Różne segmenty i… utrata.

Choć z zestawienia wszystkich tych modeli robi się długa lista, to jednak próba podzielenia aut 4x4 według wspomnianych wyżej kryteriów spowodowałaby powstanie wielu kategorii po kilka pojazdów. Dzięki naszym tabelom możecie jednocześnie zobaczyć, jak np. na wartości tracą SUV-y małe i duże, a jak pikapy.

Podobnie jak w ubiegłych odcinkach, staraliśmy się uwzględniać podstawowe warianty analizowanych modeli. W przypadku większych aut 4x4 przeważnie są to pojazdy z silnikami wysokoprężnymi, często też odmiany z napędem... jedynie przedniej osi (małe, stosunkowo delikatne SUV-y).

W najmłodszej kategorii wiekowej zwyciężyła Dacia Duster. To niewątpliwie wynik bezkonkurencyjnej ceny wyjściowej – za 39 900 zł nie kupicie żadnego innego auta tej klasy.

Kolejne miejsca również należą do segmentu lekkich SUV-ów, zarówno z grupy aut prestiżowych, jak i dość tanich. Jeśli jesteście zainteresowani wszechstronnym samochodem, zapewniającym komfort na asfalcie i dobre zdolności offroadowe, to najbezpieczniejszym zakupem będzie Toyota Land Cruiser 150.

Jeszcze kilka lat temu hitem polskiego rynku były pikapy, ale zmiany podatkowe z ubiegłego roku osłabiły zainteresowanie tymi pojazdami. Na najwyższym miejscu sklasyfikowaliśmy Volkswagena Amaroka, podczas gdy jego konkurent – Ford Ranger – znalazł się blisko końca stawki. Analizowaliśmy wersje z podwójnymi kabinami.

Ze względu na różnorodność klas samochodowych i wyjściowych cen badanych aut nie dziwią różnice w kwotach, jakie stracicie w pierwszych 3 latach eksploatacji: najmniej w przypadku Dacii Duster (tylko 10 000 zł!), najwięcej – jeśli kupicie luksusowego Mercedesa klasy G (ponad 150 000 zł!).

Porównując utratę wartości, weźcie pod uwagę klasę auta

W średnim przedziale wiekowym (symulujemy zakup auta z 2011 r.) na czoło wysuwa się Hyundai Tucson. Przez trzy lata użytkowania konto właściciela uszczupli się o 5900 zł.

Jeśli chcecie jeździć w luksusie i zdecydujecie się na Mercedesa GL-a, Audi Q7 lub Range Rovera, to musicie liczyć się ze stratą co najmniej 50 000 zł. Wydaje się, że niemało, ale nie wolno zapominać o potężnych kwotach, które kilka lat wcześniej trzeba było zostawić w salonie w chwili zakupu któregokolwiek z tych aut.

Nie zaskakuje też to, że aby nie narazić się na wysoką procentową utratę wartości, nie należy wychodzić poza segment dość tanich, ale cenionych i popularnych modeli – zakup czteroletnich: Hyundaia Tucsona, Skody Yeti czy Fiata Sedici w obliczu 3-letniej eksploatacji sprawi, że stracicie zaledwie ok. 20 proc. wydanych pieniędzy.

Najwyższe procentowe spadki w tym segmencie wiekowym również nie budzą zaskoczenia: drogie modele, ale będące niezbyt rozsądnym wyborem, tracą nawet połowę początkowej wartości.

Natomiast na pochwałę zasługuje BMW X6 – auto drogie w zakupie i eksploatacji, mało praktyczne (choćby w zestawieniu z pokrewnym technicznie modelem X5), ale jednak traci zaledwie 24 proc. Kolejny luksusowy samochód – Porsche Cayenne – jest tylko o ułamek procenta gorszy.

W przedziale aut w wieku 4-7 lat dobrym wyborem dla miłośników prawdziwej jazdy po bezdrożach okazuje się Suzuki Jimny. Co prawda, jest to ciasny i niewygodny pojazd, ale naprawdę bardzo dzielny. Utrata wartości rzędu 24 proc. przy cenie zakupu 28 600 zł oznacza, że przez 3 lata stracicie niewiele.

