Wyjątkowość modelu MiTo ze skrzynią "Alfa TCT" polega na połączeniu czterech awangardowych technologii w jednej wersji:

1. automatyczna 6-biegowa skrzynia z podwójnym suchym sprzęgłem Alfa TCT" (Twin Clutch Transmission)

2. znakomity turbodoładowany silnik benzynowy 1.4 MultiAir Turbo o mocy 135KM - nagrodzony tytułem "Najlepszy Nowy Silnik Roku" przez międzynarodowe jury „International Engine of The Year"

3. system "Start&Stop" sterujący czasowym wyłączeniem silnika w przypadku postoju samochodu

4. wyjątkowy system "Alfa DNA", który zmienia wybrane parametry samochodu wpływając także na pracę skrzyni biegów

W Polsce samochód ten jest dostępny w wersji wyposażenia Progression oraz Distinctive w cenie, wynoszącej odpowiednio 70 900 zł i 75 900 zł .

Innowacyjna skrzynia biegów "Alfa TCT" to 6-biegowa, automatyczna przekładnia z podwójnym suchym sprzęgłem najnowszej generacji, zapewniająca komfort i sportowe parametry przewyższające te oferowane przez tradycyjne, automatyczne skrzynie biegów. Ponadto cechuje ją zwiększona wydajność i ograniczenie w zużyciu paliwa. Wyposażona w skrzynię „Alfa TCT" Alfa MiTo zapewnia wspaniałe osiągi - spalanie wynosi 7,1 l/100km w cyklu miejskim, emisje CO2 równe 126 g/km oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy.

Dla porównania samochód z tym samym silnikiem, ale wyposażony w manualną przekladnię osiąga wartości odpowiednio: 7,4 l/100Km, 129 g/km i 8,4 sekundy. Należy podkreślić, iż skrzynia biegów „Alfa TCT" współdziała interaktywnie z układem kierowniczym i hamulcowym samochodu oraz z systemami Alfa DNA, Start&Stop, ABS, silnikiem oraz systemem Hill Holder (ułatwia ruszanie na wzniesieniach).

Ponadto, należąca do nowoczesnej rodziny skrzyń 6- biegowych (C635), nowa przekładnia "Alfa TCT" może się pochwalić 23 oficjalnymi patentami w 3 kategoriach: kontrola skrzyni biegów, mechanika skrzyni biegów i siłowniki skrzyni biegów. Opracowane i produkowane przez FPT - Fiat Powertrain Technologies, nowe przekładnie ''Alfa TCT'', koncepcyjnie, składają się z dwóch połączonych równolegle skrzyń biegów, z których każda posiada swoje sprzęgło, co umożliwia wybranie i włączenie kolejnego biegu, kiedy poprzedni jest jeszcze załączony.

Zmiana biegu jest zatem wykonywana poprzez stopniową zmianę sprzęgła, co zapewnia ciągłość dostarczanego momentu obrotowego, a zatem i napędu. Efektem jest większy komfort oraz bardziej sportowe wrażenia z jazdy gwarantowane przez krótsze czasy zmian przełożeń, możliwość wyboru pomiędzy trybem ręcznym i automatycznym oraz praktycznie zerowa strata mocy w momencie zmiany biegów.

Ponadto, koszty zakupu, konserwacji i eksploatacji ulegają obniżeniu, a zużycie paliwa zmniejszeniu, również dzięki zastosowaniu systemu Start&Stop (do 10 proc. mniej w porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią biegów sterowną układem hydraulicznym z konwerterem momentu obrotowego). Kolejne właściwości nowej przekładni „Alfa TCT" to elastyczność zastosowania, dzięki kompaktowej formie elementów, oraz podwójne suche sprzęgło (rodzaj sprzęgła, gwarantujący najwyższy stopień wydajności pod względem zużycia paliwa wśród automatycznych skrzyni biegów).

Porównując sprzęgła suche (Dry) ze sprzęgłami olejowymi (Wet), można stwierdzić, że te pierwsze rozpraszają energię tylko w fazie uślizgu podczas zmiany biegu i ruszania, podczas gdy sprzęgła typy Wet, pracując cały czas w kąpieli olejowej, generują straty w wyniku tarcia, jak w przypadku konwencjonalnych automatycznych skrzyni. Co więcej, wymagają wymuszonego chłodzenia olejem, a więc ciągłego rozpraszania energii dla pompy oleju (nieobecnej w sprzęgłach suchych).

Ponadto, w automatycznej skrzyni biegów typu mokrego potrzebnych jest około 4,8 litrów oleju więcej niż w wersji suchej, zawsze z tego samego powodu - konieczność chłodzenia sprzęgła (w ten sposób zwiększa się masa i wzrastają straty). To wszystko sprawia, że „sucha skrzynia biegów" jest około 6 proc. bardziej wydajna pod względem zużycia od wersji „mokrej". Nie mniej ważne, wśród zalet suchego sprzęgła są również niższe koszty i większa łatwość montażu.