Teren obiektu to obszar o powierzchni 196,3 hektarów - zgodnie z uchwałą rady Miasta Gdańska z dnia 30 sierpnia 2007, dotyczącą planu zagospodarowanie przestrzennego św. Wojciecha w rejonie ulic Starogardzkiej i projektowanej tzw. Pruszczańskiej. Bardzo blisko terenów „Centrum” przebiega trasa Obwodnicy Południowej Gdańska (budowa już w przyszłym roku) oraz istniejącej obwodnicy Trójmiasta. Na tym terenie istnieje już tor motocrossowy, na którym od trzech lat rozgrywane są rundy Mistrzostw Europy. Na obszarze „Centrum” powstaną inwestycje służące zarówno uprawianiu sportów motorowych jak i ogólnie dostępnej Szkole Doskonalenia Techniki Jazdy. Przewidziane są także obiekty dla rekreacji sportowej, zarówno na otwartym powietrzu jak i pod dachem.

Harmonogram prac przewiduje ich budowę etapami, w latach 2008 – 2013.

Istniejące obiekty sportowe w Polsce

Na terenach „Centrum” zaprojektowano aż sześć różnych torów pozwalających na uprawianie niemal wszystkich dyscyplin samochodowych i motocyklowych (poza żużlem i wyścigami górskimi). To sprawia, że w miarę ich powstawania Gdańsk może stać się wiodącym w Polsce miejscem zawodów w sportach motorowych.

• W chwili obecnej jedynym torem dla wyścigów samochodowych i motocyklowych jest Tor Poznań (zawieszono organizację samochodowych wyścigowych mistrzostw Polski na Torze Kielce).• Jedyne dwa tory rallycrossowe znajdują się w Słomczynie i Toruniu (ten drugi tor budzi wiele zastrzeżeń).• Wyścigi równoległe na ¼ mili odbywają się w5 miejscowościach ( w tym Pruszcz Gdański), ale żaden z tych obiektów nie spełnia norm dla zawodów rangi europejskiej.• Zdobywające coraz większą popularność w Europie motocyklowe zawody Supermotorozgrywane są na 5 obiektach (najbliższe w Poznaniu, Kamieniu Pomorskim).• Lepsza jest sytuacja z torami kartingowymi (10 – najbliższe w Koszalinie i Bydgoszczy). Niespełna połowa z nich nadaje się do organizacji imprez międzynarodowych.• Najlepsza jest baza torów motocrossowych, wśród których w ostatnich kilkunastu latach wiodącą rolę spełniał dawny tor w Gdyni – Kolibkach.

Obiekty przewidziane na terenie gdańskiego „Centrum”

To:

• Tor wyścigów samochodowych i motocyklowych, spełniający normy dla wyścigów Formuły 1 (długość-5730 metrów, najdłuższa prosta- 1200 m, liczba łuków - 18, różnica poziomów –30 metrów).

•Tor wyścigów równoległych ¼ mili, spełniający wymogi FIA dla imprez międzynarodowych (długość całkowita – ok. 1200 m, szerokość – ok. 20 metrów).

• Tor rallycrossowy, spełniający wymogi FIA dla imprez międzynarodowych (długość -1530 m, szerokość – 12-18 m, najdłuższa prosta- 150 m, liczba łuków- 12, część asfaltowa – ok. 50% długości toru, fragmenty toru wspólne dla kartingu i supermoto).

• Tor kartingowy, spełniający wymogi CIK/FIA (długość toru 1335 m, liczba łuków- 19).

•Tor SuperMoto, spełniający wymogi FIA dla Mistrzostw Świata (długość – 1250 m, liczba łuków-14, część asfaltowa – 70-80% długości toru).

• Tor motocrossowy, dla zawodów rangi Mistrzostw Świata włącznie (długość 1768 m).

Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego zobowiązał się do udzielenia wszelkiej pomocy merytorycznej przy projektowaniu obiektów oraz uzyskiwania na nie licencji międzynarodowych. Władze PZM będą także czynić działania formalne w celu lokowania w kalendarzach Mistrzostw Europy i Świata FIA i FIM imprez na obiektach gdańskiego „Centrum”.

Przewidywany harmonogram budowy

ETAP 1. Budowa toru kartingowego, toru motocrossowego i makroniwelacja obszarów torów do rallycrossu i SuperMoto – lata 2008 - 2009.

ETAP 2. Budowa toru rallycrossowego i SuperMoto; makroniwelacja terenów pod tor wyścigów samochodowych i wyścigów równoległych; realizacja inwestycji infrastruktury technicznej oraz sportowej- lata 2009 –2012.

ETAP 3. Budowa toru wyścigów samochodowych i motocyklowych oraz toru wyścigów równoległych- lata 2010 - 2013.

Obiekty doskonalenia techniki jazdy samochodem i motocyklem

- płyta poślizgowa z barierami wodnymi;- płyta poślizgowa w łuku na spadzie;- kombinacja płyt (tarcza obrotowa, test łosia itp.);- rejon prób dynamicznych (hamowanie awaryjne, przyspieszanie).

Realizacja: lata 2011 – 2012.

Obiekty rekreacyjne

- tory narciarskie i saneczkowe- lodowisko;- korty tenisowe;- strzelnica sportowa;- ścieżki rowerowe i do joggingu.

Obiekty sportowe „Centrum” mają służyć nie tylko licencjonowanym sportowcom. Podobnie jak to się dzieje w Europie, będą one dostępne dla wszystkich użytkowników samochodów i motocykli.Stosowne regulaminy określać będą zasady wynajmu każdego z torów oraz rygory korzystania z nich przez „zwykłych” kierowców (pod okiem instruktorów oraz przy zabezpieczeniu medycznym).

Gdańskie „Centrum” powinno stać się atrakcyjne także dla gości ze Skandynawii, Niemiec i krajów nadbałtyckich. Przykładem możliwości wykorzystania tego typu obiektów dla celów komercyjnych mogą być tory niemieckie (Lausitzring, Hokkenheim,Nuerburgring), czeskie: (Brno, Most) czy też węgierski Hungaroring.

Konkretne działania rozpoczną się w momencie powołania firmy zarządzającej terenami. Miasto rozważa partnerstwo publiczno-prywatne, ale jest otwarte na inne propozycje. Teraz zadaniem inicjatorów i pomysłodawców jest szybkie doprowadzenie do konkretów. Są wstępne deklaracje firm budowlanych, zapytania od kancelarii prawniczych reprezentujących potencjalnych kontrahentów.

Głównym pomysłodawcą, inicjatorem i „spiritus movens” tego przedsięwzięcia jest pan Mirosław Zdanowicz,prezes Okręgu PZMot. On również przed laty wymyślił i zrealizował plan powrotu Polski do grona organizatorów Mistrzostw Świata w motocrossie ( przez 7 lat na torze w Gdyni- Kolibkach odbywały się rundy MŚ i Grand Prix Polski – ostatni raz w 1999 roku)..