Których modeli unikać? Drogich, nietypowych lub o kiepskiej opinii. Obok Mercedesa GL-a w tabeli uplasowała się Tata Xenon. Oba auta dzieli przepaść techniczna, skierowane są do całkiem innych odbiorców (drugi z tych pojazdów to pikap), ich ceny są z zupełnie różnych przedziałów, ale łączy je procentowa utrata wartości – 40-41 proc. Tyle że w przypadku Mercedesa będzie to kwota ponad 75 000 zł, a Xenona – tylko 13 600 zł.

Najmniej liczna jest najstarsza badana grupa samochodów (mających w momencie zakupu 8 lat). To jeszcze czasy przed potężnym boomem, jaki przeżył segment 4x4 w ostatnich latach.

Wśród najstarszych konstrukcji mniej jest lekkich SUV-ów, łatwiej natomiast o solidne samochody tworzone na lata – są one wysoko cenione i powoli tracą na wartości.

Widać to po czołówce modeli w tej tabelce: Grand Vitara, Sportage, Patrol, Land Cruiser, Pajero, czyli auta w różnych cenach i z różnych klas, które łączy to, że żadne z nich nie traci w badanym okresie więcej niż 20 proc.

Równie dziwna mieszanka powstała na końcu zestawienia aut w wieku 8-11 lat: Touareg, Cayenne, Freelander, SRX, H2 – pojazdy z tej grupy w omawianym okresie stanieją o ponad 40 proc. Klienci doceniają solidne konstrukcje, ale trzeba pamiętać, że w wielu tych przypadkach koszty napraw będą rosły lawinowo. Nie musi wynikać to nawet z kiepskiej jakości prezentowanych aut, ale po prostu z kosztów, które są związane z zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi, np. naprawa rozbudowanego zawieszenia pneumatycznego może skończyć się wielotysięcznym wydatkiem, nawet poza ASO. W takim przypadku utrata wartości ma mniejsze znaczenie, bo na naprawy wydacie znacznie więcej pieniędzy.

Utrata wartości aut w przedziale wiekowym 0-3 lata

Dobre wyniki:

W czołówce dominują małe i tanie modele. Jednak o ile dobra pozycja Dacii wynika z jej świetnej ceny bazowej, o tyle w Maździe i Subaru klienci doceniają japońską niezawodność.

