14 października na nowo wybudowanym odcinku autostrady A1 pojawiły się pierwsze samochody. Teraz podróż z Torunia na wybrzeże zajmie kierowcom nieco ponad godzinę, jadąc z przepisową prędkości 140 km/h.

Na trasie nowego odcinka A1 wytyczono cztery pary miejsc obsługi podróżnych: Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś. Na terenie MOP Malankowo zlokalizowana będzie stacja paliw Lotos, której uruchomienie planowane jest zaledwie kilka dni po otwarciu autostrady.

Zgodnie z decyzją Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka, przez pierwsze 90 dni przejazd autostradą w obrębie nowo otwartych sekcji Nowe Marzy - Czerniewice będzie bezpłatny. Stawki opłat obowiązujące na odcinku Rusocin - Nowe Marzy pozostaną bez zmian.

Budowa kujawsko-pomorskiego odcinka A1 to jeden z największych projektów drogowych w Europie. Zakres inwestycji obejmował budowę nowego pasa autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz (51,72 km) i przeprawę przez Wisłę w okolicach Grudziądza, a także modernizację częściowo zrealizowanego odcinka od węzła Lubicz do Czerniewic (10,70 km) wraz z dokończeniem budowy mostów przez Drwęcę oraz Wisłę koło Torunia.

Realizacja drugiego etapu autostrady A1 trwała 27 miesięcy. W ramach kontraktu wykonano 10 mln m3 robót ziemnych, wyprodukowano 300 tys. m3 betonów oraz położono 1,3 mln ton mieszanek bitumicznych. Przez trzy kolejne sezony budowlane w szczytowych momentach prac na budowie przebywało nawet 4,5 tys. osób, w tym 1,1 tys. zatrudnionych bezpośrednio przez generalnego wykonawcę konsorcjum Skanska-NDI.

Zgodnie z projektem, wybudowano pięć nowych węzłów autostradowych, w tym zlokalizowany na trasie Etapu 1 i oddany do ruchu w lutym tego roku węzeł Warlubie. Na nowo otwartym odcinku pomiędzy Nowymi Marzami a Czerniewicami, funkcjonować będą jedynie dwa nowe węzły w Lisewie i Lubiczu. Pozostałe dwa: węzeł Grudziądz i węzeł Turzno zostaną uruchomione w przyszłym roku, po wybudowaniu lokalnych połączeń do zjazdów autostradowych.

Warto wspomnieć, że drugi etap budowy autostrady A1 to jedyny w Polsce projekt, w ramach którego wykonano dwa duże mosty rzeczne. Most na Wiśle pod Grudziądzem, mierzący 1 954 metry, jest najdłuższym mostem w kraju. Ten obiekt bije też dwa inne rekordy. Most wyróżnia najdłuższa estakada dojazdowa o długości prawie jednego kilometra wykonana metodą nasuwu podłużnego oraz najdłuższe, bo 180-metrowe przęsło rozpostarte na podporach zanurzonych w nurcie rzeki. Oprócz dużych mostów na Wiśle pod Grudziądzem i Toruniem, wybudowano także około 60 innych obiektów mostowych i wiaduktów, 18 z nich pełni funkcję przejść dla zwierząt. Ponadto, rolę przejścia dla małych zwierząt spełnia ponad 70 przepustów pod pasem drogi.

strona 2

Autostrada została wyposażona w urządzenia i sprzęt do poboru opłat w systemie zamkniętym. Kierowca wjeżdżając na autostradę pobiera "bilet wjazdowy". Opłata uiszczana jest na końcu podróży i zależy od kategorii pojazdu oraz ilości przejechanych kilometrów. Przez pierwsze 90 dni przejazd autostradą w obrębie nowo otwartych sekcji będzie bezpłatny. Stawki opłat obowiązujące na pierwszym odcinku autostrady Rusocin – Nowe Marzy pozostaną bez zmian. O ile Minister Infrastruktury nie podejmie innej decyzji, po okresie promocyjnym, przejazd 152-km odcinkiem z Gdańska do Torunia będzie kosztował 29,90 złotych (pojazdy osobowe).

Projekt A1 został zrealizowany w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Partnerami w tym przedsięwzięciu są Gdańsk Transport Company i Ministerstwo Infrastruktury.Dobra współpraca sektora publicznego i prywatnego, okazała się gwarantem ekonomicznego i przedterminowego wykonania inwestycji.Cena budowy drugiego etapu inwestycji wyniosła 730 mln EUR, w tym 581 mln EUR/droga i 149 mln EUR/mosty.

Po wybudowaniu autostrady Koncesjonariusz będzie zarządzać całym 152-km odcinkiem autostrady, aż do roku 2039. Po wygaśnięciu koncesji autostrada zostanie przekazana nieodpłatnie i w określonym standardzie stronie publicznej.

“Dzisiaj, spełniło się marzenie wielu z nas. Dwa wspaniałe miasta, Gdańsk i Toruń, zostały połączone nitką autostrady. Heweliusz i Kopernik, wielcy polscy wizjonerzy, byliby zapewne dumni, patrząc na korytarz drogi łączącej ich rodzinne miasta. - powiedział Torbjörn Nohrstedt, Prezes Zarządu Gdańsk Transport Company – Oddanie do eksploatacji drugiego etapu, prowadzonej przez nas inwestycji zakończyło ostatecznie realizację koncesyjnego odcinka autostrady A1. Przez następne 28 lat będziemy zarządzać projektem. Naszym priorytetem będzie zapewnienie kierowcom komfortu przejazdu, a w szczególności bezpieczeństwa w czasie podróży Amber One.”

Źródło: Gdańsk Transport Company, Lotos