Turbodiesel 6,0 V12 – jak na razie jedyny seryjny silnik o podobnej konfiguracji – nie trafia na rynek ani pod maską flagowej limuzyny Audi A8, ani jako jednostka napędzająca supersport Audi R8, w którym silnik przedstawił się podczas styczniowego salonu w Detroit. Pierwszym modelem z tym silnikiem będzie 5-metrowy SUV Q7. Wersja preseryjna auta przedstawiła się na wiosennym autosalonie w Genewie, w Paryżu przedstawi się wersja produkcyjna.
Podobnie jak inne widlaste jednostki Audi, również 12-cylindrowy diesel cechuje rozstaw cylindrów 90 mm, a zamiast rozwarcia cylindrów pod kątem 90 stopni zastosowano bardziej kompaktową budowę 60-stopniową, która ma optymalne właściwości ze względu na zrównoważenie sił i momentów bezwładnościowych. Skok 91,4 mm i średnica 83 mm są jednakowe jak u 6-cylindrowej jednostki 3,0 TDI, co w wypadku V12 oznacza pojemność 5934 cm3. Dzięki długości 684 mm silnik jest bardzo kompaktowy i zaledwie o 166 mm dłuższy od jednostki V8 TDI.
Użyty system bezpośredniego wtrysku paliwa common-rail z ciśnieniem pompy 2000 barów dysponuje wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, które wtryskują paliwo do cylindrów pięć razy w przeciągu jednego cyklu. Stopień sprężania wynosi 16,0:1. Dwie turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek umieszczono po bokach silnika, wytwarzają one ciśnienie doładowania do 2,7 barów. Stłoczone powietrze schładzane jest w dwóch dużych intercoolerach.
Moc maksymalna 6-litrowego TDI wynosi 368 kW (500 KM), a moment obrotowy osiąga swoje zawrotne maksimum 1000 Nm w zakresie 1750-3250 obr./min. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h odbywa się w 5,5 s. Wbrew dużej pojemności i ponadprzeciętnym osiągom jednostka jest bardzo oszczędna i w cyklu mieszanym zużywa średnio 11,9 l/100 km. Emisje CO2 Audi Q7 V12 TDI wynoszą 299 g/km, silnik pełni normę emisyjną Euro 5.
Moment obrotowy przenoszony jest na wszystkie koła za pośrednictwem systemu Quattro, który współpracuje z 6-biegowym automatem Tiptronic z możliwością manualnej zmiany biegów manetkami pod kierownicą. Siła napędowa rozdzielana jest pomiędzy przednią i tylną oś w stosunku 40:60, co nadaje autu lekko nadsterowny sportowy charakter. W razie utraty przyczepności dyferencjał międzyosiowy zmienia dystrybucję momentu, przenosząc go na oś z dostateczną trakcją. Wszystkie komponenty układu napędowego zmodyfikowano z myślą o maksymalnym momencie obrotowym silnika.
Zawieszenie pneumatyczne umożliwia ustawić prześwit w pięciu poziomach, najwyższa wartość wynosi 240 mm. Żeby ułatwić załadowanie bagażnika tył można łatwo obniżyć o 7 cm. Amortyzatory sterowane są elektronicznie. Za kołami ze stopów lekkich o średnicy 20 lub 21 cali ukrywają się hamulce ceramiczno-karbonowe z 20-calowymi wentylowanymi tarczami. Z przodu zamontowano zaciski 8-tłoczkowe, z tyłu 4-tłoczkowe.
Z zewnątrz Audi Q7 V12 TDI od zwykłych wersji odróżnia się m. in. światłami dziennymi, które składają się z 12 diod na każdej stronie i umieszczone są zamiast kierunkowskazów nad dużymi wlotami powietrza w przednim zderzaku. Kierunkowskazy przesunęły się pod klosze głównych lamp bi-ksenonowych. Dalej przyciąga uwagę jednoczęściowy chromowany grill single-frame i umieszczony pod nim panel ochronny ze stali szlachetnej. Nadkola poszerzono o 26 mm z przodu i 30 mm z tyłu, nowe profilowanie otrzymały progi. Lusterka wsteczne, listwy wokół okien i relingi dachowe wykonano z matowego aluminium. Tylne lampy przyciemniono, ze zmienionego tylnego zderzaka wychodzą dwie owalne końcówki wydechu, a pod nim znajdziemy podobny panel ochronny jak z przodu.
Rozmiary zewnętrzne Audi Q7 V12 TDI wynoszą 5063 mm długości, 2000 mm szerokości i 1737 mm wysokości. Bagażnik w zależności od ułożenia foteli może mieć pojemność do 2035 litrów.
Wewnątrz znajdziemy panele wykonane z karbonu i aluminium, za dopłatą można je zastąpić drewnem. Pedały wykonano ze stali nierdzewnej, nawiewy klimatyzacji otrzymały aluminiowe ramki. Przednie sportowe fotele są regulowane elektrycznie, tapicerkę foteli, boczków drzwi i podłokietników wykonano ze skóry Verano. W wyposażeniu znajdziemy nawigację DVD, elitarny system audio Bose (lub opcjonalnie Bang & Olufsen) oraz elektrycznie otwieraną klapę bagażnika.
Za dopłatą dostępny jest adaptabilny tempomat czy systemy lane assist i side assist. Pierwszy umożliwia utrzymywać bezpieczny odstęp, drugi przestrzega przed niechcianym opuszczeniem wybranego pasa jezdni. Z tyłu można zamontować kamerę cofania, zamówić można również przeszklony dach czy deskę rozdzielczą i konsolę centralną obite skórą.
Pierwsze egzemplarze Audi Q7 V12 TDI trafią do klientów jeszcze przed końcem roku. Cena podstawowa na rynku niemieckim wynosi 130 600 euro.
Audi Q7 V12 TDI - porównanie z konkurencjąSilnikAudi Q7 V12 TDIMercedes-Benz GL 420 CDIRange Rover TDV8Pojemność skokowa [cm3]599339963629Cylindrów/zaworów12/48/48/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]368 (500)/3750225 (306)/3600200 (272)/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]1000/1750-3250700/2200640/2000Prędkość maksymalna [km/h]250230200Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]5,57,69,2Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]11,311,611,3Długość [mm]506350884972Szerokość [mm]200019202034Wysokość [mm]173718401988Cena podstawowa w Niemczech [euro]130.60084.01481.600