Regularna kontrola i wymiana sond zapewnia sprawna pracę silnika, dynamiczną jazdę i oszczędność paliwa. Obecnie sondy lambda są także coraz częściej stosowane w silnikach wysokoprężnych.

Dzisiejsze normy emisji CO2 wymuszają na producentach samochodów stosowanie technologii, które pomagają obniżać poziom szkodliwych zanieczyszczeń w spalinach. Szeroko stosowanym rozwiązaniem jest trójdrożny katalizator, którego prawidłowe działanie wiąże się z ciągłą regulacją i pomiarami współczynnika lambda. Czujnikiem, który dokonuje tych pomiarów jest umieszczona w kolektorze wydechowym sonda lambda.

Trochę techniki, czyli jak działa sonda

Całkowite spalenie około jednego kilograma benzyny wymaga 14,5 kilograma powietrza. Stosunek doprowadzonej objętości powietrza do objętości wymaganej nazywany jest wartością lambda. Konwencjonalne procesy spalania benzyny odbywają się przy wartości lambda równej 1. Jeżeli wartość lambda jest niższa - mieszanka jest bogata i spala się przy niedoborze tlenu, jeżeli natomiast wartość lambda przekracza wartość 1, spalana jest mieszanka uboga z nadwyżką tlenu, jak to ma miejsce np. w silnikach Diesla.

Przy zastosowaniu tzw. sondy dwustanowej, która przechodząc od trybu mieszanki ubogiej do bogatej dostarcza sygnału skokowego, można precyzyjnie określić punkt stechiometryczny (lambda = 1). Stosując sondy szerokopasmowe, które dostarczają ciągłego sygnału pomiarowego w szerokim zakresie lambda dla pracy w trybie mieszanki bogatej oraz ubogiej, spalanie można jeszcze dokładniej dopasować do wartości lambda równiej 1 lub innych wartości lambda. Sonda szerokopasmowa Boscha umożliwia także rejestrowanie wartości lambda dla poszczególnych cylindrów. W silnikach Diesla oraz silnikach benzynowych pracujących na mieszance ubogiej sondy szerokopasmowe są wymagane do dokładnego dozowania dawki wtrysku oraz sterowania regeneracją katalizatorów zasobnikowych NOx lub systemów recyrkulacji spalin bazujących na wartości lambda.

5 tys. sond na godzinę

Bosch uruchomił seryjną produkcję sond lambda 32 lata temu, w roku 1976. Po raz pierwszy czujnik został zamontowany w przeznaczonych na rynek amerykański modelach Volvo serii 240/260. Dziesięć lat po debiucie z taśm produkcyjnych zeszła dziesięciomilionowa sonda, w 1993 – pięćdziesięciomilionowa, w roku 2001 firma mogła pochwalić się już 250 milionami, a wiosna tego roku wyprodukowano pięćsetną sondę lambda.

Obecnie w fabrykach w Niemczech, USA, Korei i Chinach Bosch produkuje około 5 tys. sond lambda na godzinę, czyli około 45 milionów rocznie. Wszyscy europejscy i większość światowych producentów pojazdów wykorzystuje sondy lambda Boscha do montażu fabrycznego. Bogata wiedza i doświadczenie producenta wyposażenia pierwotnego wykorzystywane są również na wtórnym rynku części zamiennych, gdzie firma dysponuje najszerszą ofertą czujników lambda. Na rynku europejskim program Bosch pokrywa potrzeby ponad 80 proc. modeli samochodów.

W programie znajdują się odpowiednie sondy lambda dla wszystkich zastosowań i wszystkich wersji silników: planarna sonda szerokopasmowa do silników napędzanych benzyną, olejem napędowym i gazem oraz planarna sonda LSF do silników benzynowych. Pozostałe typy to sondy palcowe LSH i LSS do silników benzynowych. W 2000 roku Bosch wprowadził na rynek tzw. uniwersalne sondy lambda, których jedynie 9 typów pasuje do większości modeli samochodów dostępnych na naszym rynku.