Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...
  • Aktualności
  • Auto Świat - Archiwum
  • Motocykle
  • Multimedia
  • Premiery
  • Targi Samochodowe
  • Turystyka
  • ...
Auto Świat Wiadomości Aktualności Co wiesz o autach z FSO? Quiz dla miłośników polskiej motoryzacji

Co wiesz o autach z FSO? Quiz dla miłośników polskiej motoryzacji

20 lis 22 09:08
Auto Świat
Przez kilkadziesiąt lat z taśm warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych zjechały miliony aut. Wzbudzały często kontrowersje – dla jednych były obiektami marzeń, dla innych – kpin i żartów. Dominowały konstrukcje licencyjne: od Warszawy budowanej na licencji Gaza M21 Pobieda, przez Fiata 125 i Poloneza (pierwotnie przygotowane przez włoskich konstruktorów, wielokrotnie modyfikowane przez polskich inżynierów), aż po modele z gamy Daewoo. Były też konstrukcje własne, jak choćby Syrena, czy wiele obiecujących prototypów, z których nieliczne doczekały się produkcji. Sprawdź swoją wiedzę na temat samochodów produkowanych w FSO!
Obiekt marzeń, czy kpin? Auta z FSO często wzbudzały kontrowersje! Sprawdź, co o nich wiesz! Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Obiekt marzeń, czy kpin? Auta z FSO często wzbudzały kontrowersje! Sprawdź, co o nich wiesz!

Sprawdź swoją wiedzę w naszych pozostałych quizach!

Pierwszym autem seryjnie produkowanym w FSO była Warszawa M20, czyli licencyjna wersja radzieckiego GAZ-a Pobieda. Warszawę w pierwotnej wersji nadwoziowej nazywano pieszczotliwie:

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Pieczarką
Garbuską
Landryną
Garbuską Następne pytanie
Rzut oka na linię nadwozia wyjaśnia wszystko – charakterystyczna garbata linia pierwszych Warszaw dosyć szybko się zestarzała.

Ośrodek Badawczo Rozwojowy Samochodów Osobowych (OBRSO), w którym opracowywano prototypy nowych modeli FSO i przygotowywano fabryczne auta do sportu mieścił się w:

Zdjęcie: Auto Świat
Pruszkowie
Bydgoszczy
Falenicy
Falenicy Następne pytanie
Siedziba OBRSO znajdowała się w Falenicy.

W latach 80. Polacy zapragnęli jeździć autami z silnikami Diesla. Nic w tym dziwnego, bo w przeciwieństwie do benzyny, olej napędowy dostępny był bez kartek. FSO przygotowało więc wersję Dużego Fiata z jednostką wysokoprężną pod maską. Silnik ten był konstrukcją:

Zdjęcie: Auto Świat
VM Motori
Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria
Volkswagena
Volkswagena Następne pytanie
W krótkiej serii aut zastosowano silnik 1.6 D, taki sam, jak montowany m.in. w Passacie.

Ostatnie auta marki Syrena opuściły linie produkcyjne bielskiej FSM w 1983 roku. Wcześniej jednak przez wiele lat Syreny produkowano w FSO na Żeraniu. Który z modeli Syreny nigdy nie powstawał w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych?

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Syrena 105
Syrena R20
Syrena 104
Syrena R20 Następne pytanie
Model R20, czyli Syrena dla rolników, został opracowany już po przeniesieniu produkcji modelu do Bielska.

Pierwszą, głęboką modernizacją Fiata 125p był model MR75, który różnił się od wersji wcześniejszych m.in. Atrapą chłodnicy, światłami, ale też zupełnie nowym wystrojem kabiny. Nad wnętrzem pracował włoski projektant, który później stał się znany z odważnych i udanych projektów m.in. dla Alfy Romeo, Seata, Audi i Volkswagena. Ten projektant to:

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Walter de Silva
Giorgio Giugiaro
Luigi Colani
Walter de Silva Następne pytanie
Trudno w to uwierzyć, ale wnętrze „kanciaka” wyszło spod tej samej ręki, co np. Audi R8.

