Onet_Moto: Miniony weekend był dość pochmurny i deszczowy. Warunki na drogach były miejscami bardzo trudne, co było przyczyną wielu wypadków. Tylko w sobotę i niedzielę na polskich drogach doszło do 230 wypadków, w których zginęły 24 osoby, a 333 zostały ranne. Przyczyną tragedii była najczęściej brawura lub niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. Czy można to zmienić?

Witold Norek: Witamy, reprezentujemy Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie. Prosimy o pytania.

~Ja_tez: Jeśli nagram kamerą łamanie przepisów przez jakiegoś kierowcę (kierowców), to taki zapis może być podstawą do jego ukarania (po dostarczeniu np. płyty z nagraniem na komisariat)?

Witold Norek: Przede wszystkim jest to przesłuchanie świadka wykroczenia, każdy obywatel jeśli jest świadkiem wykroczenia może to zgłosić na komisariat policji, natomiast nagranie będzie dowodem pomocniczym.

~robbo: Jak policja traktuje zgłoszenie telefoniczne o niesfornych kierowcach, czy jest dużo takich zgłoszeń w naszym kraju? W Skandynawii prawie normą jest dzwonienie przez kierowców widzących innych szaleńców na drodze.

Witold Norek: Mamy coraz więcej takich zgłoszeń, jest to pozytywnie przez nas odbierane, nie należy tego odbierać negatywnie, co mamy zakodowane w świadomości. Taka informacja trafia do wszystkich radiowozów przesyłana droga radiową przez dyżurnego.

festerek: Czy policja kara również administratorów dróg za dziurawe jezdnie?

Witold Norek: Jest taka prawna możliwość, dlatego przy zdarzeniach drogowych typu najechanie na dziurę i uszkodzenie pojazdu wskazujemy jako sprawcę zarządcę drogi.

wiolaohio21: CB Radio - prawnie nie zakazano korzystania z urządzenia. Czy można liczyć, że zostanie wprowadzona ustawa o zakazie używania? Jakby nie było większość "piratów drogowych" unika konsekwencji dzięki życzliwości innych kierowców na bieżąco informujących o patrolach SRD na drogach.

Witold Norek: O zakazie nie wiemy czy będzie wprowadzony, natomiast patrole zazwyczaj stoją w miejscach szczególnie niebezpiecznych. Jeśli kierowca uzyska informację, że policja stoi, to mimo wszystko będzie jechał bezpieczniej. Ma to więc także pozytywne skutki.

Witold Norek: W większości na CB Radio jest dużo informacji pozytywnych - pozdrowienia, informacje o korkach...

~małami: Co chwilę pojawia się informacja "złapano XX nietrzeźwych kierowców". Ale nie podawana jest informacja, co się z nimi potem dzieje. Jak wygląda dalsze postępowanie? Ilu jest rzeczywiście karanych?

Witold Norek: Wszyscy są karani, sprawy kierowane są do sądu, gdyż jest to przestępstwo zagrożone ograniczeniem wolności, pozbawieniem wolności, karą finansowa i zatrzymaniem uprawnień do kierowania pojazdami.

Witold Norek: Sądy muszą zastosować obligatoryjną karę w określonych widełkach. Od 1 lipca tego roku przepisy są jeszcze bardziej rygorys6tyczne.

wiolaohio21: Pracodawca jest odpowiedzialny za to, jakie auto przekazuje pracownikowi. Jeśli są niesprawne poszczególne części, urządzenia - np. prędkościomierz, światła, hamulec ręczny i inne w razie kontroli odpowiada kierujący, tak? Ze względu na to, iż taki pojazd zdecydował się prowadzić?

Witold Norek: Oczywiście, że kierowca odpowiada za to, że przyjął taki pojazd i zdecydował się nim jechać wiedząc o tych wszystkich usterkach. Osoba odpowiedzialna za transport w danej firmir też odpowiada za dopuszczenie takiego pojazdu do ruchu.

~małami: Czy przyjęte są jakieś normy, które mówią, w którym miejscu akurat stanie patrol lub fotoradar?

Witold Norek: Różne rzeczy można kupować, ale nie można ich wyposażać w samochodzie. Podobnie jest z kijami bejsbolowymi i maczetami ostatnio, które można kupić, ale nie można używać do innych celów niż sportowe lub kolekcjonerskie.

Predkosc_bezpieczna: Jak często policja używa tzw. "narkotestów" i do ilu godzin wykrywają one nielegalne substancje?

Witold Norek: W fotorejestratorze jest możliwość mierzenia prędkości zarówno z tyłu jak i z przodu, więc jest taka możliwość.

~małami: Wszelkiego rodzaju antyradary są nielegalne. Ale wszędzie można je kupić. Czy to nie jest pewnego rodzaju luka w prawie?

