Sprawdź swoją wiedzę w naszych pozostałych quizach
Rozpocznij quiz
Pierwszym autem seryjnie produkowanym w FSO była Warszawa M20, czyli licencyjna wersja radzieckiego GAZ-a Pobieda. Warszawę w pierwotnej wersji nadwoziowej nazywano pieszczotliwie:
Poprawna odpowiedź: Garbuską
Rzut oka na linię nadwozia wyjaśnia wszystko – charakterystyczna garbata linia pierwszych Warszaw dosyć szybko się zestarzała.
Ośrodek Badawczo Rozwojowy Samochodów Osobowych (OBRSO), w którym opracowywano prototypy nowych modeli FSO i przygotowywano fabryczne auta do sportu mieścił się w:
Poprawna odpowiedź: Falenicy
Siedziba OBRSO znajdowała się w Falenicy.
W latach 80. Polacy zapragnęli jeździć autami z silnikami Diesla. Nic w tym dziwnego, bo w przeciwieństwie do benzyny, olej napędowy dostępny był bez kartek. FSO przygotowało więc wersję Dużego Fiata z jednostką wysokoprężną pod maską. Silnik ten był konstrukcją:
Poprawna odpowiedź: Volkswagena
W krótkiej serii aut zastosowano silnik 1.6 D, taki sam, jak montowany m.in. w Passacie.
Ostatnie auta marki Syrena opuściły linie produkcyjne bielskiej FSM w 1983 roku. Wcześniej jednak przez wiele lat Syreny produkowano w FSO na Żeraniu. Który z modeli Syreny nigdy nie powstawał w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych?
Poprawna odpowiedź: Syrena R20
Model R20, czyli Syrena dla rolników, został opracowany już po przeniesieniu produkcji modelu do Bielska.
Pierwszą, głęboką modernizacją Fiata 125p był model MR75, który różnił się od wersji wcześniejszych m.in. Atrapą chłodnicy, światłami, ale też zupełnie nowym wystrojem kabiny. Nad wnętrzem pracował włoski projektant, który później stał się znany z odważnych i udanych projektów m.in. dla Alfy Romeo, Seata, Audi i Volkswagena. Ten projektant to:
Poprawna odpowiedź: Walter de Silva
Trudno w to uwierzyć, ale wnętrze „kanciaka” wyszło spod tej samej ręki, co np. Audi R8.
W filmie „Kochajmy Syrenki” występowała Syrena z silnikiem Mercedesa pod maską. W rzeczywistości FSO , wypuściło krótką serię modelu Syrena 103 oznaczonego literą „S”, wyposażonego w silniki z importu, choć nie były to silniki marki Mercedes, a jednostki dwusuwowe pochodzące z aut marki:
Poprawna odpowiedź: Wartburg
Syrena 103 S miała litrowy silnik z Wartburga.
FSO Linda to:
Poprawna odpowiedź: Nazwa handlowa modelu FSO 1500 („Dużego Fiata”) we Francji.
FSO Polonez schodził z taśm produkcyjnych nie tylko w Polsce, pod nazwą Nasr montowany był także w:
Poprawna odpowiedź: Egipcie
NASR to egipska montownia, w której składano m.in. auta produkowane w FSO.
Który z polskich premierów, dla promocji rodzimego przemysłu, jako auto służbowe wybrał Poloneza?
Poprawna odpowiedź: Waldemar Pawlak
Premier podróżował gorszym autem niż jego „obstawa” z BOR-u.
W czasie swojej długiej, rynkowej kariery Polonez schodził z taśm z wieloma różnymi jednostkami napędowymi. Który z poniższych silników nigdy nie był, choćby w krótkiej serii, fabrycznie montowany w tym modelu?
Poprawna odpowiedź: Silnik Rover DOHC 18K4F
Do Polonezów trafiały silniki Rovera, ale w wersji 1.4.