Festiwal odbywający się na ambitnych trasach, tematyczne wystawy, ekspozycje pojazdów zabytkowych i współczesnych przyciągają co roku ponad 150-tysieczną publiczność, złożoną z pasjonatów, kolekcjonerów i ekspertów motoryzacji pochodzących z różnych stron świata.
Wystawa Alfa Romeo
Na tę okazję została przygotowana wystawa samochodów Alfy Romeo, na którym publiczność będzie mogła z bliska zobaczyć nową Alfę Romeo 4C, nowe wersje Quadrifoglio Verde modeli Giulietta i MiTo oraz pięć innych, cennych egzemplarzy należących do Muzeum Alfy Romeo, które będą eksponowane w Cathedral Paddock: Gran Premio Tipo B „P3" (1932), Gran Premio Tipo 159 „Alfetta" (1951), 750 Competizione (1955), Giulietta SZ „coda tronca" (1960) oraz GTA 1300 Junior (1971).
Wszystkie samochody Alfa Romeo zmierzą się z główną atrakcją „Festival of Speed" - trasą Goodwood Hillclimb.
Prawie 2-kilometrowy odcinek prowadzi drogą pośród rzędu drzew, poprzez południowy zakręt Goodwood Estate, gwałtownie skręcając przed Goodwood House, zanim zacznie wspinać się po prostej, wąskiej drodze, otoczoną kamienistymi murami i gęstymi lasami, prowadząc w stronę toru wyścigowego Goodwood, górującego nad majestatycznym South Downs.
Wartym uwagi jest fakt, że różnica wzniesień pomiędzy startem a metą wynosi prawie 100 metrów, a sama trasa jest wyjątkowo trudna technicznie - wystawia na ciężką próbę umiejętności utrzymania koncentracji i prędkości najlepszych kierowców świata.
60 lat Giulietty
Angielskie wydarzenie jest również idealną okazją do uczczenia 60. urodzin modelu Giulietta (1954-2014), założyciela rodu - „Giulietta Sprint" - całej rodziny modeli, a także jednego z najbardziej charakterystycznych produktów
Casa del Biscione. To właśnie Giulietta w latach 50. ubiegłego wieku była obiektem marzeń kierowców całego świata, marzeń o posiadaniu Alfy Romeo, które coraz częściej stawały się rzeczywistością.
Dodatkową atrakcją wydarzenia będzie Toine Hezemans - „guest star" za kierownicą GTA 1300 Junior: jeden z najlepszych kierowców wyscigowych, którzy prowadzili na torze wyścigowym "GTA 1300 Junior".
Nazwany „latającym Holendrem", Toine Hezemans w roku 1970 zwyciężył w Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych „Gran Turismo", prowadząc Alfę 1750 GT Am, powstałą na bazie amerykańskiej wersji coupé Alfa Romeo, a w roku 1971 powtórzył swój sukces za kierownicą 2000 GT Am.
Holenderski mistrz jest jednym z około 90 kierowców wyścigowych, zarówno czynnych, jak i „w stanie spoczynku", obecnych na tegorocznym „Goodwood Festival of Speed 2014" , którego hasłem przewodnim jest: „Addicted to winning" - „Uzależnieni od wygranej".
Cenne samochody zabytkowe z Muzeum Alfa Romeo
Poniżej krótki opis pięciu egzemplarzy z Muzeum Alfa Romeo, które publiczność będzie mogła podziwiać zarówno na stoisku Alfa Romeo, jak i na widowiskowej trasie Goodwood Hillclimb.
Galeria zdjęć
Aby ścigać się w kategorii „sport 1,5l", Alfa Romeo projektuje model „750 Competizione", dwumiejscowy rajdowy spider. Zakład w Portello, którego głównym celem jest skonsolidowanie wielkości produkcyjnych modelu „Giulietta", nie realizuje programu przygotowania małej serii specjalnej. Alfa „750" wyposażona w 1,5 litrowy silnik powstały na bazie silnika z dwoma wałkami współczesnej "Giulietty" umożliwiający, także dzięki ograniczonej masie, uzyskanie wysokiej klasy osiągów: jeśli brałaby udział w rajach, byłby to bez wątpienia bardzo konkurencyjny samochód. Silnik: 4 cylindry w rzędzie, 1488 cm3, z dwoma wałkami Moc: 145 KM przy 9500 obr./min Maksymalna prędkość: 220 km/h Nadwozie: Boano
„Alfetta" 159 wygrała Mistrzostwa Świata Formuły 1 w 1951r., prowadzona przez Juan Manuel Fangio. Różniła się od wcześniejszego modelu 158, który brał udział w Mistrzostwach Świata Formuły 1 w 1950 r., kierowanego przez Giuseppe „Nino" Farina, z mocnym silnikiem o pojemności 1,5 litra, z 8 cylindrami w rzędzie, 425 KM z tylnym zawieszeniem z osią „De Dion" i bardziej aerodynamiczną „sylwetką". Silnik: 8 cylindrów w rzędzie, 1479 cm3, z dwoma wałkami rozrządu i dwufazowym zasilaniem 425 KM (450 KM w testach) przy 9300 obrotach/min Maksymalna prędkość: 305 km/h Nadwozie: złożone przez Zagato
„Giulietta SZ" to jedna z najrzadszych i najbardziej „ukierunkowanych na wyścigi" wersji modelu, który w tym roku obchodzi swoje 60. urodziny. Wysoki poziom osiągów gwarantuje temu kompaktowemu coupé - ważącemu zaledwie 740 kg i z 1,3-litrowym silnikiem z dwoma wałkami wzmocnionym do 100 KM - aerodynamiczna smukła „sylwetka" uzyskana poprzez przycięty tył (coda tronca) zaprojektowana przez Zagato. A samochód osiąga prędkość 200 km/h. Giulietta "SZ" była ulubionym modelem wybieranym przez „gentleman drivers": świetna przyczepność do drogi, szybkość reakcji i ogromna przyjemność prowadzenia. Silnik: 4 cylindry w rzędzie, 1290 cm3, z dwoma wałkami Moc: 100 KM przy 6500 obr./min Maksymalna prędkość: 200 km/h Nadwozie: Zagato
Moc 170 KM dla silnika wolnossącego o pojemności 1,3 l jest wynikiem wysokiego poziomu inżynierii według standardów lat 70.: to tłumaczy również sukcesy tej niesamowitej „GTA 1300 Junior", która przez dwa lata za rzędu (w roku 1971 i 1972) zwyciężyła w Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (Challenge Europeo Turismo), startując w barwach Autodelta, rajdowej sekcji Alfy Romeo. Model ten jest ewolucją kultowej „GTA" z 1965 roku, wyposażonej w silnik o pojemności 1,6l. Posiada nadwozie ze stopów aluminium oraz dodatkowe szerokie błotniki. Jednym z kierowców, którzy umieli najlepiej wykorzystać możliwości oferowane przez „1300 Junior" był bez wątpienia Toine Hezemans, „latający Holender". Silnik: 4 cylindry w rzędzie, 1290 cm3, z dwoma wałkami, z podwójnym zapłonem i bezpośrednim wtryskiem Moc: 170 KM przy 8200 obr./min Maksymalna prędkość: 220 km/h Nadwozie: Bertone
„Tipo B", lepiej znana jako „P3", to jedno z arcydzieł Vittorio Jano. Wysmukła jednoosobowa Alfa, napędzana wyjątkowo mocnym rzędowym silnikiem 8-cylindrowym z dwoma sprężarkami doładowującymi, wykorzystuje innowacyjne rozwiązanie dla zawieszenia tylnego, będące jedną z charakterystyk technicznych modelu „P3". Wszyscy najbardziej znani kierowcy rajdowi lat trzydziestych ubiegłego wieku zasiadali za kierownicą „Tipo B": Nuvolari, Varzi, Caracciola, Trossi, Chiron i Moll byli kolejnymi zwycięzcami wszystkich międzynarodowych wyścigów w sezonie 1932 i 1933. Słynne było zwycięstwo Tazio Nuvolari na torze w Nuerburgring w roku 1935, gdzie „P3" i słynny kierowca z Mantui pokonali samochody niemieckie, mimo że „Tipo B" była już u schyłku swojej kariery. Silnik: 8 cylindrów w rzędzie, 2654 cm3, z dwoma wałkami i dwoma sprężarkami Moc: 212 KM przy 5600 obr./min Maksymalna prędkość: 232 km/h