Auto Świat Wiadomości Aktualności Autostrada A1 musi iść do remontu. Dlaczego pofałdowała się tam nawierzchnia?

Autostrada A1 musi iść do remontu. Dlaczego pofałdowała się tam nawierzchnia?

Jezdnia na autostradzie A1 na 16-kilometrowym odcinku Pyrzowice – Piekary Śląskie jest uszkodzona. Droga została oddana do użytku w 2012 r., teraz będzie musiała zostać naprawiona.

autostrada A1 (zdjęcie poglądowe)
autostrada A1 (zdjęcie poglądowe)Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Z powodu uszkodzenia nawierzchni teraz na tym odcinku autostrady obowiązuje ograniczenie prędkości do 110 km/h. Podobny problem dotyczy również krótkiego, bo jedynie 300-metrowego odcinka drogi S1 w obszarze węzła Pyrzowice.

Do tej pory felerny odcinek autostrady A1 był naprawiany w ramach gwarancji przez poprzedniego wykonawcę, lecz okres gwarancyjny się zakończył. GDDKiA ogłosiła więc przetarg na wykonawcę ekspertyzy technicznej, programu naprawczego i dokumentacji projektowej dla uszkodzonego odcinka. Drogowcy chcą podpisać umowę z wykonawcą na przełomie 2022 i 2023 r. Prace projektowe jednak będą trwały do I kwartału 2024 r. Z kolei planowanym terminem rozpoczęcia robót jest dopiero początek 2025 r.

Wykonawca będzie musiał w ekspertyzie technicznej określić, co jest przyczyną deformacji autostrady i jak ją naprawić. Musi też uzyskać decyzje administracyjne, sporządzić dokumentację przetargową, brać udział w przygotowaniu odpowiedzi na pytania zainteresowanych wykonaniem prac naprawczych oraz pełnić nadzór autorski.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Autostrada A1: jeden z materiałów pęcznieje

Drogowcy jednak zapoznali się z ekspertyzą naukowców z Politechniki Śląskiej, którzy sprawdzali przyczynę fałdowania nawierzchni. Według przeprowadzonych badań uszkodzenie jezdni spowodowane jest przez pęcznienie jednego z materiałów użytych w konstrukcji drogi.

Działania rozpoznawcze, które miały pomóc w określeniu zakresu ekspertyzy technicznej, rozpoczęły się już rok temu. GDDKiA wykonała ponad 50 odwiertów do badań geologicznych. Sprawdzono również szczelność i stan techniczny kanalizacji deszczowej. Robiono też wykopy odkrywkowe pasa rozdziału, jezdni, podbudowy, warstwy mrozoochronnej i zasypek kanalizacji. Wszystkie próbki i wyniki zostaną przekazane firmie, która wygra przetarg na wykonanie opracowania.

Budowa tego odcinka A1 rozpoczęła się w 2009 r., a oddano ją do użytku w roku 2012.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków