Audi Q8 to nowy topowy SUV marki z Ingolstadt. Do tej pory gama kończyła się na luksusowym i bardzo komfortowym, ale jednak dość pragmatycznym Q7. Q8 chce być od niego bardziej sportowe i ekskluzywne. Już na pierwszy rzut oka demonstruje to designem, znacznie odważniejszym niż we wszystkich pozostałych modelach Audi.

Audi Q8
Audi Q8

Ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe, została w Q8 wyeksponowana tak wyraźnie, jak znaliśmy to do tej pory co najwyżej z aut koncepcyjnych. Nadaje przodowi agresywnego, bardzo muskularnego wyrazu i nie pozwala pomylić Q8 z żadnym innym modelem.

Wysunięty przedni spojler i mocno zaakcentowane wloty powietrza w zderzaku potwierdzają pewny siebie charakter Audi Q8. Smukłe reflektory kryją w sobie najbardziej zaawansowane diody, zwane przez producenta HD Matrix LED.

Audi Q8
Audi Q8

Oprócz bardzo rozbudowanych możliwości oświetlania drogi i dostosowywania promienia świateł do sytuacji drogowej, światła służą też do... zabawy! Na postoju kierowca może przy pomocy aplikacji myAudi uruchamiać animację i obserwować efekty świetlne z zewnątrz. Przy otwieraniu i zamykaniu samochodu poszczególne segmenty kolejno się rozświetlają dając wrażenie harmonijnego spektaklu świetlnego.

Audi Q8
Audi Q8

Muskularne, wyraźnie zaakcentowane nadkola mogą zmieścić koła o rozmiarze 22 cali i są nawiązaniem do historycznych samochodów Audi. Z kolei bezramkowe drzwi pozwoliły wizualnie odelżyć linię dachu, to w końcu też atrybut aut typu coupé. Sportowo pochylony słupek D daje oparcie elegancko opadającej ku tułowi linii dachu.

Audi Q8
Audi Q8

Ten zabieg stylistyczny to ukłon designerów w stronę legendarnego Audi Ur-quattro. Z której perspektywy by nie spojrzeć na Q8, wyraźnie widać, dlaczego ten model otrzymał najwyższe w hierarchii Audi oznaczenie cyfrowe. Emanuje pewnością siebie i ma cechy naturalnego przywódcy.

Audi Q8
Audi Q8

Pod efektowną „skórą” tkwi technika zarezerwowana dla topowych modeli Audi: silniki z 48-woltowym układem elektrycznym, ośmiostopniowa przekładnia automatyczna tiptronic, stały napęd quattro, aktywne, pneumatyczne zawieszenie z kontrolą tłumienia, , układ czterech skrętnych kół...

Podzespoły potrafią ze sobą współgrać na wiele sposobów – oprogramowaniem i mechanizmami dyryguje Elektroniczna Platforma Podwozia. Kierowca wybiera spośród jednego z siedmiu trybów jazdy (comfort, auto, dynamic, individual, efficiency, allroad, offroad), a centralny sterownik podwozia EPP dba o szybkie i harmonijne dostosowywanie parametrów każdego z elementów.

Audi Q8
Audi Q8

Początkowo w sprzedaży dostępna będzie wersja z 3-litrowym V6 TDI o mocy 286 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 600 Nm. Pozwala rozpędzić 2,2-tonowego SUVa w 6,3 s 0-100 km/h. Z drugiej strony pomyślano też o ekologii i ekonomice spalania. Spaliny są oczyszczane przy pomocy katalizatora SCR z płynem AdBlue

Audi Q8
Audi Q8

Znany już z modeli A6, A7 i A8 układ mild-hybrid, dzięki odzyskiwaniu energii kinetycznej i pokonywanie długich fragmentów trasy w trybie „żeglowania” z wyłączonym silnikiem, co , pozwala obniżyć średnie zużycie paliwa o 0,7 l/100 km. W późniejszym okresie ofertę uzupełnią także diesel o mocy 231 KM i jednostka benzynowa o mocy 340 KM

Audi Q8
Audi Q8

Wnętrze Q8 wpisuje się w najnowszy, minimalistyczny styl Audi. Podobnie jak w A6, A7 i A8 kokpit jest niemalże pozbawiony przycisków, a na konsoli środkowej królują dwa dotykowe ekrany. Działają haptycznie, czyli wybierając daną funkcję w menu czujemy pod palcem stuknięcie i słyszymy kliknięcie. Dzięki temu mamy pewność, że system przyjął nasze polecenie. Bardzo wygodnie wprowadza się cele nawigacji: wystarczy je napisać palcem bezpośrednio na dolnym ekranie – oprogramowanie rozpoznaje także odręczne pismo. W domyślnym widoku wyświetlacz ten służy do sterowania klimatyzacją.

Audi Q8
Audi Q8

Za kierownicą mieści się jeszcze trzeci ekran, znany już z wielu innych modeli Audi virtual cockpit. W nieco późniejszym okresie sprzedaży Q8 do oferty dołączy kolejna opcja: Audi virtual cockpit plus. Grafika wszystkich trzech wyświetlaczy jest bardzo wysoka i harmonizuje z chłodną estetyką deski rozdzielczej, a także oświetleniem ambientowym.

Audi Q8
Audi Q8

Równie nowoczesny jest asystent głosowy. Kierowca nie musi już uczyć się sztywnych komend by wywołać daną funkcję. Może rozmawiać z samochodem posługując się naturalnymi zwrotami, mową potoczną: np. kiedy powie „jestem głodny” system wyszuka najbliższe restauracje. Korzysta w tym celu zarówno z bazy na twardym dysku pokładowego systemu inforozrywki jak i z informacji zgromadzonych w online chmurze. Szybką łączność z siecią zapewnia moduł transferu danych działający w standardzie LTE Advanced.

Audi Q8
Audi Q8

System nawigacji też korzysta z dobrodziejstw chmury: monitoruje natężenie ruchu w czasie rzeczywistym, wykorzystuje dane o poprzednich podróżach i aktualizuje mapy wraz z grafiką 3D miast. Kierowca może też liczyć na wsparcie systemów asystujących najnowszej generacji: samochód ostrzeże go nie tylko przed najróżniejszymi niebezpieczeństwami podczas jazdy, ale nawet gdy podczas powolnego manewrowania zajdzie ryzyko... otarcia felgi o krawężnik.