Fiat ma posiada obecnie 67 proc. udziałów, rząd serbski zachował 33 proc. Zgodnie z podpisaną umową w przyszłym roku włoski koncern zapłaci kolejne 100 milionów euro z zaplanowanych 700 milionów euro.

Produkcja dwóch nowych modeli w fabryce Zastavy w Kragujevac ma rozpocząć się jesienią 2010 roku. Jest t pierwsza inwestycja dokonana przez Fiata w tej serbskiej fabryce po podpisaniu umowy o współpracy.

Burmistrz Kragujevac, Veroljub Stevanović zapewnił że miasto uregulowało lub reguluje wszelkie kwestie związane z własnością obszarów przemysłowych. Zarówno tereny, jak i wolne obszary celne mają zostać przekazane na ręce Fiata w ciągu sześciu miesięcy.

Wolna strefa celna w Kragujevac na terenie zakładów Zastavy została powołana na mocy umowy o wspólnej inwestycji Fiata i rządu serbskiego.

Pod koniec grudnia rząd Serbii i Fiat podpisały aneks do umowy, na podstawie którego włoska Firma zdeklarowała się, że zainwestuje 700 milionów euro w modernizacje fabryki dzięki czemu jej wydajność wzrośnie do 200 tys. samochodów rocznie. Produkcja dwóch nowych modeli samochodów ma się rozpocząć jesienią 2011 roku.

Nowe modele zostaną najpierw pokazane na europejskich targach motoryzacyjnych. Jeden z nich będzie należał do kasy B, drugi do C.

Serbski minister gospodarki Mlađan Dinkić potwierdził, że model Topolino nie będzie produkowany w fabryce Zastavy i zamiast tego rząd serbski oczekuje, że w fabryce ruszy produkcja samochodu z segmentu C oraz B. Była to reakcja na doniesienia, jakoby w Kragujevac miała ruszyć produkcja nowej Pandy.

W ubiegłym tygodniu dyrektor generalny Fiata Sergio Marchionne na spotkaniu z serbskim rządem i związkami zawodowymi zaprezentował plan na najbliższe pół roku. Najbardziej zaskakującą informacją było pominięcie w planie kilku kluczowych modeli, w tym brak Topolino - przyszłego rywala VW up! i Toyoty iQ.

Topolino miało by powstać na skróconej platformie Pandy i 500. Do napędu samochodu miałby być używany nowy silnik 900cc SGE.

Nowy samochód należący do segmentu, czyli następca Uno także nie został zaprezentowany podczas spotkania.

Dinkić powiedział, że Zastava będzie produkowała dwa nowe modele: Fiata Uno w segmencie B, oraz model segmentu C do którego należą Skoda Octavia lub Toyota Corolla. Wydaje się, że może chodzić o model Linea.

Produkowane w Serbii samochody Fiat planuje eksportować na europejskie i amerykańskie rynki.

Rząd Serbii i Fiat podpisały umowę w dniu 29 września 2008. Firma Fiat Automobiles Serbia została założona w dniu 14 października 2008.

Więcej o marce Fiat