Auto Świat Volvo czuwa nad kierowcą

Volvo czuwa nad kierowcą

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Volvo przyjęło ambitny plan. Do 2020 roku Szwedzi planują zrealizować wizję, wedle której nikt nie ucierpi ani nie zginie w wypadku samochodowym. Jak to osiągnąć? Przede wszystkim zapewnić odpowiednie wsparcie dla najsłabszego ogniwa: kierowcy.

W samej Szwecji w zeszłym roku odnotowano 49 000 kolizji ze zwierzętami. Wśród nich aż 6000 dotyczyło łosi.
Zobacz galerię (14)
Auto Świat
W samej Szwecji w zeszłym roku odnotowano 49 000 kolizji ze zwierzętami. Wśród nich aż 6000 dotyczyło łosi.

Volvo powołuje się na statystyki wedle których aż w 90% wypadków wina leży po stronie człowieka a nie techniki. A jaki jest najprostszy sposób na sposób na uniknięcie błędów kierowcy? Odpowiedź jest prosta: wyjątkowo zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Volvo zademonstrowało na torze testowym Stora Holm nowe rozwiązania nad którymi obecnie pracuje. Wśród 6 nowych technologii aż 4 pojawią się w kolejnej generacji XC90, które premierę będzie miało już w przyszłym roku. Do salonów trafi jednak najwcześniej za 2 lata.

Wykrywanie pieszych, rowerzystów i innychWedług szwedzkich statystyk aż 58% śmiertelnych potrąceń pieszych ma miejsce nocą a także o świcie jak i o zmierzchu. Jak ich uniknąć? Volvo stworzyło system automatycznego wykrywania pieszych i awaryjnego hamowania, by uniknąć potrącenia. Prototypowy system z kamerą i radarem umożliwia wykrycie pieszych, rowerzystów a także inne obiekty na drodze. Zasięg kamery w ciągu dnia sięga 50 m. W nocy: do 30 m. Stąd wspomaganie przez radar: zasięg ok.: 150-200 m zależnie od warunków atmosferycznych. I ograniczenie prędkości: system działa do 40 km/h. Niebawem w XC90.

Wykrywanie dużych zwierząt: pierwsze na świecie

Poważny problem nie tylko w Skandynawii. W Kanadzie co roku występuje ok. 40 000 kolizji rocznie. W samej Szwecji w zeszłym roku odnotowano 49 000 kolizji ze zwierzętami. Wśród nich aż 6000 dotyczyło łosi. Kamera i radar mają wykrywać duże obiekty a komputer na podstawie zapamiętanych sylwetek (z podobnych technologii korzysta wojsko do identyfikacji uzbrojenia przeciwnika) rozpoznawać rodzaj zagrożenia. I podobnie jak w systemie wykrywania pieszych: rozpocząć awaryjne hamowanie, by uniknąć kolizji. Thomas Boberg (Starszy Doradca Techniczny ds.. Bezpieczeństwa w Volvo) twierdzi, że skupiono się na dużych zwierzętach, gdyż powodują znacznie poważniejsze szkody i obrażenia podróżujących samochodem niż mniejsza zwierzyna. Wkrótce w XC90.

Aktywny tempomat: jak jazda bez kierowcyWystarczy aktywny tempomat z funkcją ostrzegania o kolizji by aż o 42 % obniżyć ryzyko najechania na poprzedzający pojazd. Dla Volvo to za mało. System wzbogacono o funkcje utrzymania na właściwym torze jazdy i automatycznego podążania za poprzedzającym samochodem. Volvo samodzielnie zatrzyma się, ruszy (do 3 s od zatrzymania), skoryguje tor jazdy: wszystko bez jakiejkolwiek ingerencji ze strony kierowcy. Idealne rozwiązanie do zatłoczonych miast i powolnej jazdy w korku. Warunek jest jeden: samochód musi być wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Według Volvo to pierwszy krok do koncepcji pojazdów poruszających się bez kierowcy.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków