20 cm) poprowadzonej linii dachu niż w innych autach tego segmentu. Nowa klasa A w drugim wcieleniu znacznie urosła - na długość przybyło jej 23,2 cm, na szerokość 4,5 cm, a rozstaw osi zwiększono o 14,5 cm.Radykalne zmianyAle nie tylko większe wymiary powodują, że klasa A jest autem zupełnie nowym. Właściwie ze starego modelu pozostała jedynie nazwa. Radykalnie zmienił się przód auta - soczewkowe reflektory mocno zachodzą na błotnik, zniknęła też charakterystyczna dla starego modelu tylna, trójkątna szybka za słupkiem C. Równie radykalne zmiany wprowadzono w kabinie. Pierwsza wersja klasy A krytykowana była za plastiki dość niskiego gatunku i wzornictwo deski rozdzielczej. Teraz konstruktorom i designerom Mercedesa podniesiono poprzeczkę - otrzymali zadanie stworzenia wnętrza nie tylko większego, ale przede wszystkim bardziej pasującego do image'u firmy produkującej luksusowe auta. Wnętrze klasy A jest teraz mniej charakterystyczne, ale za to bardziej dojrzałe, poważne i uniwersalne. W zasadzie można by je przenieść do każdego auta kompaktowego, a nawet klasy średniej i pasowałoby bez problemów. Należałoby tylko usunąć logo Mercedesa z koła kierownicy i w to miejsce wstawić odpowiedni znaczek. Zaletą nowej deski rozdzielczej jest wielka łatwość obsługi wszystkich dźwigni i przycisków. Nawet kierowca, który po raz pierwszy zasiada za kierownicą nowej klasy A, robi to intuicyjnie, bez potrzeby wcześniejszego studiowania grubej instrukcji czy zapoznawania się z każdym przyciskiem. Centralne miejsce na panelu środkowym zajmuje duży, ciekłokrystaliczny wyświetlacz. Przyciskami wokół ekranu wywołuje się poszczególne funkcje. Do ustawiania temperatury, siły i kierunku nadmuchu powietrza służą pokrętła i przyciski pod ekranem. Na małym ekraniku usytuowanym między dwoma zegarami (obrotomierzem i prędkościomierzem) kierowca może wywołać kilka funkcji, m.in. czas, temperaturę oraz uproszczone wskazania nawigacji. Ta ostatnia funkcja ogranicza się do wyświetlania trzech strzałek (prawo, lewo, prosto) oraz tego, ile metrów pozostało do skrętu. Mimo dużego uproszczenia funkcja ta pozwala bez problemów poruszać się w mieście lub w nieznanym terenie. Wysoki komfort jazdyZa kierownicą nowej klasy A siedzi się wysoko, widoczność jest więc lepsza niż w innych autach tej klasy. Jedyny problem to konieczność wyczucia przodu auta (mocno opadająca maska powoduje, że nie widzimy jej zakończenia). Jednak parkowanie przodem i tyłem nie sprawia kłopotów. Elektryczne wspomaganie kierownicy działa precyzyjnie, a kierowca ma dobre wyczucie jezdni. Kierownica regulowana jest w dwóch płaszczyznach (pionowo i wzdłuż osi), co w połączeniu z regulacją pionową fotela pozwala wybrać optymalną pozycję podczas prowadzenia. Na pochwałę zasługuje komfort jazdy, jaki oferuje nowa klasa A. Zwiększony rozstaw osi, nowe zawieszenie tylne oraz specjalne amortyzatory powodują, że nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów auto prowadzi się stabilnie i jednocześnie komfortowo.Kolejny plus - za możliwości przewozowe i łatwość przebudowy wnętrza. Fotele można składać i wyjmować, uzyskując dużą przestrzeń ładunkową. Ale nie oszukujmy się, właściciele klasy A rzadko będą z tego korzystać. Poza tym fotele są dość ciężkie - kobieta sama ich nie wyjmie.Do napędu klasy A Mercedes przewidział aż 7 rodzajów silników o mocy od 95 do 193 KM. Podczas jazd testowych mogliśmy sprawdzić tylko 3 spośród nich: benzynowe 170 (116 KM) oraz 200 (136 KM) oraz 200 CDI (140 KM). Diesel był dynamiczny i elastyczny, ale dość głośny. Benzynowa "170" spisywała się w ruchu miejskim bardzo dobrze, silnik nie był głośny, natomiast elastyczność i przyspieszenia wystarczające dla większości w miarę spokojnie jeżdżących kierowców. Ci, którzy potrzebują rakiety na kołach, muszą poczekać do 2005 r. na wersję 200 turbo. Pierwsze egzemplarze klasy A (5d) pojawią się w polskich salonach Mercedesa w połowie września. 3-drzwiowe będą dostępne od grudnia br. Wersja A 150 5d kosztuje70 900 zł. A 170 5d - 77 000 zł. A160 CDI 5d - 79 500 zł.
Galeria zdjęć
Bardzo wyrośnięte A
Bardzo wyrośnięte A
Bardzo wyrośnięte A
Bardzo wyrośnięte A
Bardzo wyrośnięte A