Volvo powołuje się na statystyki wedle których aż w 90% wypadków wina leży po stronie człowieka a nie techniki. A jaki jest najprostszy sposób na sposób na uniknięcie błędów kierowcy? Odpowiedź jest prosta: wyjątkowo zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Volvo zademonstrowało na torze testowym Stora Holm nowe rozwiązania nad którymi obecnie pracuje. Wśród 6 nowych technologii aż 4 pojawią się w kolejnej generacji XC90, które premierę będzie miało już w przyszłym roku. Do salonów trafi jednak najwcześniej za 2 lata.
Wykrywanie pieszych, rowerzystów i innychWedług szwedzkich statystyk aż 58% śmiertelnych potrąceń pieszych ma miejsce nocą a także o świcie jak i o zmierzchu. Jak ich uniknąć? Volvo stworzyło system automatycznego wykrywania pieszych i awaryjnego hamowania, by uniknąć potrącenia. Prototypowy system z kamerą i radarem umożliwia wykrycie pieszych, rowerzystów a także inne obiekty na drodze. Zasięg kamery w ciągu dnia sięga 50 m. W nocy: do 30 m. Stąd wspomaganie przez radar: zasięg ok.: 150-200 m zależnie od warunków atmosferycznych. I ograniczenie prędkości: system działa do 40 km/h. Niebawem w XC90.
Wykrywanie dużych zwierząt: pierwsze na świecie
Poważny problem nie tylko w Skandynawii. W Kanadzie co roku występuje ok. 40 000 kolizji rocznie. W samej Szwecji w zeszłym roku odnotowano 49 000 kolizji ze zwierzętami. Wśród nich aż 6000 dotyczyło łosi. Kamera i radar mają wykrywać duże obiekty a komputer na podstawie zapamiętanych sylwetek (z podobnych technologii korzysta wojsko do identyfikacji uzbrojenia przeciwnika) rozpoznawać rodzaj zagrożenia. I podobnie jak w systemie wykrywania pieszych: rozpocząć awaryjne hamowanie, by uniknąć kolizji. Thomas Boberg (Starszy Doradca Techniczny ds.. Bezpieczeństwa w Volvo) twierdzi, że skupiono się na dużych zwierzętach, gdyż powodują znacznie poważniejsze szkody i obrażenia podróżujących samochodem niż mniejsza zwierzyna. Wkrótce w XC90.
Aktywny tempomat: jak jazda bez kierowcyWystarczy aktywny tempomat z funkcją ostrzegania o kolizji by aż o 42 % obniżyć ryzyko najechania na poprzedzający pojazd. Dla Volvo to za mało. System wzbogacono o funkcje utrzymania na właściwym torze jazdy i automatycznego podążania za poprzedzającym samochodem. Volvo samodzielnie zatrzyma się, ruszy (do 3 s od zatrzymania), skoryguje tor jazdy: wszystko bez jakiejkolwiek ingerencji ze strony kierowcy. Idealne rozwiązanie do zatłoczonych miast i powolnej jazdy w korku. Warunek jest jeden: samochód musi być wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Według Volvo to pierwszy krok do koncepcji pojazdów poruszających się bez kierowcy.