• Oferta silnikowa Audi Q3 obejmuje trzy wersje benzynowe oraz dwie wysokoprężne
  • Jeżeli sądzicie, że to wszystko czym umie kusić Audi Q3 to jesteście w błędzie
  • Nie tak łatwo od razu odpowiedzieć sobie na pytanie, jakiego SUV-a wybrać

W pierwszym momencie optymalnym wyborem wydaje się mniejszy z tych modeli czyli Audi Q3. Skąd taki wniosek? Przy wymiarach nadwozia (dł./szer./wys.) 4484/1856/1616 mm samochód spełnia kryteria kierowców, którzy głównie przemieszczają się po mieście. Zgrabna karoseria pozwala na łatwe przeciskanie się w korkach oraz parkowanie w ciasnych miejscach. Jednocześnie nie jest to żaden liliput, w którym trudno będzie usadowić się całej rodzinie. Bez obaw, w obu rzędach siedzeń (dodajmy, że wygodnych siedzeń) wygospodarowano wystarczającą ilość miejsca na nogi oraz nad głowami. Do tego dochodzi bagażnik o pojemności 530-1525 l. Przy tej wielkości zapakowanie urlopowego ekwipunku nie powinno przyprawić nikogo o ból głowy.

Atutem pojazdu jest dodatkowo możliwość wyboru pomiędzy wersjami z napędem na przód i odmianami 4x4. W ofercie silnikowej znajdziecie zarówno benzyniaki, jak i diesle, a moment obrotowy – w zależności od wybranej wersji przekazywany jest za pomocą manualnej lub automatycznej skrzyni biegów.

Oferta silnikowa Audi Q3 obejmuje trzy wersje benzynowe oraz dwie wysokoprężne. Jedynie najmniejszy benzyniak 35 TFSI o mocy 150 KM (tylko z napędem na przód) ma pojemność 1,5 l – pozostałe to 2-litrowe jednostki. Poza tym to jedyny motor w gamie, który może współpracować z 6-biegową manualną skrzynią (ceny od 139 300 zł) lub 7-stopniową automatyczną (dopłata – 9100 zł).

Audi Q3 w ofercie wyprzedażowej już tańsze nie będzie - sprawdź, na jaki upust możesz liczyć.

W tej postaci auto polubią przede wszystkim kierowcy jeżdżący po mieście. Tu jego dynamika będzie w zupełności wystarczająca (0-100 km/h z manualną skrzynią po 9,6 s, a z automatyczną po 9,2 s). Poza miastem autu może nieco brakować tchu na dłuższych podjazdach, a poza tym trzeba będzie bardziej uważać podczas wyprzedzania.

Jakie jest zatem wyjście z sytuacji, gdy częściej wypuszczamy się w dalszą trasę? Oczywiście mocniejszy, 190-konny silnik 40 TFSI. W tym przypadku setkę osiąga się już po 7,4 s, a maksymalnie można autem podróżować 220 km/h. Za tak skonfigurowane Audi Q3 zapłacimy minimum 168 700 zł.

Jeżeli natomiast ktoś ma w sobie żyłkę sportowca i potrzebuje jeszcze lepszej dynamiki, to nie pozostaje mu nic innego, jak zdecydować się na topowego benzyniaka 45 TFSI, którego silnik żwawe 235 KM przekazuje na wszystkie koła za pomocą automatycznej skrzyni. Musicie przyznać, że przyspieszenie do setki w 6,3 s robi wrażenie. W tej postaci na Audi Q3 wydacie co najmniej 184 300 zł.

Wreszcie coś dla amatorów oszczędniejszej jazdy. To dla nich przygotowano dwa wysokoprężne silniki. Słabszy o mocy 150 KM (157 400 zł z napędem na przód lub za tylko 1100 zł więcej w przypadku odmiany quattro). W przypadku tego auta setkę osiąga się po 9,2 s lub po 9,3 s w wersji 4x4. Co ważne jazda nie jest okupiona nadmiernymi ilościami paliwa, bo średnie zapotrzebowanie na olej napędowy to odpowiednio 6,7 i 5,8 l/100 km.

Mocniejsza 190-konna odmiana to wydatek 180 500 zł. Za zainwestowane pieniądze otrzymuje się samochód, który nie tylko zużywa umiarkowane ilości paliwa (średnio 7,0 l/100 km), lecz także z dynamiką, która pozwoli ze spokojem myśleć o dalszych wyjazdach z kompletem pasażerów i dużym bagażem na pokładzie. Dość powiedzieć, że auto 100 km/h jedzie już po 8,0 s.

Sprawdź, oferty na wyprzedażowe egzemplarze Audi Q3.

Jeżeli sądzicie, że to wszystko czym umie kusić Audi Q3 to jesteście w błędzie. Wszystkie podane wcześniej ceny dotyczą bazowej wersji wyposażeniowej. Dla klientów, którzy potrzebują czegoś więcej przewidziano jeszcze dwie specyfikacje – Advanced oraz S. Pierwsza z nich w porównaniu z podstawową odmianą kosztuje o 6800 zł więcej, a do drugiej trzeba dopłacić 11 200 zł.

A może Audi Q5?

Skoro Audi Q3 jest tak udanym modelem zarówno jako pojazd do miasta, jak i jako auto rodzinne to można zastanowić się po co interesować się większym Audi Q5. Zapewniamy Was, że wcale nie chodzi w tym przypadku o większe czy praktyczniejsze nadwozie. To prawda, że z wymiarami (dł./szer./wys.) 4663/1893/1659 mm Audi Q5 jest zdecydowanie większe od Audi Q3, ale jak już wspomnieliśmy nawet ten mniejszy model zapewnia jadącym wygodne warunki podróżowania. Z kolei bagażnik Q5 o pojemności 550-1550 l nie jest znacząco większy niż w Q3.

Jest jednak jedna cecha, która ewidentnie przemawia za Q5 – to model dla bardziej wymagających kierowców. To prawda, że w gamie silnikowej obecnie jest tylko jeden benzyniak. Ale za to jaki. Podczas gdy w Q3 najmocniejsza wersja generowała 235 KM, to tutaj w wersji 45 TFSI kosztującej 210 900 zł mamy ich od razu 245.

Audi Q5 w ofercie wyprzedażowej tańsze już nie będzie, sprawdź na jakie upusty można liczyć.

Na znacznie więcej opcji zdecydowano się w przypadku wysokoprężnych jednostek napędowych. Na początek coś dla spokojnie usposobionych – wersja 35 TDI z silnikiem o mocy 163 KM. Trzeba przyznać, że jak na Audi Q5 nie robi to wrażenia. Tym bardziej, że przyspieszenie do setki po 9,1 s też nie zachwyca. Kiedy jednak weźmie się pod uwagę średnie spalanie na poziomie 7,1 l/100 km, to już powody do radości są większe. W takiej postaci Q5 otrzymujemy za 183 500 zł.

Mocniejszy 190-konny diesel (40 TDI) kosztujący 198 800 zł pozwala już na znacznie więcej frajdy z prowadzenia. Wcale nie dlatego, że ma świetne zawieszenie, bo to akurat zaleta wszystkich odmian Q5, lecz z racji znacznie lepszej dynamiki (8,1 s) przy takim samym spalaniu, jak w przypadku bazowego diesla.

Jednak tak naprawdę zabawa zaczyna się dopiero, gdy zdecydujemy się na topowego diesla o mocy aż 347 KM. Dzięki takiej liczbie koni mechanicznych Q5 staje się autem o sportowym charakterze. Przecież nie można powiedzieć inaczej o modelu, który setkę uzyskuje już po 5,1 s. Pamiętajmy, że dotyczy to SUV-a o masie własnej 1980 kg. Audi Q5 z najmocniejszym dieslem to wydatek 341 900 zł.

Wszystkie odmiany silnikowe (z wyjątkiem topowego diesla) dostępne są z bazowym wyposażeniem lub jako Sport. W tej drugiej konfiguracji za Audi Q5 trzeba zapłacić o 9400 zł więcej.

O większej ekskluzywności Audi Q5 w stosunku do Audi Q3 świadczy dodatkowo montowany w standardzie każdej wersji napęd quattro oraz automatyczna skrzynia biegów (7- lub 8-stopniowa).

Audi Q5 w ofercie wyprzedażowej tańsze już nie będzie, sprawdź na jakie upusty można liczyć.

Nasza opinia

Jak widzicie nie tak łatwo od razu odpowiedzieć sobie na pytanie, jakiego SUV-a wybrać. Jeżeli zależy Wam na wydaniu mniejszej gotówki, a jednocześnie nie oczekujecie wyszukanego wyposażenia czy obłędnie mocnego silnika, to Audi Q3 będzie dla Was dobrym wyborem. Tym bardziej, że ten model z powodzeniem spełnia kryteria SUV-a klasy premium, a jednocześnie nadaje się dla rodziny. Natomiast ci kierowcy, którzy potrzebują czegoś wyjątkowego, a do tego liczą na dawkę adrenaliny powinni spojrzeć na cennik Audi Q5. Niech jednak nie sądzą, że w tym przypadku dostaną dużo praktyczniejszy model.

Foto: Auto Świat