91 400 | 53 100 | -38 300 | -41,90 |
54. | Jeep Gr. Cherokee 3.0/218 KM | 110 000 | 62 600 | -47 400 | -43,09 |
55. | Nissan Pathf. 2.5/171-190 KM | 72 900 | 41 100 | -31 800 | -43,62 |
56. | Audi Q7 3.0 TDI/240 KM | 148 400 | 82 200 | -66 200 | -44,61 |
57. | LR Range Rover 3.6/272 KM | 164 200 | 90 000 | -74 200 | -45,19 |
58. | SY Rexton 2.7/165 KM | 48 000 | 26 300 | -21 700 | -45,21 |
59. | Nissan Murano 3.5/252-256 KM | 98 100 | 52 100 | -46 000 | -46,89 |
60. | Mitsubishi L200 2.5/136 KM | 49 600 | 26 100 | -23 500 | -47,38 |
61. | Łada 4x4 1.7/81 KM | 20 300 | 10 300 | -10 000 | -49,26 |
Słabe wyniki:
Łada przegrywa z powodu fatalnej jakości wykończenia. Murano nie cieszy się popularnością w Europie i ma atrakcyjną cenę w USA (importowane auta obniżają notowania). A L200? Samochód ma opinię tylko przeciętnego, a pikapy są obecnie mniej poszukiwane.
Utrata wartości aut w przedziale wiekowym 8-11 lat
Dobre wyniki:
Choć auta z czoła stawki reprezentują różne segmenty, to mają też wspólne cechy. Są to dobre konstrukcje, cenione przez użytkowników. Co wybrać? Stosownie do potrzeb.
Debiutująca w 2005 r. Grand Vitara została świetnie przyjęta (cena z 2004 r. – szacunkowa)
Ranking | 2007 (zł) | 2004 (zł) | Utrata (zł) | Utrata (%) | |
1. | Suzuki Gr. Vitara 1.6/106 KM | 26 600 | 22 000 | -4600 | -17,29 |
2. | Kia Sportage 2.0/142 KM | 19 100 | 15 500 | -3600 | -18,85 |
3. | Nissan Patrol 3.0 Di/160 KM | 43 700 | 35 300 | -8400 | -19,22 |
4. | Toyota LC 120 3.0/163-173 KM | 58 300 | 46 900 | -11 400 | -19,55 |
5. | Mitsubishi Pajero 3.2/161 KM | 38 500 | 30 600 | -7900 | -20,52 |
6. | Mitsub. Outlander 2.0/136 KM | 21 500 | 17 000 | -4500 | -20,93 |
7. | Hyundai Tucson 2.0/141 KM | 23 600 | 18 600 | -5000 | -21,19 |
8. | Suzuki Jimny 1.3/82-85 KM | 20 100 | 15 800 | -4300 | -21,39 |
9. | Mercedes ML 3.0/224 KM | 66 800 | 52 000 | -14 800 | -22,16 |
10. | Toyota RAV4 2.0/150 KM | 27 500 | 21 200 | -6300 | -22,91 |
11. | LR Defender 90 2.5/122 KM | 40 000 | 29 800 | -10 200 | -25,50 |
12. | Audi Q7 4.2 FSI/350 KM | 79 200 | 59 000 | -20 200 | -25,51 |
13. | Honda CR-V 2.0/150 KM | 29 100 | 21 500 | -7600 | -26,12 |
14. | Honda HR-V 1.6/124 KM | 30 500 | 22 200 | -8300 | -27,21 |
15. | Hyundai Santa Fe 2.4/146 KM | 19 000 | 13 800 | -5200 | -27,37 |
16. | Nissan X-Trail 2.0/140 KM | 24 200 | 17 300 | -6900 | -28,51 |
17. | Kia Sorento 2.5 CRDi/140 KM | 25 300 | 18 000 | -7300 | -28,85 |
18. | Mitsub. Pajero Pinin 1.8/114 KM | 18 200 | 12 900 | -5300 | -29,12 |
19. | Jeep Gr. Cherokee 4.7/231 KM | 40 700 | 28 700 | -12 000 | -29,48 |
20. | Toyota LC 100 4.2/204 KM | 81 200 | 57 200 | -24 000 | -29,56 |
21. | LR Range Rover 4.4/286-306 KM | 56 100 | 38 400 | -17 700 | -31,55 |
22. | Jeep Cherokee 3.7/211 KM | 26 400 | 17 600 | -8800 | -33,33 |
23. | SsangYong Rexton 2.7/164 KM | 17 400 | 11 600 | -5800 | -33,33 |
24. | Mercedes klasy G 5.0/296 KM | 141 300 | 94 100 | -47 200 | -33,4 |
25. | BMW X3 2.5/192-218 KM | 36 800 | 23 700 | -13 100 | -35,6 |
26. | BMW X5 3.0/231 KM | 42 000 | 26 800 | -15 200 | -36,19 |
27. | Łada Niva 1.7/81 KM | 9700 | 6000 | -3700 | -38,14 |
28. | Volvo XC90 2.4/163-185 KM | 41 900 | 25 900 | -16 000 | -38,19 |
29. | LR Discovery 2.7/190 KM | 48 200 | 29 700 | -18 500 | -38,38 |
30. | Subaru Forester 2.0/125-158 KM | 31 400 | 19 100 | -12 300 | -39,17 |
31. | VW Touareg 3.0/224 KM | 56 300 | 33 200 | -23 100 | -41,03 |
32. | Porsche Cayenne 3.2/250 KM | 63 800 | 35 300 | -28 500 | -44,67 |
33. | LR Freelander 1.8/117 KM | 28 000 | 15 000 | -13 000 | -46,43 |
34. | Cadillac SRX 3.6/258 KM | 35 700 | 19 000 | -16 700 | -46,78 |
35. | Hummer H2 6.0/325 KM | 89 200 | 44 900 | -44 300 | -49,66 |
Słabe wyniki:
Dobry trend: rynek odsiewa mało popularne modele oraz takie, które grożą bardzo wysokimi kosztami podczas eksploatacji. Naprawa niektórych aut może być koszmarnie droga!
Jak wyliczyliśmy utratę wartości?
Wszystkie notowania pochodzą z Eurotaxu. Firma ta wydaje informatory rynkowe, w których bardzo dokładnie wycenia wszystkie wersje nadwoziowe, silnikowe i wyposażeniowe poszczególnych modeli. Specjaliści odnotowują też ceny nowych samochodów (aktualne lub ostatnio obowiązujące) i je także przyjęliśmy do naszego zestawienia.
147 – tyle modeli trafiło do naszego rankingu. Znajdziecie tu utratę wartości i SUV-ów, i pikapów.
W każdej klasie są dobre i złe typy
Modele, które trafiły do tabel, reprezentują różne segmenty 4x4. W każdym z nich znajdziecie takie, których wartość szybko spada, jak i takie, które długo trzymają cenę. Pamiętajcie, żeby myśleć racjonalnie, bo w grę dość często wchodzą duże kwoty!