W filmie „Kochajmy Syrenki” występowała Syrena z silnikiem Mercedesa pod maską. W rzeczywistości FSO , wypuściło krótką serię modelu Syrena 103 oznaczonego literą „S”, wyposażonego w silniki z importu, choć nie były to silniki marki Mercedes, a jednostki dwusuwowe pochodzące z aut marki:

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Saab
Auto Union
Wartburg
Wartburg Następne pytanie
Syrena 103 S miała litrowy silnik z Wartburga.

FSO Linda to:

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Prototyp auta dostawczego opracowanego przez OBRSO
Nazwa handlowa modelu FSO 1500 („Dużego Fiata”) we Francji
Rower dziecięcy produkowany w należących do FSO zakładach w Nysie
Nazwa handlowa modelu FSO 1500 („Dużego Fiata”) we Francji. Następne pytanie

FSO Polonez schodził z taśm produkcyjnych nie tylko w Polsce, pod nazwą Nasr montowany był także w:

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Iraku
Jugosławii
Egipcie
Egipcie Następne pytanie
NASR to egipska montownia, w której składano m.in. auta produkowane w FSO.

Który z polskich premierów, dla promocji rodzimego przemysłu, jako auto służbowe wybrał Poloneza?

Zdjęcie: Materiały prasowe
Waldemar Pawlak
Leszek Miller
Jerzy Buzek
Waldemar Pawlak Następne pytanie
Premier podróżował gorszym autem niż jego „obstawa” z BOR-u.

W czasie swojej długiej, rynkowej kariery Polonez schodził z taśm z wieloma różnymi jednostkami napędowymi. Który z poniższych silników nigdy nie był, choćby w krótkiej serii, fabrycznie montowany w tym modelu?

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Diesel 1.9 (XUD 9a) z koncernu PSA
Turbodiesel 2.0 VM Motori
Silnik 2.0 SOHC z Forda Sierry
Silnik Rover DOHC 18K4F
Silnik Rover DOHC 18K4F Następne pytanie
Do Polonezów trafiały silniki Rovera, ale w wersji 1.4.

Prototypowa Syrena Sport, jedno z najpiękniejszych aut zaprojektowanych w Polsce, napędzana była silnikiem:

Zdjęcie: Onet
dwusuwowym, pochodzącym z Syreny 102
prototypowym, dwucylindrowym silnikiem czterosuwowym w układzie bokser
silnikiem z modelu Panhard Dyna
Prototypowym, dwucylindrowym silnikiem czterosuwowym w układzie bokser. Następne pytanie

FSO Ogar LS to:

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
motorower wytwarzany przez FSO
nazwa handlowa modelu FSO Polonez na rynku Duńskim
prototyp 3-drzwiowego coupe wykorzystującego mechanikę Fiata 125p
Prototyp trzydrzwiowego coupe wykorzystującego mechanikę Fiata 125p. Następne pytanie

13 Polonezy eksportowano m.in. do Kolumbii, gdzie były one wykorzystywane przez:

Zdjęcie: Auto Świat
kurierów wożących narkotyki
policję, jako wozy patrolowe
kolumbijską pocztę państwową
policję, jako wozy patrolowe Następne pytanie

Polonez Caro dostępny był z zestawem stylizacyjnym mającym dodawać mu sportowego wyglądu. Dostawcą zestawu była firma:

Zender
Orciari
Irmscher
Orciari Następne pytanie

Polski Fiat 125p „Akropolis” 1800 to wersja specjalna:

Zdjęcie: Onet.pl
przeznaczona na eksport do Grecji
wyposażona w silnik 1.8 DOHC z Fiata 132
P2przygotowana dla uczczenia zwycięstwa teamu fabrycznego FSO w rajdzie Akropolu
Wyposażona w silnik 1.8 DOHC z Fiata 132. Następne pytanie

