Auto Świat Wiadomości Aktualności Co wiesz o autach z FSO? Quiz dla miłośników polskiej motoryzacji

Co wiesz o autach z FSO? Quiz dla miłośników polskiej motoryzacji

Przez kilkadziesiąt lat z taśm warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych zjechały miliony aut. Wzbudzały często kontrowersje – dla jednych były obiektami marzeń, dla innych – kpin i żartów. Dominowały konstrukcje licencyjne: od Warszawy budowanej na licencji Gaza M21 Pobieda, przez Fiata 125 i Poloneza (pierwotnie przygotowane przez włoskich konstruktorów, wielokrotnie modyfikowane przez polskich inżynierów), aż po modele z gamy Daewoo. Były też konstrukcje własne, jak choćby Syrena, czy wiele obiecujących prototypów, z których nieliczne doczekały się produkcji. Sprawdź swoją wiedzę na temat samochodów produkowanych w FSO.

Obiekt marzeń, czy kpin? Auta z FSO często wzbudzały kontrowersje! Sprawdź, co o nich wiesz!
Obiekt marzeń, czy kpin? Auta z FSO często wzbudzały kontrowersje! Sprawdź, co o nich wiesz!Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Sprawdź swoją wiedzę w naszych pozostałych quizach

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/18
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

Pierwszym autem seryjnie produkowanym w FSO była Warszawa M20, czyli licencyjna wersja radzieckiego GAZ-a Pobieda. Warszawę w pierwotnej wersji nadwoziowej nazywano pieszczotliwie:

Poprawna odpowiedź: Garbuską

Rzut oka na linię nadwozia wyjaśnia wszystko – charakterystyczna garbata linia pierwszych Warszaw dosyć szybko się zestarzała.

Pytanie 2/18
Żródło: Auto Świat

Ośrodek Badawczo Rozwojowy Samochodów Osobowych (OBRSO), w którym opracowywano prototypy nowych modeli FSO i przygotowywano fabryczne auta do sportu mieścił się w:

Poprawna odpowiedź: Falenicy

Siedziba OBRSO znajdowała się w Falenicy.

Pytanie 3/18
Żródło: Auto Świat

W latach 80. Polacy zapragnęli jeździć autami z silnikami Diesla. Nic w tym dziwnego, bo w przeciwieństwie do benzyny, olej napędowy dostępny był bez kartek. FSO przygotowało więc wersję Dużego Fiata z jednostką wysokoprężną pod maską. Silnik ten był konstrukcją:

Poprawna odpowiedź: Volkswagena

W krótkiej serii aut zastosowano silnik 1.6 D, taki sam, jak montowany m.in. w Passacie.

Pytanie 4/18
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

Ostatnie auta marki Syrena opuściły linie produkcyjne bielskiej FSM w 1983 roku. Wcześniej jednak przez wiele lat Syreny produkowano w FSO na Żeraniu. Który z modeli Syreny nigdy nie powstawał w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych?

Poprawna odpowiedź: Syrena R20

Model R20, czyli Syrena dla rolników, został opracowany już po przeniesieniu produkcji modelu do Bielska.

Pytanie 5/18
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

Pierwszą, głęboką modernizacją Fiata 125p był model MR75, który różnił się od wersji wcześniejszych m.in. Atrapą chłodnicy, światłami, ale też zupełnie nowym wystrojem kabiny. Nad wnętrzem pracował włoski projektant, który później stał się znany z odważnych i udanych projektów m.in. dla Alfy Romeo, Seata, Audi i Volkswagena. Ten projektant to:

Poprawna odpowiedź: Walter de Silva

Trudno w to uwierzyć, ale wnętrze „kanciaka” wyszło spod tej samej ręki, co np. Audi R8.

Pytanie 6/18
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

W filmie „Kochajmy Syrenki” występowała Syrena z silnikiem Mercedesa pod maską. W rzeczywistości FSO , wypuściło krótką serię modelu Syrena 103 oznaczonego literą „S”, wyposażonego w silniki z importu, choć nie były to silniki marki Mercedes, a jednostki dwusuwowe pochodzące z aut marki:

Poprawna odpowiedź: Wartburg

Syrena 103 S miała litrowy silnik z Wartburga.