Utrata wartości: -24,8%. Dobra pozycja to zasługa niskiej ceny wyjściowej.
Ranking Nowy (zł) 2012 (zł) Utrata (zł) Utrata (%)
1. Dacia Duster 1.6/105 KM 39 900 30 000 -9900 -24,81
2. Mazda CX-5 2.0/165 KM 87 400 62 800 -24 600 -28,15
3. Subaru XV 1.6/114 KM 80 750 57 700 -23 050 -28,54
4. Subaru Forester 2.0/150 KM 114 750 80 500 -34 250 -29,85
5. SY Korando 2.0 d/150 KM 72 000 48 500 -23 500 -32,64
6. Kia Sportage 1.6/135 KM 69 990 46 700 -23 290 -33,28
7. Audi Q5 2.0 TFSI/180 KM 160 800 107 000 -53 800 -33,46
8. Toyota RAV4 2.0/152 KM 103 900 69 000 -34 900 -33,59
9. Nissan Qashqai 1.2/115 KM 75 500 50 000 -25 500 -33,77
10. Toyota LC 150 3.0/190 KM 199 000 130 000 -69 000 -34,67
11. Porsche Macan 3.0/340 KM 260 300 170 000 -90 300 -34,69
12. Suzuki SX4 1.6/120 KM 72 900 47 500 -25 400 -34,84
13. VW Amarok 2.0/180 KM 120 164 77 000 -43 164 -35,92
14. Mitsubishi ASX 1.6/117 KM 75 300 48 200 -27 100 -35,99
15. Mini Countryman 1.6/98 KM 86 400 54 700 -31 700 -36,69
16. Mercedes GLK 2.1/170 KM 176 300 111 500 -64 800 -36,76
17. Opel Mokka 1.6/115 KM 68 500 43 200 -25 300 -36,93
18. Mercedes ML 3.0/258 KM 290 000 180 800 -109 200 -37,66
19. VW Tiguan 1.4/122 KM 96 090 59 300 -36 790 -38,29
20. Mitsubishi Outlander 2.2/150 KM 120 900 74 600 -46 300 -38,30
21. Mercedes kl. G 3.0/211 KM 416 500 256 700 -159 800 -38,37
22. Jeep Compass 2.0/156 KM 99 300 61 000 -38 300 -38,57
23. Infiniti QX70 3.7/320 KM 245 490 150 500 -94 990 -38,69
24. Jeep Wrangler 3.6/284 KM 157 300 96 300 -61 000 -38,78
25. BMW X1 2.0/150 KM 2WD 121 700 73 800 -47 900 -39,36
26. Toyota Hilux 2.5/144 KM 121 900 73 300 -48 600 -39,87
27. Skoda Yeti 1.2/105 KM 66 650 40 000 -26 650 -39,98
28. Mitsubishi Pajero 3.2/200 KM 154 990 91 600 -63 390 -40,90
29. Volvo XC60 3.0/304 KM 212 000 125 000 -87 000 -41,04
30. Infiniti QX50 3.7/320 KM 224 637 130 000 -94 637 -42,13
31. Audi Q3 2.0 TFSI/170 KM 138 700 80 200 -58 500 -42,18
32. Hyundai ix35 1.6/135 KM 76 400 44 000 -32 400 -42,41
33. Honda CR-V 2.0/155 KM 113 400 64 800 -48 600 -42,86
34. BMW X5 4.4/450 KM 351 500 200 000 -151 500 -43,10
35. Ford Kuga 1.5-1.6 EB/182 KM 118 650 67 100 -51 550 -43,45
36. LR RR Sport 3.0/340 KM 319 900 180 500 -139 400 -43,58
37. LR Discovery 3.0/210 KM 239 700 135 000 -104 700 -43,68
38. LR Defender 110 2.2/122 KM 188 300 106 000 -82 300 -43,71
39. Hyundai Santa Fe 2.0/150 KM 143 600 79 900 -63 700 -44,36
40. Łada Niva 1.7/82 KM 41 000 22 700 -18 300 -44,63
41. Isuzu D-Max 2.5/163 KM 105 719 58 400 -47 319 -44,76
42. Suzuki Jimny 1.3/85 KM 57 900 31 300 -26 600 -45,94
43. Mitsubishi L200 2.5/178 KM 123 990 66 700 -57 290 -46,21
44 LR RR Evoque 2.0/240 KM 201 900 108 600 -93 300 -46,21
45. Opel Antara 2.2 CDTI/184 KM 128 550 69 100 -59 450 -46,25
46. Lexus RX 3.5/277 KM 263 500 141 300 -122 200 -46,38
47. Nissan Murano 2.5D/190 KM 186 900 99 300 -87 600 -46,87
48. BMW X3 2.0/245 KM 192 500 100 700 -91 800 -47,69
49. Ford Ranger 2.2/150 KM 124 599 65 100 -59 499 -47,75
50. Kia Sorento 2.4 GDi/192 KM 130 700 67 500 -63 200 -48,36
51. Renault Koleos 2.0/150 KM 120 700 55 500 -65 200 -54,02

Słabe wyniki:

Ciekawostka: procentowo najgorsze wcale nie są drogie, luksusowe modele, lecz te stosunkowo tanie. Słaba pozycja pikapów może wynikać ze spadku zainteresowania nimi po zmianie przepisów podatkowych.

Koleos niebawem ustąpi miejsca następcy. Pozostały drogie wersje z dieslami.

Utrata wartości aut w przedziale wiekowym 4-7 lat

Dobre wyniki:

Najbezpieczniejszym wydatkiem tym razem okazał się zakup dość małych i skromnych modeli z dolnej części klasy SUV. W przypadku Skody wartość z 2008 r. jest szacunkowa (na rynku od 2009 r.). A tuż za maluchami – BMW X6.

Hyundai Tucson to auto dość solidne, z dobrymi notowaniami.
Ranking 2011 r. (zł) 2008 (zł) Utrata (zł) Utrata (%)
1. Hyundai Tucson 2.0/141 KM 31 000 25 100 -5900 -19,03
2. Skoda Yeti 1.2/105 KM 35 700 28 000 -7700 -21,57
3. Fiat Sedici 1.6/107-120 KM 29 100 22 600 -6500 -22,34
4. BMW X6 3.0/306 KM 144 400 110 300 -34 100 -23,61
5. Porsche Cayenne 3.6/290 KM 120 000 91 300 -28 700 -23,92
6. Suzuki Jimny 1.3/85 KM 28 600 21 700 -6900 -24,13
7. Infiniti EX 3.7/320 KM 112 600 85 100 -27 500 -24,42
8. Honda CR-V 2.0/150 KM 57 300 42 700 -14 600 -25,48
9. VW Tiguan 1.4/150 KM 60 000 44 500 -15 500 -25,83
10. Renault Koleos 2.0/150 KM 44 500 33 000 -11 500 -25,84
11. Suzuki SX4 1.6/107-120 KM 28 900 21 300 -7600 -26,30
12. LR Discovery 2.7/190 KM 91 100 67 000 -24 100 -26,45
13. Ford Kuga 2.0/136-140 KM 58 200 42 600 -15 600 -26,80
14. Infiniti FX 3.7/320 KM 133 800 97 700 -36 100 -26,98
15. Hummer H3 3.5/220 KM 88 000 63 800 -24 200 -27,50
16. Mercedes kl. G 3.0/224 KM 215 200 155 100 -60 100 -27,93
17. Mercedes ML 3.5/272 KM 125 900 90 500 -35 400 -28,12
18. Volvo XC60 2.4D/163 KM 95 000 67 800 -27 200 -28,63
19. Nissan Qashqai 1.6/116 KM 42 400 30 200 -12 200 -28,77
20. Mercedes GLK 3.0/231 KM 110 300 78 100 -32 200 -29,19
21. LR Defender 110 2.4/122 KM 87 500 61 500 -26 000 -29,71
22. Toyota LC V8 4.5/282 KM 191 000 133 900 -57 100 -29,90
23. VW Touareg 3.6/280 KM 92 000 64 400 -27 600 -30,00
24. Audi Q5 2.0 TFSI/211 KM 102 000 71 300 -30 700 -30,10
25. Toyota LC 120 3.0/173 KM 100 000 69 900 -30 100 -30,10
26. Opel Antara 2.0/150 KM 48 000 33 400 -14 600 -30,42
27. BMW X1 2.0/143 KM 2WD 69 100 48 000 -21 100 -30,54
28. Jeep Wrangler 2.8/177 KM 75 700 52 100 -23 600 -31,18
29. Toyota RAV4 2.0/158 KM 56 100 38 400 -17 700 -31,55
30. Jeep Compass 2.0/140 KM 53 000 36 000 -17 000 -32,08
31. Citroën C-Crosser 2.2/156 KM 49 700 33 500 -16 200 -32,60
32. Jeep Cherokee 2.8/177 KM 79 100 53 100 -26 000 -32,87
33. Mitsubishi Pajero 3.2/200 KM 74 600 50 000 -24 600 -32,98
34. Kia Sportage 2.0/142 KM 38 000 25 200 -12 800 -33,68
35. Subaru Forester 2.0/150 KM 57 700 38 100 -19 600 -33,97
36. Subaru Tribeca 3.6/258 KM 72 000 47 400 -24 600 -34,17
37. BMW X5 3.0d/235-245 KM 129 100 84 600 -44 500 -34,47
38. Suzuki Gr. Vitara 1.6/106 KM 48 900 32 000 -16 900 -34,56
39. SY Actyon Sports 2.0/141 KM 35 000 22 900 -12 100 -34,57
40. Peugeot 4007 2.2/156 KM 49 500 32 300 -17 200 -34,75
41. LR Freelander 2.2/152 KM 58 900 38 400 -20 500 -34,80
42. Kia Sorento 2.4/174 KM 63 100 41 000 -22 100 -35,02
43. Hyundai ix55 3.0/240 KM 106 300 68 000 -38 300 -36,03
44. Nissan X-Trail 2.0/150 KM 58 400 37 300 -21 100 -36,13
45. Mitsub. Outlander 2.0/140 KM 54 200 34 600 -19 600 -36,16
46. Nissan Navara 2.5/171-190 KM 51 400 32 600 -18 800 -36,58
47. Tata Safari 2.2/140 KM 32 700 20 600 -12 100 -37,00
48. LR RR Sport 3.6/272 KM 135 300 85 000 -50 300 -37,18
49. Chevrolet Captiva 2.0/150 KM 45 700 28 700 -17 000 -37,20
50. BMW X3 2.0/150 KM 66 000 41 100 -24 900 -37,73
51. Mercedes GL 4.7/340 KM 192 100 115 000 -77 100 -40,14
52. Tata Xenon 2.2/140 KM 32 700 19 100 -13 600 -41,59
53. Volvo XC90 2.4D/185 KM 91 400 53 100 -38 300 -41,90
54. Jeep Gr. Cherokee 3.0/218 KM 110 000 62 600 -47 400 -43,09
55. Nissan Pathf. 2.5/171-190 KM 72 900 41 100 -31 800 -43,62
56. Audi Q7 3.0 TDI/240 KM 148 400 82 200 -66 200 -44,61
57. LR Range Rover 3.6/272 KM 164 200 90 000 -74 200 -45,19
58. SY Rexton 2.7/165 KM 48 000 26 300 -21 700 -45,21
59. Nissan Murano 3.5/252-256 KM 98 100 52 100 -46 000 -46,89
60. Mitsubishi L200 2.5/136 KM 49 600 26 100 -23 500 -47,38
61. Łada 4x4 1.7/81 KM 20 300 10 300 -10 000 -49,26

