Fiasko sprzedaży modelu R39 na jakiś czas powstrzymało firmę przed produkcją motocykli z jednocylindrowymi silnikami. Przełom przyniosły jednak przepisy rejestracyjne w Niemczech, które zezwalały od roku 1928 na jazdę motocyklem o pojemności do 200 ccm bez prawa jazdy. To była wielka szansa dla producentów tanich motocykli jak choćby DKW. "Dekawka" natychmiast zareagowała i wprowadziła na rynek cały szereg modeli spełniających kryterium pojemnościowe, wśród których można wymienić modele Volksrad ES200, Block 200, Luxus 200, TM 200 czy E200. Motocykle te stanowiły szeroką ofertę cenową dla zróżnicowanej klienteli.

BMW także musiało zaoferować coś dla chętnych prowadzenia motocykla bez prawa jazdy tym bardziej, że DKW wręcz zasypało rynek swymi jednośladami. Najliczniejszego z tej gamy modelu Luxus 200 powstało prawie 38 tysięcy egzemplarzy. Trzeba było się przeprosić z motocyklami jednocylindrowymi i to właściwie był podstawowy powód dla skonstruowania modelu R2. Aby wytrzymać konkurencję tańszych dwusuwów, BMW musiało mocno liczyć koszty produkcji i przy okazji liczyć na bardziej wymagającą klientelę o nieco zasobniejszych portfelach.

Nie od rzeczy jest też wspomnieć, że premiera modelu R2 wypadła na samym dnie kryzysu gospodarczego wywołanego krachem na Wall Street w roku 1929. Dno przypadło na lata 1931 - 32 i myślę, że ten najtańszy w tamtych latach motocykl BMW przyczynił się znacznie do zmniejszenia kłopotów gospodarczych firmy. Jego produkcja nie osiągnęła poziomu tańszych "dekawek", ale prawie 15 000 egzemplarzy wyprodukowanych w latach 1931 - 36 czyniło z niego lidera sprzedaży lat kryzysu. W trudnym roku 1931 sprzedano ich najwięcej, bo 4159 sztuk.

Model R2 został ciepło przyjęty na rynku ze względu na ugruntowaną już jakość motocykli BMW, dobre prowadzenie i niskie zużycie paliwa przy całkiem przyzwoitych osiągach. Kosztował 975 RM czyli całkiem sporo - małe "dekawki były o połowę tańsze.

Nie zastosowano w nim żadnych rewolucyjnych rozwiązań, jakich byśmy nie znali z innych jednośladów BMW. Blaszana tłoczona rama ze sztywno zawieszonym tylnym kołem, przedni widelec z resorowaniem na płaskim resorze, bez amortyzatora. Nowością był jedynie hamulec bębnowy tylnego koła, po raz pierwszy zastosowany w seryjnym motocyklu BMW.

Prezentowany egzemplarz posiada numer silnika 6339, co wskazuje na rok produkcji 1933 i przynależność do drugiej serii produkcyjnej, z silnikiem o mocy 6 KM. Poza kilkoma drobiazgami prezentuje wysoki stopień oryginalności, który pozwolił na rejestrację na tzw. "żółte tablice".

Motocykl jest w pełnej sprawności i na jezdniach o gładkiej nawierzchni daje się rozpędzić do 90 km/h. Bębnowe hamulce o identycznej średnicy mogą dzisiaj nie zachwycać skutecznością, ale pamiętajmy, że konstrukcja ta powstała prawie 80 lat temu. Przyzwyczajenia wymaga używanie dźwigni zmiany biegów i hamulca tylnego koła naciskanego piętą - było to rozwiązanie spotykane w wielu motocyklach z tamtego okresu. Także umiejscowienie rozrusznika nożnego po prawej stronie wymaga ustawienia się po odpowiedniej stronie motocykla, a ponieważ nie był on przewidziany do pracy z wózkiem bocznym, więc nie jest to duży problem. Duże podesty dają lepszy komfort podróżowania na dłuższych trasach, zaś nisko położony od punktowych podnóżków środek ciężkości poprawia stateczność motocykla.

Z racji dość dużej skali produkcji jest stosunkowo łatwo o podzespoły niezbędne do naprawy tego motocykla, ale warto zaopatrzyć się w literaturę, aby je kompletować odpowiednio do rocznika.