Co to jest Abarth?

Ten włoski produkt zawdzięczamy… Austriakowi. Karl Albert Abarth przyszedł na świat 15 listopada 1908 roku w stolicy cesarstwa austrowęgierskiego - Wiedniu. Po hitlerowskim puczu w Austrii, Karl decyduje się na emigrację do Włoch. Po zakończeniu wojeny zaklada w Turynie, wraz z Armando Scagliarinim i jego synami (Carlo i Guido) firmę "Abarth & C.S. r.L.". Jest 15 kwietnia 1949 r.

Kiedy FIAT zaprezentował model 600, który wraz z późniejszą "pięćsetką" zmotoryzował Europę, szefowie firmy Abarth wyczuli możliwość dobrego interesu. Młodzi kierowcy nie kupowali bowiem Maserati czy Ferrari, ale podziwiali wyczyny Ascariego, Viloresiego czy Fariny i chcieli jeździć szybciej.

Dzięki Abarthowi kilkunastokonne silniki ich aut zyskały dodatkową moc i niepowtarzalny dźwięk. Oferta firmy Abarth obejmowała tzw. "tuning kit", samochody z podniesionymi osiągami dla "cywilów" oraz profesjonalnie przygotowane auta do wyścigów na torze.

Historia Abartha trwała prawie 40 lat. W tym czasie samochody ze znakiem skorpiona dziesięć tysięcy razy stawały na najwyższym podium. W 1988 roku zakończono produkcję, gdyż w epoce przemysłowych robotów zabrakło miejsca na jednostkową produkcję mechanicznych arcydzieł.

W 2006 roku nastąpił jednak powrót marki na rynek. Trzymając się filozofii sportowego stylu życia spółka działa na kilku obszarach: sport samochodowy, rajdy i wyścigi, tuning i produkcja sportowych akcesorii.

Abarth w Polsce

Właśnie na tych ramach będzie bazować firma rozpoczynająca działalność w Polsce. Tak jak w całej Europie przygotowano dwa samochody: Abarth Grande Punto i Abarth 500. Oferowane są także zestawy tuningowe: "esseesse" (Super Sport) oraz "assetto" (zawieszenie).

Zapakowany w tradycyjne drewniane skrzynie "esseesse" to zestaw podnoszący osiągi, który jest zarezerwowany dla Abarth Grande Punto i może być instalowany tylko w oficjalnych centrach przygotowawczych Abarth. Montaż, kosztującego 15 tys. zł pakietu, może nastąpić bezpośrednio po zakupie samochodu lub później (do roku czasu, albo do 20 tys. przebiegu)

Wyposażony w zestaw "esseesse" Abarth Grande Punto ma 180 KM i osiąga maksymalną prędkość 215 km/h. Przyspieszenie od "zera" do 100 km/h wynosi 7,5 sekundy. Zestaw oferuje dodatkowe elementy personalizacyjne: naklejki z napisem "esseesse" oraz naklejkę - szachownicę na dach. Uzupełnieniem zestawu są 18- calowe obręcze kół ze stopu lekkiego oraz kilka specyficznych zmian mechanicznych: specjalne zawieszenie (zawieszenia przednie i tylne zostały obniżone o dodatkowe 20 mm w stosunku do Abarth Grande Punto ) oraz skuteczniejszy układ hamulcowy (przednie tarcze posiadają otwory i są dostarczane z okładzinami o wysokich osiągach). Dla Klientów oczekujących poprawy właściwości jezdnych, bez podnoszenia mocy samochodu przygotowano kosztujący 8 tys. zł zestaw "assetto", który modyfikuje zawieszenie w stopniu jak w "esseesse".

Drugim modelem dostępnym pod znakiem skorpiona (w Polsce i w całej Europie) jest Abarth 500, zaprojektowany z uwzględnieniem  legendarnego ducha Abarth 500 z lat 60- tych ubiegłego wieku.

Abarth 500 gwarantuje dużo lepsze osiągi niż jego podstawowa wersja. Dzięki ulepszonemu zawieszeniu i poprawionych hamulcach samochód dobrze trzyma się drogi i skuteczniej hamuje. Jednym słowem "pięćsetka" spod znaku skorpiona oferuje dynamiczna jazdę na miarę samochodu wyścigowego. W dużej mierze jest to zasługa silnika: jednostka Fire 1.4 16 v benzynowa Turbo, wytwarza moc maksymalną 135 KM i maksymalny moment obrotowy 206 Nm przy 3000 obr./min. w trybie "Sport" (natomiast w trybie "Normal" uzyskuje maksymalny moment obrotowy 180 Nm przy 2500 obr./min.).

Krótko mówiąc, jest to silnik gwarantujący wspaniałe osiągi i jednocześnie umożliwiający bardzo łatwe kierowanie samochodem Abarth 500 podczas codziennej eksploatacji.

Ceny obydwu modeli będą w Polsce na podobnym poziomie: 58 900 zł i 59 900 zł (przy czym tańszy jest Grande Punto).

Zapewne dużym zainteresowaniem będą się także cieszyć akcesoria jak kurtki, koszulki, buty itp.,sygnowane logo skorpiona.

Według dyrektora marketingu Polska, zaliczana do podobnej grupy handlowej jak Hiszpania, będzie docelowo miała 6 salonów. Na początku wystartują dwa salony: Viamot  w Krakowie i Pol-Car w Poznaniu (przygotowywany jest Car Serwis w Warszawie). Obydwa salony są prowadzone przez osoby zaangażowane w sport samochodowy, więc ludzi "czujących ducha Abartha". Prace nad rozplanowaniem i wykończeniem salonu już się rozpoczynają i wkrótce przedstawimy Państwu jak styliści firmy widzą styl odrodzonej legendy w salonach.

W kuluarach dowiedzieliśmy się, iż wkrótce planowane jest otwarcie salonu Maseriati w Warszawie