Temat poszerzenia istniejącego odcinka autostrady A2 między stolicą a Łodzią poruszany jest od 2022 r., jednak dopiero teraz inwestycja nabiera tempa. W październiku 2024 r. wojewodowie łódzki i mazowiecki otrzymali wnioski o wydanie zezwoleń na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczących rozbudowy trasy. Do niedawna łódzki oddział GDDKiA informował, że przetarg na wybór wykonawcy prac terenowych planowany jest na drugą połowę 2025 r., a podpisanie umowy z wykonawcą oraz rozpoczęcie robót na pierwszą połowę 2026 r. Najnowsze doniesienia wskazują jednak, że cały proces może zostać przyspieszony.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Nowy węzeł na S7 już otwarty. GDDKiA podała daty trzech brakujących odcinków nad Warszawą
Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA, przekazał portalowi rynekinfrastruktury.pl, że przetarg na rozbudowę odcinka planowany jest już w pierwszym półroczu 2025 r. To nie koniec dobrych wieści. Przedstawiciel zarządcy drogi dodał, że jeszcze w tym roku powinno dojść do podpisania umów z wyłonionymi wykonawcami.
Rozbudowa autostrady A2 jest kluczowa dla całej Polski
Poszerzenie autostrady A2 między Łodzią a Warszawą ma ogromne znaczenie zarówno dla kierowców indywidualnych, jak i dla branży transportowej. Trasa ta należy do najbardziej obciążonych w kraju. Według ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu, dzienne natężenie ruchu na tym odcinku wynosi od ponad 50 tys. do niemal 100 tys. pojazdów, w zależności od miejsca i pory dnia. Prognozy drogowców wskazują, że ruch będzie nadal wzrastał.
Na autostradzie A2 nawet osiem pasów
Planowana rozbudowa obejmuje łącznie 92 km. Z tego, 89 km to dodanie dodatkowych pasów ruchu, a pozostałe 3 km dotyczą prac w rejonie węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. Po zakończeniu inwestycji A2 będzie mieć po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków oraz po cztery pasy między węzłami Pruszków a Konotopa (ok. 4,7 km). Dzięki temu stanie się najszerszą autostradą w Polsce pod względem liczby pasów na najdłuższym odcinku, wyprzedzając A1, która obecnie oferuje trzy pasy w każdym kierunku na trasie 82 km między Tuszynem a Częstochową.
Obecnie najszerszą drogą w kraju jest ekspresowa S2 — Południowa Obwodnica Warszawy. W okolicach węzła Opacz dostępnych jest aż 14 pasów ruchu, jeśli uwzględnić pasy łącznikowe.
Prace prowadzone będą przy utrzymaniu ruchu
Rozbudowa A2 na odcinku Warszawa–Łódź będzie jednym z największych wyzwań dla drogowców. Główną trudnością jest konieczność prowadzenia prac bez wstrzymywania ruchu na autostradzie. GDDKiA planuje przez cały okres budowy utrzymać dostępność dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.