w domu lub garażu. W razie potrzeby uruchamia sięmała jednostka spalinowa połączona zgeneratorem prądu. Efekt to minimalne zużycie paliwa i emisja spalin oraz duże oszczędności. Ideę udało sięzmaterializować specom z General Motors w studyjnym modelu Chevrolet Volt. Co ważne, stworzyli oni samochód, który nie tylko jest nowatorski z racji posiadanego napędu elektrycznego, lecz także wygląda atrakcyjnie i oferuje komfortowe warunki podróżowania dla4 osób i ich bagażu. W Volcie zastosowana została nowa generacja układu E-flex z silnikiem elektrycznymo mocy mechanicznej 120 kW (ok. 163 KM) i 3-cylindrowym silnikiem benzynowymz turbodoładowaniem, o pojemności 1,0 l. Bez konieczności ładowania akumulatorów (litowo-jonowe o masie 181 kg umieszczone pod podłogą) auto może przejechać 60 km. Według danych szacunkowych to dystans większy od tego, jaki codziennie pokonuje ponad połowa Amerykanów w drodze do pracy i z powrotem. W takiej sytuacji Volt wykorzystuje zatem tylko napęd elektryczny i nie zużywa benzyny! Przy dłuższych trasach uruchamiany jest silnik spalinowy, który pracuje ze stałą prędkością obrotową, zasilając generator o mocy 53 kW i ponownie ładując akumulatory. W cyklu mieszanym (ładowanie z gniazdka i trasy do 100 km dziennie) zyżycie paliwa nie przekracza 1,6 l/100 km. Nawet przy dłuższych dystansach i intensywniejszej pracy generatora zużycie paliwa sięga średnio 4,7 l/100 km i pozwala bez tankowania 54-litrowego zbiornika przejechać 1030 km.Uniwersalna platformaWarto dodać, że Volt używa paliwa E85 złożonego w 85-proc. z etanolu i w 15-proc. z benzyny, ale alternatywnie zamiast silnika benzynowego można będzie w nim także montować jednostkę wysokoprężną wykorzystującą jako paliwo biodiesla (olej napędowy z dodatkami biokomponentów). General Motors pracuje również nad odmianą Volta z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem. Studyjny Chevrolet powstał na płycie podłogowej, która będzie wykorzystana w nowych modelach koncernu. Wszystkie zastosowane w nim rozwiązania techniczne, jak również wykonane z materiałów kompozytowych elementy nadwozia wejdą do produkcji. Do 2012 r. ma być też gotowa nowa generacja baterii, które nie tylko zwiększą zasięg, lecz także będą znacznie tańsze.
Galeria zdjęć
Chevrolet Volt - Elektryczna osobowość
Chevrolet Volt - Elektryczna osobowość
Chevrolet Volt - Elektryczna osobowość
Chevrolet Volt - Elektryczna osobowość
Chevrolet Volt - Elektryczna osobowość
Chevrolet Volt - Elektryczna osobowość
Chevrolet Volt - Elektryczna osobowość
Chevrolet Volt - Elektryczna osobowość
Chevrolet Volt - Elektryczna osobowość
Chevrolet Volt - Elektryczna osobowość