Kia Optima w nadwoziu sedan w Polsce nie cieszyła się dużym zainteresowaniem. Jednak w ujęciu globalnym to istotne auto dla koreańskiego koncernu, dlatego zaprezentowano kolejne jego wcielenie. Na razie są to zdjęcia modelu K5 (pod tą nazwą Optima sprzedawana jest na rodzimym rynku), ale można przypuszczać, że Optima na rynek europejski (jeśli się na nim pojawi) będzie niemal identyczna – Kia od pewnego czasu projektuje już auta globalnie.
Sportowe zacięcie nowej Kii widać po wymiarach i nadwoziu w stylu fastback. Auto jest niższe o 20 mm (do 1445 mm) od poprzednika, całkowita długość samochodu wzrosła o 50 mm (do 4 905 mm), jego szerokość o 25 mm (do 1860 mm), a rozstaw osi o 45 mm (do 2850 mm). Dłuższe, niższe i szersze niż kiedykolwiek nadwozie K5 na drodze daje nie tylko lepszy efekt wizualny, ale także jak zapewnia producent lepsze właściwości jezdne.
Kia K5 – Bardziej sportowe geny
Patrząc na nową Kię K5, wydawać by się mogło, że koreański projektanci zapatrzyli się na nowego Peugeota 508 i Lexusy. Mam wrażenie, że to kolejny nieco zbyt eklektyczny model koreańskiego producenta (po Stingerze), który zbyt hojnie czerpie z rozwiązań stylistycznych innych producentów.
Nowy sedan klasy średniej ma nadwozie typu fastback, co sprawia, że sylwetka boczną oraz niektóre elementy nadwozia, np. szeroki i wąski grill, przypominają francuskiego konkurenta. To jednak należy potraktować jako dobrą wróżbę, bo Peugeot został świetnie przyjęty przez europejską klientelę. Pojawia się tylko pytanie, czy Koreańczycy, tak samo jak francuzi, design przedłożyli ponad praktyczność? Tego jeszcze nie wiemy.
Kia K5 – nowe technologie i napęd AWD
W nowym K5 zobaczymy kilka nowych rozwiązań. Przede wszystkim po raz pierwszy pojawi się wersja z napędem na wszystkie koła (AWD). Zadebiutuje tu także nowa 8-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów, a kabina ma być znacznie lepiej wyciszona.
Oczywiście na pokładzie pojawi się cały szereg asystentów kierowcy, które sprawiają, że mocno wzrosną zdolności jazdy autonomicznej nowej K5. W zależności od specyfikacji rynku i pojazdu pojawią się tu: asystent unikania kolizji (FCA), monitor martwego pola widzenia (BVM) i asystent unikania kolizji w martwym punkcie (BCA), asystent pasa ruchu (LFA) i asystent jazdy na autostradzie (HDA). Wszystkie modele K5 standardowo wyposażone będą też w elektroniczną kontrolę stabilności, system pomagający kierowcom zachować kontrolę podczas hamowania i pokonywania zakrętów.
Kia K5 – rozbudowane sterownie głosowe
Choć Kia nie pokazała jeszcze zdjęć nowego K5 to wiemy już czego można spodziewać się na pokładzie. Nowy model będzie naszpikowany elektroniką. Pojawią się 10,25-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego i system HUD (dane mają być wyświetlane na tafli szkła a nie na szybie). Za 12-głośnikowy system audio odpowiada firma Bose – pojawi się tu nowa funkcja „Sound of Nature” – czyli relaksujące dźwięki natury w wydaniu przestrzennym.
Nowością jest także mocno rozbudowany system sterowania głosowego. Kierowców w ten sposób będzie mógł kontrolować szereg funkcji, w tym klimatyzację, elektryczne okna, ogrzewanie kierownicy, ustawienia siedzeń i system audio.