Maluchy od lat cieszą się dużą popularnością na rynku. To właśnie od nich wiele osób zaczyna swoją przygodę z motoryzacją, nic więc dziwnego, że producenci samochodów chcą dzięki nim przywiązać klientów do marki. Często pełnią również rolę drugiego czy trzeciego pojazdu w rodzinie, który idealnie sprawdza się w warunkach miejskich.

Bezsprzeczną zaletą aut tego typu są ponadto przystępne ceny, które w czasach kryzysu sprawiły, że właśnie ten segment najmniej odczuł spadek zainteresowania klientów. Obecnie niemal każdy koncern samochodowy ma w swojej ofercie auta klasy mini, a o ich znaczeniu na rynku motoryzacyjnym może świadczyć to, że nawet firmy specjalizujące się dotychczas w samochodach klasy premium i luksusowych także wprowadziły do gamy (np. Audi A1) lub wprowadzą niebawem (np. Aston Martin Cygnet) modele tego typu.

Prawdziwą ofensywę w segmencie zapowiada Grupa Volkswagena, która w ciągu najbliższych 2 lat chce rozpocząć sprzedaż aż 3 linii modelowych. Tradycją koncernu stało się już, że wszystkie planowane auta otrzymają tę samą platformę, przedstawioną po raz pierwszy 3 lata temu w koncepcie Up!

Pierwszym modelem ze wspomnianej trójki – na ryku zadebiutuje już jesienią tego roku – będzie właśnie VW Up, choć ostateczna decyzja co do nazwy auta jeszcze nie zapadła (pod uwagę brane jest również Lupo). Na rynku niemieckim samochodzik ten ma kosztować 8500 euro i początkowo dostępny będzie z 3-cylindrowym silnikiem benzynowym o poj. 1,0 l i mocy 60 KM. Kilka miesięcy później do oferty dołączy turbodoładowany motor 4-cylindrowy o tej samej pojemności i mocy 85 KM oraz 75-konny diesel 1.2 TDI.

Model 3-drzwiowy będzie miał 3,45 m długości, 1,63 m szerokości i 1,5 m wysokości. Na pokład zabierze 4 pasażerów. Wersja 5-drzwiowa dołączy na początku 2012 roku, natomiast większy Microvan – w 2013. W tym czasie planowany jest również debiut odmiany z napędem elektrycznym.

Trzydrzwiowe wariacje na temat Upa dostaną także Skoda i Seat. W przypadku czeskiej marki pod uwagę brana jest nazwa Joyster, natomiast Hiszpanie rozważają powrót do określenia Arosa, stosowanego do modelu produkowanego w latach 1997-2005 na bazie pierwszej generacji VW Lupo.Zarówno Joyster, jak i Arosa zadebiutują w 2012 roku.