Auto Świat Wiadomości Aktualności Chcesz kupić motocykl? Zobacz ile zapłacisz za ubezpieczenie

Chcesz kupić motocykl? Zobacz ile zapłacisz za ubezpieczenie

Autor (RASP) Karczmarczyk Piotr
(RASP) Karczmarczyk Piotr

Polacy coraz chętniej kupują małe motocykle i skutery. Trudno się temu dziwić, bo jednoślady są dobrą alternatywą dla samochodów. Okazuje się jednak, że o ile OC w przypadku motocykli jest dość tanie, to już autocasco osiąga abstrakcyjne ceny. Podpowiadamy, jak szukać dobrych ofert?

Motor 125 ccm
Onet
Motor 125 ccm

Od trzech lat kierowcy, którzy mają prawo jazdy kategorii B (przez minimum 3 lata) mogą już jeździć skuterami i małymi motocyklami z silnikami o pojemności do 125 ccm. Wprowadzenie tych przepisów spowodowało znaczny wzrost sprzedaży jednośladów.

Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2016 roku w Polsce sprzedano blisko 26 tys. nowych motocykli. Jeszcze 4 lata temu wynik ten był ponad trzykrotnie mniejszy i nie przekraczał 8 tys. sztuk.

Oczywiście główną przyczyną tak dużego wzrostu jest liberalizacja przepisów, ale także relatywnie niska cena tego typu pojazdów. Fabrycznie nowy jednoślad o tej pojemności można już kupić za 6-8 tys. zł. Za tą cenę dostajemy pojazd, który nie jest już zawalidrogą, jak skutery o pojemności do 50 ccm, i pali znacznie mniej niż samochód. A jak z pozostałymi kosztami, w tym z ubezpieczeniem?

Tanie OC, drogie AC

Eksperci z porównywarki ubezpieczeń mfind.pl obliczyli przykładowy koszt ubezpieczenia OC dla motocykla Honda CB 600F Hornet z 2012 roku. Ubezpieczyciel wycenił pojazd na 21,8 tys. zł. Jego właścicielem jest mężczyzna w wieku 26 lat, który mieszka w Warszawie i nie posiada zniżek. Cena przykładowej polisy na rok wyniosła 461 zł. W porównaniu do samochodu (nawet o niewielkiej pojemności i mocy) to naprawdę atrakcyjna oferta.

Jednak sytuacja nie wygląd już tak kolorowo, jeśli zdecydujesz się na zakup ubezpieczenia AC. Kierowca z naszego przykładu będzie musiał dopłacić za autocasco aż 4888 zł!

Okazuje się więc, że cena AC to ponad 22 proc. wartości pojazdu. Wysoka składka polisy autocasco nie dotyczy wyłącznie jednośladów o większej pojemności. Jeśli ten sam kierowca zechce ubezpieczyć pięcioletni skuter Honda Vision o pojemności 50 ccm, wówczas za AC będzie musiał zapłacić ok. 950 zł. Wartość tego skutera to zaledwie 4,2 tys. zł.

Po części wynika to z konstrukcji współczesnych motocykli. Nawet przy drobnej stłuczce wymiany wymagają elementy plastikowe lub tłumik. A części te mogą kosztować łącznie nawet kilka, kilkanaście tysięcy złotych. To jednak nie wszystko. – Naprawa motocykli np. w ramach stosowanych przez producentów technologii nie przewiduje możliwości naprawy wielu elementów, a przywrócenie pojazdu do stanu sprzed szkody wymaga kosztownych wymian – wyjaśnia Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Z kolei wysokie koszty napraw wpływają na wysokie AC. Dlatego też wielu motocyklistów rezygnuje z tego ubezpieczenia. I tak powstaje błędne koło.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie ubezpieczenia na motocykl i skuter?

Jednak samo AC pozwala uzyskać wyłącznie odszkodowanie za uszkodzony motocykl. Jeśli swoim jednośladem spowodujesz wypadek i odniesiesz obrażenia, wówczas pomocne okaże się również ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Kupując taką polisę zwróć jednak uwagę na sumę ubezpieczenia. Najczęściej wynosi ona około 20 tysięcy złotych, co w przypadku większych obrażeń może okazać się kwotą niewystarczającą.

Bez względu na to, na jakie ubezpieczenie się zdecydujesz, koniecznie zapoznaj się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia (OWU). Ubezpieczyciele stosują różne wyłączenia. Przykładowo, na rynku bardzo często oferowane są polisy AC z wyłączeniem ryzyka kradzieży. W takim wypadku, nawet z wykupioną polisą autocasco nie dostaniesz odszkodowania za skradziony motocykl. A takie sytuacje niestety nie należą do rzadkości. Upewnij się więc, czy Twoje AC gwarantuje Ci wypłatę odszkodowania w przypadku kradzieży motocykla.

Czy zniżki na ubezpieczenie samochodu przechodzą na ubezpieczenie motocykla i odwrotnie?

Pamiętajcie też, że sposobem na obniżenie składki ubezpieczenia na motocykl jest przeniesienie zniżek zdobytych przy okazji ubezpieczenia samochodu. Niestety, w związku z tym, że polityka przyznawania zniżek kierowcom za bezszkodową jazdę to wewnętrzna sprawa ubezpieczycieli, sytuacja wygląda tu różnie – od przenoszenia wszystkich zniżek po całkowite ich nieuwzględnianie.

Różnie też bywa w drugą stronę, czyli przy przenoszeniu zniżek z motocykla na samochód, np. PZU przenosi zniżki w całości z motocykla o pojemności powyżej 125 cm, nie przenosi natomiast wcale z motorowerów i motorynek. Podobnie rzecz ma się w InterRisk czy Warcie.

Autor (RASP) Karczmarczyk Piotr
(RASP) Karczmarczyk Piotr