Po raz pierwszy w Europie samochód o nazwie Brilliance Zhonghua pojawił się przed dwoma laty. Oficjalna światowa premiera odbyła sie podczas AAA w Lipsku. Zapowiadano rozpoczęcie sprzedaży w Niemczech, dokąd samochody miały być transportowane z Chin za pośrednictwem importera mającego swoją siedzibę w...Gibraltarza. Ostatecznie planów nie zrealizowano i słuch o chinskiej limuzynie zaginął.

Miałem wtedy okazję, podczas krótkiej jazdy testowej, przekonać się jaki naprawdę jest ten chiński samochód. Produkowany w nowoczesnych zakładach, ktore powstały przy ścisłej współpracy z BMW, może wzbudzać zaufanie. Nowoczesny, praktycznie nie odbiegający od europejskich standardów, a przede wszystkim bardzo przestrzenny we wnątrz. Duzo miejsca dla pasażerów podróżujących na tylnych siedzeniach oraz wyjątkowo pojemny bagażnik.

Nieoczekiwanie w ub. tygodniu odbyła się kolejna wielka premiera w Berlinie. Nowy oficjalny importer tej marki do Europy, spółka HSO Motors Europe, ogłosiła także, jak będą przebiegały kolejne etapy jej działalności w pozostałych krajach europejskich. HSO chce wprowadzić markę Brilliance na polski rynek jeszcze w grudniu bieżącego roku.

Obok Polski, w grupie krajów gdzie samochody chińskie trafią w pierwszej kolejności, znalazły się: Austria, Belgia, Holandia i Szwajcaria. W połowie 2007 roku sprzedaż modelu BS6 ma ruszyć także we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Włoszech i Grecji. Natomiast w 2008 roku obszar działalności spółki HSO obejmie Norwegię, Finlandię, Szwecję, Czechy, Słowację i Węgry. W ten sposób oficjalny importer zamierza w ciągu niespełna 3 lat zdobyć wszystkie rynki europejskie. Chińczycy nie zamierzają tworzyć nowej sieci sprzedaży i serwisu, a jedynie wykorzystać już istniejące struktury, co pozwoli na znaczne obniżenie zarówno ceny tych samochodow jak i ich obsługi. Jednym z pomysłów jest wprowadzenie ich do supermarketów...Tymczasem wśród partnerów będzie spółka BLG Logistics Automobile (Bremerhaven) oraz jeden z liderów na europejskim rynku logistycznym - spółka EH Harms Automobile-Logistics. Ta ostatnia ma swoje składy także w Polsce: w Gdańsku, Gdyni i Dąbrowie Górniczej. Ich zadaniem będzie przystosowanie sprowadzonych pojazdów do lokalnych standardów, poprzez konserwację i montowanie wyposażenia dodatkowego. Specjalne i bardziej ekskluzywne wyposażenie, takie jak skórzana tapicerka, system key free czy nawigacja satelitarna, będą montowane wyłącznie w Bremerhaven. Tutaj będzie się mieścić jednocześnie główna europejski magazynczęści zamiennych.

Śmiałe plany HSO przewidują już w przyszłym roku sprzedanie przynajmniej 15 tys. samochodów.

Pierwszym z oferowanych modeli będzie BS6 oferowany za cenę od 19-23 tys. euro. Ma on włoską stylistykę, wyposażenie pochodzi z USA (Fori), przy "optymalizacji" zawieszenia brali udział inżynierowie z Porsche, a silniki pochodzą od japońskiego Mitsubishi. Wysoki poziom jakościowy została potwierdzona przez niezależne organizacje TUV i DEKRA, podczas pierwszych jazd testowych w letnich miesiącach tego roku. Jego długość - 4,88 m, szerokość - 1,80 m, wysokość - 1,45 m. Rozstaw osi wynosi 2,79 m. Atutem modelu jest pojemny bagażnik o poj. 550 litrów. Opony mają rozmiar 205/55R16, a zbiornik paliwa ma 74 litry.

Podstawowa wersja 2.0 16V Comfort wyposażona jest w silnik benzynowy o mocy 122 KM i maksymalnym momencie obrotowym 170 Nm. Dzięki niemu pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 13,8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 190 km/h. Średnie zuzycie paliwa wynosi 6,5 l/100 km. Napęd przenoszony jest za pośrednictwem pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Wyposażenie seryjne obejmuje: ABS z EBD, dwie poduszki powietrzne, radio CD, klimatyzację manualną, elektryczne szyby i lusterka, tempomat i czujniki parkowania.

Wariant 2.0 Deluxe posiada ten sam silnik, ale znacznie bogatsze wyposażenie. Natomiast najdroższa wersja 2.4 16V Deluxe różni się tylko silnikiem. Jego moc wynosi 130 KM, a maksymalny moment obrotowy ma wartość 195 Nm. Takie parametry jednostki napędowej zapewniają przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 12,5 sekundy oraz prędkość maksymalną 195 km/h. Jego zużycie paliwa wynosi średnio 6,8 l/100 km. Seryjnie montowana jest pieciobiegowa manualna skrzynia biegów, ale dostepna będzie także przekładnia automatyczna.