Marcowa sprzedaż jest o ponad 27,0% większa niż w poprzednim miesiącu i o ponad 29,3% większa niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Średnia dzienna sprzedaż wyniosła niemal 1036 aut. Spośród 42 oferowanych na polskim rynku marek, tylko 7 osiągnęło mniejszy wynik niż przed rokiem.Tegoroczna sprzedaż nowych aut osobowych wyniosła od początku roku 72 763 sztuki, co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegłego roku o 24,5% (14 303 sztuki). Tak dobry rezultat to po części wynik prowadzonych przez producentów akcji promocyjnych, w tym wyprzedaży aut starego rocznika, stabilizacji po stronie przepisów (zapowiedzi Ministerstwa Finansów sugerują, że w najbliższym czasie nie zmienią się regulacje dotyczące rynku samochodów nowych), ponownego uruchomienia procesu wymiany aut zarówno po stronie użytkowników prywatnych jak i firm (ograniczonego na niemal dwa lata w wyniku znacznego wzrostu kosztów wymiany wynikającego ze spadku cen na rynku wtórnym). Jedynie 6 marek wykazało spadek sprzedaży na przestrzeni roku, przy czym wszystkie uplasowały się dopiero w trzeciej i czwartej dziesiątce rankingu. Na pozycji lidera rynku umocniła się Toyota, której samochody znalazły w pierwszym kwartale bieżącego roku 9 908 nabywców, w tym 3 953 osoby dokonały zakupu w marcu. W obu przypadkach Toyota odnotowała ponad 27-procentowy wzrost sprzedaży, a udział marki w polskim rynku wzrósł na koniec trzeciego miesiąca do 13,6% (wobec 13,3% rok wcześniej). Tytuł wice lidera należy ponownie do Skody, która sprzedała od początku roku 8 714 swoich aut, o 29,4% więcej niż przed rokiem. Czeski producent również zwiększył w tym czasie udział w polskim rynku: z 11,5 do 12,0%. W marcu samochody Skody znalazły 3 126 nabywców, o prawie 40% więcej niż rok wcześniej. Na trzecim miejscu uplasował się Opel, ostatnia marka, której miesięczna sprzedaż przekroczyła pułap 3000 sztuk i wyniosła 3 010 aut, o 24,2% więcej niż przed rokiem. Sprzedaż skumulowana w wysokości 7 387 sztuk jest o 11,7% większa niż w ubiegłym roku. Stosunkowo niewielki wskaźnik wzrostu nie pozwolił Oplowi na zachowanie udziału w polskim rynku na poziomie sprzed roku - nastąpił spadek z 11,3 do 10,2% obecnie. Czwarta pozycja należy do Fiata. Auta tego producenta kupiło łącznie 6 660 klientów, o 7,7% więcej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Niestety, uzyskany wzrost był w porównaniu ze wzrostem notowanym dla całego rynku był zbyt niski, w wyniku czego udział marki w rynku zmniejszył się z 10,6 do 9,2%. W marcu br. Fiat sprzedał 2 460 swoich aut i osiągnął 11,2% wzrostu. Na piątej lokacie tradycyjnie znajduje się Ford z wynikiem tegorocznej sprzedaży 4 892 aut, o 16,3% większym niż rok wcześniej. Ford również nie utrzymał swojego udziału w rynku na dotychczasowym poziomie - o ile przed rokiem stanowił 7,2%, obecnie jest to 6,7%. Marcowy wynik sprzedaży w wysokości 1 735 aut wykazał 17,9% wzrostu w ciągu roku. Szóste miejsce zajął Volkswagen. Niemiecki producent uzyskał największe tempo wzrostu sprzedaży w czołowej dziesiątce podsumowania: w marcu sprzedaż 2 026 pojazdów była o 84,0% większa niż przed rokiem, a sumaryczna - 4 486 sztuk jest o 61,2% większa. Taka dynamika wzrostu pozwoliła na zwiększenie udziału marki w rynku z 4,8 do 6,2%. Lokaty od siódmej do dziewiątej należą do francuskich producentów. Największy wynik osiągnął Peugeot - 4 467 aut, wzrost o 23,3%; nieco mniejszy Renault - 4 228 aut, wzrost o 4,1%; Citroen sprzedał od początku roku 3 522 auta i wykazał 15,6% wzrostu. Wszystkie wymienione marki odnotowały jednak spadek udziału w polskim rynku, kolejno z 6,2 do 6,1%, z 7,0 do 5,8% i z 5,2 do 4,8%. Marcowe wyniki sprzedaży wyniosły odpowiednio 1 511 sztuk, +9,7%; 1 485 sztuk, +1,0%; 1 191 sztuk, +13,0%. Pierwszą dziesiątkę tegorocznego podsumowania zamyka niezmiennie Honda, która znalazła 2 814 klientów na swoje samochody, co oznacza 21,6% wzrostu w ciągu roku (w marcu 1 072 auta, wzrost o 26,1%). Udział japońskiej marki wynosi 3,9% (przed rokiem 4,0%). Wśród producentów, którzy uplasowali na dalszych miejscach listy najchętniej kupowanych marek polskiego rynku, na uwagę zasługują dynamicznie rosnące wyniki Kii (12 lokata, 2 023 sztuki, wzrost o 84,1%), Suzuki (15 lokata, 1 393 sztuki, wzrost o 112,7%), BMW (20 lokata, 689 sztuk, +66,0%), Land Rovera (26 lokata, 151 sztuk, +122,1%), Porsche (32 lokata, 89 sztuk, +140,5%), Łady (36 lokata, 48 aut, +500%) czy Lancii (37 lokata, 43 auta, +138,9%). źródło: Samar www.samar.pl