Logo
WiadomościAktualnościKorytarz z Europy do Azji gotowy. Budowali go 10 lat

Korytarz z Europy do Azji gotowy. Budowali go 10 lat

Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

AH-4, czyli Asian Highway. To nic innego jak niezwykle ważna azjatycka autostrada łącząca Pakistan, Chiny, Mongolię i Rosję. Rozpoczyna swój bieg w rosyjskim Nowosybirsku, a kończy w Karaczi w Pakistanie. To trasa o łącznej długości ponad 6 tys. km, którą wytyczono przez Mongolię i Chiny. Na mapie wygląda imponująco.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

AH-4 wreszcie doczekała się długo oczekiwanego nowego odcinka na terenie Mongolii. Ministerstwo Rozwoju Dróg i Transportu Mongolii ogłosiło zakończenie dziesięcioletniej budowy trasy o długości 745 km. Sfinansowały ją nie tylko władze kraju. Dorzucili się także Chińczycy oraz Asian Development Bank. Wszystko po to, by jeździć po dwupasmowej asfaltowej trasie (wcześniej kierowcy mieli do dyspozycji głównie drogi gruntowe).

Autostrada po azjatycku. Czego się wymaga od budowniczych?

Władze chwalą się, że nowa autostrada spełnia wymogi dróg kategorii III w Mongolii oraz drugiej kategorii azjatyckiej specyfikacji technicznej dróg. W praktyce oznacza to m.in. rozwiązania chroniące przed mrozem (specjalne rury pod nawierzchnią na odcinkach z tzw. wieczną zmarzliną), siatki ochronne przy rumowiskach skalnych i ściany betonowe na górskich fragmentach oraz specjalne oświetlenie (w komunikacie wspomniano o kulach przypominających tzw. kocie oko). Nie zapomniano także o dodatkach na nawierzchni, by w wybranych miejscach zapewnić lepszą przyczepność w okresie zimowym.

Nie obyło się bez kontrowersji podczas budowy mongolskiej autostrady. Budowniczym zarzucano bowiem stosowanie chińskiego cementu niespełniającego wymaganych norm (urzędnicy zapewniali, że korzystano tylko z zasobów lokalnych producentów). Dostało się także mongolskim cementowniom (jedną z nich zamknięto podczas budowy).

Niewykluczone, że nową trasą pojadą także ciężarówki z ładunkiem dla odbiorców w Polsce i innych krajach UE. Na początku 2022 r. mongolskie władze ogłosiły zawarcie porozumienia m.in. z Polską, Czechami, Niemcami i Słowacją w zakresie przewozów ładunków.

Udostępnij:
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium