Logo
WiadomościAktualnościCzy nasze drogi są bezpieczne?

Czy nasze drogi są bezpieczne?

26 marca bieżącego roku miało miejsce posiedzenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Tematem spotkania było podsumowanie roku 2007 pod względem bezpieczeństwa na drogach.

Czy nasze drogi są bezpieczne?
Onet
Czy nasze drogi są bezpieczne?

W posiedzeniu zorganizowanym przez KRBRD wzięli udział m.in. Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk, który jest przewodniczącym Krajowej Rady i powołany na zastępcę przewodniczącego Zbigniew Rapciak. Zebrani dyskutowali o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działaniach realizowanych w 2007 roku.

W minionym roku w Polsce liczba wypadków drogowych wzrosła o 6%, a na drogach zginęło o 340 osób więcej niż w 2006 r. W pierwszym półroczu przy dobrych warunkach atmosferycznych i suchej nawierzchni zginęło blisko pół tysiąca osób więcej niż w okresie mroźnej zimy. Główne przyczyny tej sytuacji to niska kultura jazdy i powszechne lekceważenie przepisów ruchu drogowego, zwłaszcza tych dotyczących prędkości jazdy, zakazu jazdy po spożyciu alkoholu, ale także niska jakość infrastruktury drogowej. Sieć dróg w obszarach zabudowanych była przewidziana na mniejszy ruch niż ten, który odbywa się obecnie. Zaprojektowana jest również zgodnie z poprzednimi trendami, przez co nie spełnia współczesnych standardów bezpieczeństwa. Przez centra miast i osiedla często odbywa się ruch tranzytowy, który jest przyczyną wielu zagrożeń. To dlatego Polska nadal jest krajem o niespotykanie wysokim zagrożeniu niechronionych uczestników ruchu drogowego.

KRBRD wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, prowadzi systematyczne działania mające na celu podnoszenie poziomu wiedzy użytkowników dróg oraz wspiera akcje służące bezpieczeństwu na drogach. W wyniku pilotażowego programu Drogi Zaufania, podjętego przez GDDKiA od lipca 2007 r. na drodze krajowej nr 8, liczba śmiertelnych ofiar wypadków na krajowej ósemce spadła o 30%. W bieżącym roku programem tym objętych zostanie kolejnych osiem dróg krajowych, a Ministerstwo Infrastruktury przeznaczy na tę akcję 250 mln.

Realizowane są także dwa inne projekty, Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na drogach samorządowych i Program Uspokojenia Ruchu. Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych realizowany jest od 2005 roku. Do 31 grudnia 2007 roku we wszystkich województwach udało się zrealizować 205 projektów, co stanowi 53 % wszystkich przewidzianych zadań. Nakłady Inwestycyjne wyniosły blisko 150 mln zł. Po pierwszym roku funkcjonowania Programu, liczba wypadków w przebudowanych miejscach na terenie całego kraju spadła o 66%. Drugą inicjatywą mającą na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach jest Program Uspokojenia Ruchu. Jego celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez wyegzekwowanie jazdy z przepisową prędkością oraz rozpropagowanie wiedzy i dobrych praktyk z zakresu uspokojenia ruchu. Całkowita wartość Programu jest szacowana na 260 mln euro. Będzie on realizowany na zasadzie współpracy pomiędzy Ministrem Infrastruktury, wojewodami i jednostkami samorządu terytorialnego. Wybór zadań nastąpi w drodze konkursu w oparciu o kryteria ogłoszone przez Ministerstwo Infrastruktury po podpisaniu umowy pożyczki z EBI, które może nastąpić na początku 2009 r.

mojeauto.pl