Witold Norek: Przy każdym zdarzeniu drogowym lub sytuacji, gdy wskazanie alkotestu jest zerowe, a zachowanie lub wygląd wskazuje na użycie takich środków.

~Pietro697: Czy policja łamie przepisy, jadąc z nadmierną prędkością za piratem drogowym, nieoznakowanym radiowozem z wideorejestratorem?

Witold Norek: Nie, gdyż na całym świecie są takie działania podejmowane. Jest takie powiedzenie prawnicze: nie czyni zła ten, kto wykonuje swoje obowiązki służbowe.

~robbo: Czy są prowadzone prace nad prowadzeniem pomiaru średniej prędkości z odcinka, tak jak to było planowane w ustawie, która jakiś czas temu wypadła z sejmu? Wydaje się, że tego typu pomiar zamiast miejscowego za pomocą fotoradaru powinien być skuteczniejszy w ograniczaniu nadmiernej prędkości.

Witold Norek: Jeśli chodzi o fotoradar - tak - w miejscach, gdzie jest najwięcej wypadków drogowych, gdzie przyczyną jest nadmierna prędkość bądź jej niedostosowanie. Zdarzenia drogowe i natężenie ruchu decydują o potrzebie wystawienie patrolu drogowego.

~małami: Jaka jest szansa złapania na fotoradar motocyklisty? Oni maja tablice rejestracyjne z tyłu. Czy nie powinni mieć w takim razie także z przodu?

Witold Norek: Nie ma w Polsce tzw odcinków bramowych kontroli prędkości i na chwilę obecną nie jest to przewidziane.

koderka: Zdarza się, że radiowóz włącza koguty + sygnał dźwiękowy, gdy wjedzie w potężny korek. Czy policję, gdy nie ma zdarzenia, nie obowiązuje "stanie" w korku?

Witold Norek: Pamiętajmy, że policja pełni służbę i wykonuje obowiązki służbowe. Trudno powiedzieć, czy w momencie gdy włączył sygnały nie otrzymał informacji o zdarzeniu. Jeżeli dziennie mamy ponad 60 zdarzeń drogowych i ktoś czeka kilka godzin, to nie można się tłumaczyć, że radiowóz stał w korku.

zbyniuk: Znaki giną z dróg. Coraz więcej znaków po prostu ktoś ściąga do remontu i nie stawia ponownie. W miejscowości przy A4 po zjechaniu z autostrady nie ma znaku terenu zabudowanego. Czy w takim wypadku mogę traktować całą miejscowość jako teren niezabudowany?

Witold Norek: Oczywiście że tak. Każde ewentualne uchybienia w oznakowaniu można zgłaszać do zarządcy drogi lub jednostki policji. Brak oznakowania, mimo że na teren zabudowany wskazywałby charakter miejsca, w tym wypadku byłby obszarem niezabudowanym.

~małami: Czy ustawienie fotoradaru rzeczywiście załatwia sprawę na danym odcinku dróg?

Witold Norek: We wszystkich miejscach, w których ustawione są słupy pod fotoradar, nastąpił znaczny spadek zdarzeń drogowych. Spadek o blisko 1000 ofiar śmiertelnych w ubiegłym roku w stos. do roku 2008 również świadczy o większej dyscyplinie kierujących, a także strachem przed represją ze względu na większą liczbę fotorejestratorów.

~maniekss: Co dzieje się w przypadku, gdy alkomat wykaże pewną ilość alkoholu w wydychanym powietrzu, ale nie przekracza ustalonej normy?

Witold Norek: Jest traktowany jako trzeźwy - do 0,10 miligrama (czyli max 0,09 mg/l).

~małami: Czy zatem w Polsce nie powinno być 0,00?

Witold Norek: W niektórych krajach jest tyle, w niektórych jest więcej (0,5 np. w Niemczech). Gdyby było 0,0 nie byłoby wątpliwości, czy mogę wypić jedno małe piwo.

Mark2: Co grozi za jazdę bez prawa jazdy, gdy jest zabrane?

Witold Norek: Jeżeli zatrzymane jest za przestępstwo drogowe, to kara jest za kierowanie bez uprawnień, ale także za niestosowanie się do wyroku sądu - więc popełnia się kolejne przestępstwo.

~Pietro697: Wśród kierowców mówi się, że najechanie na tył pojazdu zawsze jest jednoznaczne i to kierowca, który uderzył pojazd poprzedzający poniesie karę. Nie zawsze on jest jednak winien. Czy zdarzają się sytuacje, kiedy to kierowca jadący z przodu poniesie karę?