Za jedną z największych bolączek Poloneza uznawano hamulce – pierwotnie pochodzące z Fiata 125p, zbyt mało wydajne jak na wyższą masę własną samochodu. W latach 90. FSO wprowadziło do produkcji hamulce systemu Lucas, które miały poprawić skuteczność hamowania. Od stosowanych wcześniej różniły się tym, że:

Zdjęcie: Auto Świat
były wyposażone w ABS
były wyposażone w tarcze przy wszystkich kołach
z przodu miały hamulce tarczowe, z tyłu bębnowe
Układ hamulcowy Lucas do Poloneza z przodu miał hamulce tarczowe, z tyłu bębnowe. Następne pytanie

Polski Fiat 125p nie był po prostu kopią włoskiego Fiata 125. To wersja licencyjna, przygotowana specjalnie dla FSO. Łączyła ona:

Zdjęcie: Auto Świat
nadwozie zbliżone do włoskiego modelu 125, ale z silnikami, podwoziem i wnętrzem bazującymi na modelu Fiat 1300/1500
nadwozie z modelu Fiat 1300/1500 z silnikami z modelu Fiat 125
nadwozie Fiata 125 z silnikiem opracowanym przez inżynierów z FSO
Nadwozie zbliżone do włoskiego modelu 125, ale z silnikami, podwoziem i wnętrzem bazującymi na modelu Fiat 1300/1500. Następne pytanie

Polonezy wykorzystywane były przez długie lata jako milicyjne, a później policyjne radiowozy. Ostatnie oznakowane egzemplarze wycofano ze służby w Policji w:

Zdjęcie: Auto Świat
1996 roku
2015 roku
2009 roku
Polonezy oficjalnie wycofano ze służby w Policji w 2009 r. Następne pytanie
Twój wynik: Musisz się jeszcze sporo nauczyć!
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik: Trochę już wiesz, ale do eksperta dużo Ci brakuje!
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik: Brawo, jesteś prawie ekspertem w dziedzinie aut z FSO!
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik: Doskonały wynik! Zasłużyłeś sobie na talon na auto z FSO. Niestety, wszystkie już zostały wydane!
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik:
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Google News
Źródło:
Auto Świat
Tematy: FSO, Polonez, Warszawa, Quizy, Ciekawostki

Polecane z kategorii

Zajechała drogę gwiazdorowi. Nagle złapał jej rower i zadziwił fanów Zajechała drogę gwiazdorowi. Nagle złapał jej rower i zadziwił fanów
Gdzie Polacy naprawiają auta? Co się psuje najczęściej? Wyniki Narodowego Auto Testu Gdzie Polacy naprawiają auta? Co się psuje najczęściej? Wyniki Narodowego Auto Testu
Potrącił 70-latka i zostawił ze złamanym kręgosłupem. Policja szuka sprawcy Potrącił 70-latka i zostawił ze złamanym kręgosłupem. Policja szuka sprawcy
Tysiące samochodów musi pojawić się w serwisach. Sprawdź, czy twój nie jest na tej liście Tysiące samochodów musi pojawić się w serwisach. Sprawdź, czy twój nie jest na tej liście
Największe rynkowe porażki 2022 r. Wśród nich dawne hity Największe rynkowe porażki 2022 r. Wśród nich dawne hity
Sąsiedzi chcą, żeby kupił elektryka. Jego żonę już przekonali. "Jak jacyś akwizytorzy" Sąsiedzi chcą, żeby kupił elektryka. Jego żonę już przekonali. "Jak jacyś akwizytorzy"
Kierowcy w Niemczech muszą jechać 7 km/h w jednej sytuacji. Policja to sprawdza Kierowcy w Niemczech muszą jechać 7 km/h w jednej sytuacji. Policja to sprawdza
To dwa ostatnie Lamborghini napędzane wyłącznie V12. Autentica i Invencible to unikaty To dwa ostatnie Lamborghini napędzane wyłącznie V12. Autentica i Invencible to unikaty
Maluch jak z fabryki. Kosztował krocie, ale co za stan! "To absolutny rarytas" Maluch jak z fabryki. Kosztował krocie, ale co za stan! "To absolutny rarytas"

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test