• Według deklaracji GDDKiA pierścień szybkich dróg wokół Krakowa zostanie domknięty w 2024 r.
  • Wąskim gardłem pozostaje wciąż odcinek od Krakowa w stronę Tatr. Projektowane korytarze tras zostały odrzucone przez samorządy
  • Przyszła Zakopianka będzie stanowić część drogi ekspresowej łączącej Rabkę-Zdrój i Kraków z Warszawą i Trójmiastem
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Od wielu miesięcy trwa spór o przebieg nowej drogi ekspresowej, która odciąży obecną zakopiankę. Spory i protesty dotyczą tak wyczekiwanego i potrzebnego odcinka S7 Kraków – Myślenice. GDDKiA uznała, że po odrzuceniu wszystkich proponowanych planów poczeka na tzw. wariant społeczny zaproponowany przez zainteresowane samorządy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Okazuje się, że o porozumienie na szczeblu samorządowym także bardzo trudno. Przedstawiciele miast i gmin postulowali, by to GDDKiA przedstawiło kolejne warianty korytarzy S7. Wyjątkiem okazał się Kraków, który pod koniec września zaprezentował dwa korytarze dla nowej drogi ekspresowej.

Sporny fragment "Zakopianki" Foto: GDDKiA
Sporny fragment "Zakopianki"

Droga S7: Kraków proponuje wschodni i zachodni wariant

Krakowska propozycja to warianty wschodni i zachodni. Pierwszy z nich rozpoczyna się na węźle A4 Kraków Bieżanów i przebiega na wschód od kopalni soli Wieliczka, a następnie przez gminy Biskupice, Dobczyce, Siepraw i Myślenice, by połączyć się z S7 w pobliżu miejscowości Stróża. Drugi zaś rozpoczyna się na węźle autostradowym Kraków Kryspinów i kończy w miejscowości Stróża (przebieg przez gminy Liszki, Skawina, Sułkowice, Myślenice). Niestety oba zostały odrzucone przez poszczególne gminy.

Mapa wariantów nowej zakopianki w pobliżu Krakowa
Mapa wariantów nowej zakopianki w pobliżu Krakowa

Przeczytaj także: Kraków prosi o wstrzymanie prac na nowej zakopiance

Miasto tak łatwo się jednak nie poddaje. Ogłosiło, iż skupia dalsze prace tylko na odcinku S7 planowanym w granicach Krakowa. W komunikacie ratusza czytamy — "Zespół zadaniowy rozważa możliwości połączenia planowanej drogi ekspresowej S7 z istniejącym układem drogowym w węzłach autostrady A4 Kraków Bielany oraz Kraków Bieżanów jako najbardziej optymalne dla miasta".

Przeczytaj także: Powstanie nowy węzeł drogowy na Zakopiance koło Krakowa. Wojewoda wydał już dokument

Nie poddają się również drogowcy. GDDKiA stwierdziła, iż będzie dalej prowadzić niezbędne prace równolegle z pracą zespołu zadaniowego samorządów. "Obecna perspektywa rozpoczęcia prac projektowych nad możliwym przebiegiem nowej Zakopianki obejmuje I połowę 2023 r." – można przeczytać na stronie Dyrekcji.