Witold Norek: Oczywiście, jeśli jesteśmy w stanie to udowodnić (np. nagła zmiana pasa ruchu przez kierującego przed nami, zajechanie drogi, będą świadkowie), to może się tak zdarzyć.

Stan_Skupienia: Dlaczego w radiowozie nie możemy się dowiedzieć o ilości posiadanych punktów karnych? Kto i kiedy nas o tym poinformuje ?

Witold Norek: Dlatego, aby punkty karne nie były "kartą przetargową" między kierowcą a policją. Dowiedzieć się można osobiście w każdym Wydziale Ruchu Drogowego lub innej większej jednostce policji.

~kierowca: Kiedy, w jakim przypadku i jakimi sposobami policja poddaje kierowce testom na obecność THC. Co grozi, za wykrycie tego specyfiku w organizmie kierowcy, który spowodował wypadek lub podczas rutynowej kontroli?

Witold Norek: Przepisy są jednoznaczne - po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, decyzję o zastosowaniu szerokiej palety kar podejmuje sąd. Jeśli jest uzasadnione podejrzenie, że ktoś jest pod wpływem takich środków, pobiera się krew lub mocz do badań laboratoryjnych. W zależności od stężenia będzie to wykroczenie lub przestępstwo.

Doti78: A moje pytanie z innej beczki. Jestem właścicielką firmy, która posiada samochód w leasingu. Samochód udostępniłam (na papierze!) jednemu z pracowników, który nie ma prawa jazdy, ale (również pisemnie) zobowiązał się do użytkowania go tylko i wyłącznie wraz z kierowcą. Ostatnio jednak dostałam mandat za udostępnienie auta osobie bez uprawnień. Jego oświadczenie nic nie dało. Jak to jest???

Witold Norek: Nie jest to komfortowa sytuacja, gdyż to na właścicielu spoczywa obowiązek wskazania komu powierzył pojazd, a także udostępnienie pojazdu osobie, która posiada uprawnienia. Powinna pani udostępnić samochód temu kierowcy, a nie pracownikowi.

~małami: Prawo jazdy dla 16-latków. Czy to dobry pomysł... w jednym materiale na Onet.pl 16- latkowie powiedzieli, że w życiu by nie wsiedli ze swoimi rówieśnikami do samochodu.

Witold Norek: Jest wiele głosów za, wiele przeciw, nasze prywatne zdanie - nie. Jesli rowerem można przewozić drugą odsobę mając 17 lat, a motorowerem od 13 lat, to jesteśmy na nie

~krozy: Czy wyprzedzając z prawej strony na drodze z dwoma pasami w każdym kierunku (poza terenem zabudowanym) kierowca będzie uznany za współwinnego, jeśli wyprzedzany zmieni pas na prawy doprowadzając do kolizji?

Witold Norek: Współwinnym zdarzenia drogowego prawie zawsze będzie osoba, która w tym samym czasie popełni inne wykroczenie, aczkolwiek każde zdarzenie rozstrzygane jest indywidualnie. Większa odpowiedzialność jest na tym, kto zmienia kierunek bądź pas ruchu. Tak jest najczęściej w przypadku motocyklistów.

~k1bravo: Większość wypadków spowodowana jest poprzez nadmierną prędkość - dlaczego nie można by było spróbować wprowadzić większych mandatów. Np. za przekroczenie prędkości o 50km/h nie dostawać mandatu 400-500zł, tylko np 1000-1200 zł?

Witold Norek: Nie nadmierną, lecz niedostosowanie (!) prędkości do sytuacji. Takie mamy obecnie przepisy, wysokość kar jest jedna z najniższych w Europie.

~małami: Jeżeli z pijanym kierowcą jadą trzeźwe osoby (nie posiadające prawa jazdy), to czy odpowiadają one za to wykroczenie?

Witold Norek: Jeżeli wiedziały i dopuściły do kierowania - tak.

gribo: Wg mnie to jest bez sensu, mówi Pan, że nie można się dowiedzieć o punktach, żeby nie było to kartą przetargową, ale gdy kierowca w czasie przekroczenia prędkości przekroczy w tym momencie 24 punkty, to nie może już wsiąść do samochodu, a tymczasem zostanie mu wypisany mandat i jedzie dalej, bo policja nie będzie wiedziała, że przekroczył limit punktów. Czy nie warto tego zmienić??

Witold Norek: Jeżeli ktoś ma 24 punkty i popełni wykroczenie, które by przekroczyło dopuszczalną ilość, nie traci możliwości dalszej jazdy, gdyż punkty te muszą się "uprawomocnić" - zostaje wydany wniosek policji o sprawdzenie kwalifikacji.

~maniekss: Czy to prawda, że jeśli policja zatrzyma osobę pod wpływem alkoholu, która prowadzi samochód ciężarowy, to osoba ta zabierana ma prawo jazdy do prowadzenia takich oto pojazdów czy wszystkie jakie ma? Kiedyś przeczytałem, że tylko na ciężarowe...

Witold Norek: Decyduje sąd - może zabrać wszystkie uprawnienia, lub jedynie uprawnienia niektórych kategorii.

spryciulka_: Dlaczego drogówka staje poza linią ciągłą bądź na powierzchni wyłączonej z ruchu (takie białe skośne pasy na jezdni). Przecież prawo mówi wyraźnie o zakazu wjazdu za linię ciągłą jak i o zakazie jazdy, zatrzymania oraz postoju na pow. wyłączonej z ruchu i nie ma w kodeksie żadnej informacji, że nie dotyczy to pojazdów policji?

Witold Norek: Ubolewam nad brakiem znajomości przepisów, gdyż przepisy i rozporządzenia MSWiA dopuszczają zatrzymywanie radiowozu w miejscu niedozwolonym podczas pełnienia obowiązków służbowych. Dziś trudno wyobrazić sobie inne miejsce, gdzie policjant mógłby zatrzymać pojazd do kontroli. Nie ma specjalnych "wysepek" czy zatok dla policji.

~Książę: Kiedy mandat karny ulega przedawnieniu?

Witold Norek: Chodzi o niewpłacenie mandatu? Nie ulega przedawnieniu.

~sliver: Czy podczas kontroli drogowej policja kontroluje także legalność oprogramowania w nawigacjach GPS?

Witold Norek: Były takie przypadki w Polsce, w Krakowie nie praktykujemy :) na brak pracy nie narzekamy :) i przede wszystko dbamy o bezpieczeństwo ruchu drogowego. Ale inne służby wraz z policją mogą taką kontrolę przeprowadzić.

~małami: Wydaje się, że największy problem ze stroną techniczną pojazdu i trzeźwością kierowcy jest w małych miastach i wsiach. Bez prawka do sklepu, bez ubezpieczenia, bez badań technicznych. Czy można wysunąć taką tezę, że to właśnie jest problemem małych miast i wsi?

Witold Norek: To jest prawda, a wynika to ze zbyt małej liczby policjantów na taki rozległy teren., gdy kota nie ma, tam myszy harcują.

~Pietro697: Wcześniej odpowiedział Pan, że podczas jazdy z wideorejestratorem, nieoznakowany radiowóz może przekroczyć prędkość, ponieważ na całym świecie się tak robi. Tzn. że policji nie obowiązują Polskie przepisy? Przecież mówią one wyraźnie, że tylko pojazd uprzywilejowany ma taką możliwość, a nieoznakowany radiowóz bez włączonych sygnałów dźwiękowych i świetlnych pojazdem uprzywilejowanym nie jest.

Witold Norek: Ale kodeks wykroczeń mówi o tzw. "wyższej konieczności". Przeciwdziałając zagrożeniu poprzez pojazd, który te wykroczenia popełnia, rejestrując w jak najkrótszym czasie te przewinienia, policja zapobiega dalszym wykroczeniom i zagrożeniu bezpieczeństwa. Policjant powinien w jak najkrótszym czasie po popełnionym wykroczeniu uniemożliwić dalsze popełnianie wykroczeń, a co za tym idzie stwarzanie zagrożeń.

~Sputi: Wracając do prędkości - napisał pan "nie nadmierną, a niedostosowanie prędkości do sytuacji". To dlaczego karacie kierowców za przekroczenie prędkości na prostym odcinku drogi bez większych utrudnień w ruchu, tylko dlatego, że jest tam zastosowane ograniczenie? Według Pana wypowiedzi rozumiem, że jeżeli sytuacja na to pozwala, można jechać szybciej niż np. ograniczenie na drodze ekspresowej?

Witold Norek: Prędkość dozwolona wynika z przepisów bądź znaków drogowych. Autostrada - 130 km/h jest prędkością dozwoloną, ale niekoniecznie zawsze bezpieczną. To zarządca drogi w zależności od ilości zdarzeń drogowych często na pozornie dobrym odcinku drogi ogranicza tą prędkość, dlatego że najwięcej wypadków drogowych i ofiar jest w okresach wakacyjnych, w dobrej widoczności, przy prostych odcinkach. Niedostosowanie do konkretnej sytuacji na drodze to również łamanie ograniczeń prędkości.

Witold Norek: Dziękujemy za spotkanie i apelujemy o rozwagę, rozwagę i jeszcze raz rozwagę. Proszę się o nas nie martwić - o policję ruchu drogowego - bezrobocie nam nie grozi :)

Onet_Moto: Dziękujemy za udział w czacie i zapraszamy do serwisu Moto.Onet.pl