Od trzech lat kierowcy, którzy mają prawo jazdy kategorii B (przez minimum 3 lata) mogą już jeździć skuterami i małymi motocyklami z silnikami o pojemności do 125 ccm. Wprowadzenie tych przepisów spowodowało znaczny wzrost sprzedaży jednośladów.

Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2016 roku w Polsce sprzedano blisko 26 tys. nowych motocykli. Jeszcze 4 lata temu wynik ten był ponad trzykrotnie mniejszy i nie przekraczał 8 tys. sztuk.

Oczywiście główną przyczyną tak dużego wzrostu jest liberalizacja przepisów, ale także relatywnie niska cena tego typu pojazdów. Fabrycznie nowy jednoślad o tej pojemności można już kupić za 6-8 tys. zł. Za tą cenę dostajemy pojazd, który nie jest już zawalidrogą, jak skutery o pojemności do 50 ccm, i pali znacznie mniej niż samochód. A jak z pozostałymi kosztami, w tym z ubezpieczeniem?

Tanie OC, drogie AC

Eksperci z porównywarki ubezpieczeń mfind.pl obliczyli przykładowy koszt ubezpieczenia OC dla motocykla Honda CB 600F Hornet z 2012 roku. Ubezpieczyciel wycenił pojazd na 21,8 tys. zł. Jego właścicielem jest mężczyzna w wieku 26 lat, który mieszka w Warszawie i nie posiada zniżek. Cena przykładowej polisy na rok wyniosła 461 zł. W porównaniu do samochodu (nawet o niewielkiej pojemności i mocy) to naprawdę atrakcyjna oferta.

Jednak sytuacja nie wygląd już tak kolorowo, jeśli zdecydujesz się na zakup ubezpieczenia AC. Kierowca z naszego przykładu będzie musiał dopłacić za autocasco aż 4888 zł!

Okazuje się więc, że cena AC to ponad 22 proc. wartości pojazdu. Wysoka składka polisy autocasco nie dotyczy wyłącznie jednośladów o większej pojemności. Jeśli ten sam kierowca zechce ubezpieczyć pięcioletni skuter Honda Vision o pojemności 50 ccm, wówczas za AC będzie musiał zapłacić ok. 950 zł. Wartość tego skutera to zaledwie 4,2 tys. zł.

Po części wynika to z konstrukcji współczesnych motocykli. Nawet przy drobnej stłuczce wymiany wymagają elementy plastikowe lub tłumik. A części te mogą kosztować łącznie nawet kilka, kilkanaście tysięcy złotych. To jednak nie wszystko. – Naprawa motocykli np. w ramach stosowanych przez producentów technologii nie przewiduje możliwości naprawy wielu elementów, a przywrócenie pojazdu do stanu sprzed szkody wymaga kosztownych wymian – wyjaśnia Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Z kolei wysokie koszty napraw wpływają na wysokie AC. Dlatego też wielu motocyklistów rezygnuje z tego ubezpieczenia. I tak powstaje błędne koło.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie ubezpieczenia na motocykl i skuter?

Jednak samo AC pozwala uzyskać wyłącznie odszkodowanie za uszkodzony motocykl. Jeśli swoim jednośladem spowodujesz wypadek i odniesiesz obrażenia, wówczas pomocne okaże się również ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Kupując taką polisę zwróć jednak uwagę na sumę ubezpieczenia. Najczęściej wynosi ona około 20 tysięcy złotych, co w przypadku większych obrażeń może okazać się kwotą niewystarczającą.

Bez względu na to, na jakie ubezpieczenie się zdecydujesz, koniecznie zapoznaj się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia (OWU). Ubezpieczyciele stosują różne wyłączenia. Przykładowo, na rynku bardzo często oferowane są polisy AC z wyłączeniem ryzyka kradzieży. W takim wypadku, nawet z wykupioną polisą autocasco nie dostaniesz odszkodowania za skradziony motocykl. A takie sytuacje niestety nie należą do rzadkości. Upewnij się więc, czy Twoje AC gwarantuje Ci wypłatę odszkodowania w przypadku kradzieży motocykla.

Czy zniżki na ubezpieczenie samochodu przechodzą na ubezpieczenie motocykla i odwrotnie?

Pamiętajcie też, że sposobem na obniżenie składki ubezpieczenia na motocykl jest przeniesienie zniżek zdobytych przy okazji ubezpieczenia samochodu. Niestety, w związku z tym, że polityka przyznawania zniżek kierowcom za bezszkodową jazdę to wewnętrzna sprawa ubezpieczycieli, sytuacja wygląda tu różnie – od przenoszenia wszystkich zniżek po całkowite ich nieuwzględnianie.

Różnie też bywa w drugą stronę, czyli przy przenoszeniu zniżek z motocykla na samochód, np. PZU przenosi zniżki w całości z motocykla o pojemności powyżej 125 cm, nie przenosi natomiast wcale z motorowerów i motorynek. Podobnie rzecz ma się w InterRisk czy Warcie.