Pytanie 7/18
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

FSO Linda to:

Poprawna odpowiedź: Nazwa handlowa modelu FSO 1500 („Dużego Fiata”) we Francji.

Pytanie 8/18
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

FSO Polonez schodził z taśm produkcyjnych nie tylko w Polsce, pod nazwą Nasr montowany był także w:

Poprawna odpowiedź: Egipcie

NASR to egipska montownia, w której składano m.in. auta produkowane w FSO.

Pytanie 9/18
Żródło: Materiały prasowe

Który z polskich premierów, dla promocji rodzimego przemysłu, jako auto służbowe wybrał Poloneza?

Poprawna odpowiedź: Waldemar Pawlak

Premier podróżował gorszym autem niż jego „obstawa” z BOR-u.

Pytanie 10/18
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

W czasie swojej długiej, rynkowej kariery Polonez schodził z taśm z wieloma różnymi jednostkami napędowymi. Który z poniższych silników nigdy nie był, choćby w krótkiej serii, fabrycznie montowany w tym modelu?

Poprawna odpowiedź: Silnik Rover DOHC 18K4F

Do Polonezów trafiały silniki Rovera, ale w wersji 1.4.

Pytanie 11/18
Żródło: Onet

Prototypowa Syrena Sport, jedno z najpiękniejszych aut zaprojektowanych w Polsce, napędzana była silnikiem:

Poprawna odpowiedź: Prototypowym, dwucylindrowym silnikiem czterosuwowym w układzie bokser.

Pytanie 12/18
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

FSO Ogar LS to:

Poprawna odpowiedź: Prototyp trzydrzwiowego coupe wykorzystującego mechanikę Fiata 125p.

Pytanie 13/18
Żródło: Auto Świat

13 Polonezy eksportowano m.in. do Kolumbii, gdzie były one wykorzystywane przez:

Poprawna odpowiedź: policję, jako wozy patrolowe

Pytanie 14/18

Polonez Caro dostępny był z zestawem stylizacyjnym mającym dodawać mu sportowego wyglądu. Dostawcą zestawu była firma:

Poprawna odpowiedź: Orciari

Pytanie 15/18
Żródło: Onet.pl

Polski Fiat 125p „Akropolis” 1800 to wersja specjalna:

Poprawna odpowiedź: Wyposażona w silnik 1.8 DOHC z Fiata 132.

Pytanie 16/18
Żródło: Auto Świat

Za jedną z największych bolączek Poloneza uznawano hamulce – pierwotnie pochodzące z Fiata 125p, zbyt mało wydajne jak na wyższą masę własną samochodu. W latach 90. FSO wprowadziło do produkcji hamulce systemu Lucas, które miały poprawić skuteczność hamowania. Od stosowanych wcześniej różniły się tym, że:

Poprawna odpowiedź: Układ hamulcowy Lucas do Poloneza z przodu miał hamulce tarczowe, z tyłu bębnowe.

Pytanie 17/18
Żródło: Auto Świat

Polski Fiat 125p nie był po prostu kopią włoskiego Fiata 125. To wersja licencyjna, przygotowana specjalnie dla FSO. Łączyła ona:

Poprawna odpowiedź: Nadwozie zbliżone do włoskiego modelu 125, ale z silnikami, podwoziem i wnętrzem bazującymi na modelu Fiat 1300/1500.

Pytanie 18/18
Żródło: Auto Świat

Polonezy wykorzystywane były przez długie lata jako milicyjne, a później policyjne radiowozy. Ostatnie oznakowane egzemplarze wycofano ze służby w Policji w:

Poprawna odpowiedź: Polonezy oficjalnie wycofano ze służby w Policji w 2009 r.

Brakuje jeszcze 18 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Musisz się jeszcze sporo nauczyć
Trochę już wiesz, ale do eksperta dużo ci brakuje
Brawo, jesteś prawie ekspertem w dziedzinie aut z FSO!
Doskonały wynik! Zasłużyłeś sobie na talon na auto z FSO. Niestety, wszystkie już zostały wydane.
Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków