Na podstawie danych pochodzących z wyszukiwarki, serwis OTOMOTO stworzył ranking najpopularniejszych aut używanych na polskim rynku w roku 2015. Piąta edycja zaskoczyła zmianą lidera, którym przez cztery lata z rzędu był Volkswagen Golf.

Awansujące na pierwsze miejsce Audi A4 po raz pierwszy w historii Internetowego Samochodu Roku zdetronizowało wieloletniego lidera. Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen Passat, Golf natomiast spadł na trzecie miejsce.

To spora zmiana na rynku samochodów używanych. Kupujący zweryfikowali swoje potrzeby, a największe zmiany tyczą się właśnie "króla kompaktów". Statystyczny kupujący zainteresowany Golfem najczęściej poszukuje na rynku wtórnym czwartej generacji tego modelu. Najwięcej zapytań odnośnie do rocznika dotyczyło bowiem lat produkcji od 1997 do 2003 roku. To duża zmiana w porównaniu do roku ubiegłego, kiedy najczęściej poszukiwane były modele z generacji piątej lub nawet szóstej. Cały raport pokazujący najpopularniejsze modele używane w Polsce możecie znaleźć tutaj.

Kto kupuje Golfa, a kto Audi A4?

Audi A4, czyli najpopularniejszy obecnie samochód używany w Polsce, kupują raczej młodzi. Niemal połowa (45 proc.) poszukujących nie przekracza 25 roku życia, prawie jedna czwarta to osoby w przedziale wiekowym 26–35 lat.

Trzy czwarte (75 proc.) interesujących się Audi A4 planuje kupić auto całkowicie za gotówkę, co stanowi wyraźnie wyższy odsetek w porównaniu do grupy wszystkich zainteresowanych zakupem auta używanego, gdzie w 69 proc. planowane są zakupy gotówkowe.

Miejsce zamieszkania – połowa (51 proc.) zainteresowanych A4 to mieszkańcy miejscowości poniżej 20 tys. mieszkańców, przy czym ponad jedna trzecia (36 proc.) to osoby mieszkające na wsi.

Aktualne auto – większość (86 proc.) posiada aktualnie samochód osobowy. Jednocześnie ponad dwie trzecie (70 proc.) tych pojazdów to auta ponad dziesięcioletnie.

Kto poszukuje VW Passat? Nieco starsi niż osoby szukające Audi A4 – połowę (51 proc.) stanowią osoby w wieku do 35 roku życia, a blisko jedna czwartą (24 proc.) osoby w wieku 36–45 lat. Ponad dwie trzecie (70 proc.) planuje kupić VW Passata za gotówkę.

W porównaniu do zainteresowanych Audi A4, osoby rozważające Passata to w mniejszym stopniu mieszkańcy wsi (28 proc.). Niemal jedną czwartą (22 proc.) stanowią mieszkańcy dużych miast, powyżej 200 tysięcy mieszkańców.

Aktualne auto – większość (87 proc.) posiada aktualnie samochód osobowy. Duża część tych aut (69 proc.) to pojazdy wyprodukowane przed 2006 rokiem.

Kupujący VW Golfa, czyli kto? Osoby młodsze – podobnie jak w przypadku poszukujących Audi A4, większość (dwie trzecie) stanowią osoby w wieku do 35 roku życia.

Wśród rozważających zakup VW Golfa jest stosunkowo większy (75 proc.) odsetek osób zainteresowanych zakupem za gotówkę niż w ogóle populacji poszukujących samochodów używanych (69 proc.).

Największą grupę stanowią mieszkańcy wsi (34 proc.). W porównaniu do pozostałych modeli na podium, wśród poszukujących Golfa jest dość duża grupa (15%) osób mieszkających w największych aglomeracjach (powyżej 500 tysięcy mieszkańców).

Stosunkowo dużą grupę stanowią osoby, dla których Golf będzie prawdopodobnie pierwszym samochodem. Niespełna jedna piąta (18 proc.), w stosunku do 12 proc. ogółu populacji poszukujących auta używanego, nie posiada aktualnie samochodu.