Słabe wyniki:

Łada przegrywa z powodu fatalnej jakości wykończenia. Murano nie cieszy się popularnością w Europie i ma atrakcyjną cenę w USA (importowane auta obniżają notowania). A L200? Samochód ma opinię tylko przeciętnego, a pikapy są obecnie mniej poszukiwane.

Łada 4x4: świetna konstrukcja, ale niska jakość wykonania.

Utrata wartości aut w przedziale wiekowym 8-11 lat

Dobre wyniki:

Choć auta z czoła stawki reprezentują różne segmenty, to mają też wspólne cechy. Są to dobre konstrukcje, cenione przez użytkowników. Co wybrać? Stosownie do potrzeb.

Grand Vitara ma dość solidną budowę i rozbudowany układ napędowy.

Debiutująca w 2005 r. Grand Vitara została świetnie przyjęta (cena z 2004 r. – szacunkowa)

Ranking 2007 (zł) 2004 (zł) Utrata (zł) Utrata (%)
1. Suzuki Gr. Vitara 1.6/106 KM 26 600 22 000 -4600 -17,29
2. Kia Sportage 2.0/142 KM 19 100 15 500 -3600 -18,85
3. Nissan Patrol 3.0 Di/160 KM 43 700 35 300 -8400 -19,22
4. Toyota LC 120 3.0/163-173 KM 58 300 46 900 -11 400 -19,55
5. Mitsubishi Pajero 3.2/161 KM 38 500 30 600 -7900 -20,52
6. Mitsub. Outlander 2.0/136 KM 21 500 17 000 -4500 -20,93
7. Hyundai Tucson 2.0/141 KM 23 600 18 600 -5000 -21,19
8. Suzuki Jimny 1.3/82-85 KM 20 100 15 800 -4300 -21,39
9. Mercedes ML 3.0/224 KM 66 800 52 000 -14 800 -22,16
10. Toyota RAV4 2.0/150 KM 27 500 21 200 -6300 -22,91
11. LR Defender 90 2.5/122 KM 40 000 29 800 -10 200 -25,50
12. Audi Q7 4.2 FSI/350 KM 79 200 59 000 -20 200 -25,51
13. Honda CR-V 2.0/150 KM 29 100 21 500 -7600 -26,12
14. Honda HR-V 1.6/124 KM 30 500 22 200 -8300 -27,21
15. Hyundai Santa Fe 2.4/146 KM 19 000 13 800 -5200 -27,37
16. Nissan X-Trail 2.0/140 KM 24 200 17 300 -6900 -28,51
17. Kia Sorento 2.5 CRDi/140 KM 25 300 18 000 -7300 -28,85
18. Mitsub. Pajero Pinin 1.8/114 KM 18 200 12 900 -5300 -29,12
19. Jeep Gr. Cherokee 4.7/231 KM 40 700 28 700 -12 000 -29,48
20. Toyota LC 100 4.2/204 KM 81 200 57 200 -24 000 -29,56
21. LR Range Rover 4.4/286-306 KM 56 100 38 400 -17 700 -31,55
22. Jeep Cherokee 3.7/211 KM 26 400 17 600 -8800 -33,33
23. SsangYong Rexton 2.7/164 KM 17 400 11 600 -5800 -33,33
24. Mercedes klasy G 5.0/296 KM 141 300 94 100 -47 200 -33,4
25. BMW X3 2.5/192-218 KM 36 800 23 700 -13 100 -35,6
26. BMW X5 3.0/231 KM 42 000 26 800 -15 200 -36,19
27. Łada Niva 1.7/81 KM 9700 6000 -3700 -38,14
28. Volvo XC90 2.4/163-185 KM 41 900 25 900 -16 000 -38,19
29. LR Discovery 2.7/190 KM 48 200 29 700 -18 500 -38,38
30. Subaru Forester 2.0/125-158 KM 31 400 19 100 -12 300 -39,17
31. VW Touareg 3.0/224 KM 56 300 33 200 -23 100 -41,03
32. Porsche Cayenne 3.2/250 KM 63 800 35 300 -28 500 -44,67
33. LR Freelander 1.8/117 KM 28 000 15 000 -13 000 -46,43
34. Cadillac SRX 3.6/258 KM 35 700 19 000 -16 700 -46,78
35. Hummer H2 6.0/325 KM 89 200 44 900 -44 300 -49,66

Słabe wyniki:

Dobry trend: rynek odsiewa mało popularne modele oraz takie, które grożą bardzo wysokimi kosztami podczas eksploatacji. Naprawa niektórych aut może być koszmarnie droga!

Moda na Hummery przeminęła chyba wraz z... Pustynną Burzą. Efekt – spadki cen.

Jak wyliczyliśmy utratę wartości?

Wszystkie notowania pochodzą z Eurotaxu. Firma ta wydaje informatory rynkowe, w których bardzo dokładnie wycenia wszystkie wersje nadwoziowe, silnikowe i wyposażeniowe poszczególnych modeli. Specjaliści odnotowują też ceny nowych samochodów (aktualne lub ostatnio obowiązujące) i je także przyjęliśmy do naszego zestawienia.

147 – tyle modeli trafiło do naszego rankingu. Znajdziecie tu utratę wartości i SUV-ów, i pikapów.

W każdej klasie są dobre i złe typy

Modele, które trafiły do tabel, reprezentują różne segmenty 4x4. W każdym z nich znajdziecie takie, których wartość szybko spada, jak i takie, które długo trzymają cenę. Pamiętajcie, żeby myśleć racjonalnie, bo w grę dość często wchodzą duże kwoty!