Logan Van jest dostępny na rynku rumuńskim i bułgarskim już od lutego 2007 roku, a Logan Pick-up od marca 2008 roku. Do końca wrześniabr. sprzedanych zostało ponad 12 000 Loganów Van i ponad 3 600 Loganów Pick-up. Oba modele są liderami w Rumunii w swoich segmentach rynku.Teraz czas na pozostałe kraje Europy...

Oba modele dostawcze marki Dacia, podobnie jak pozostałe modele z gamy Logana, są objęte gwarancją producenta na 3 lata lub do 100 000 kilometrów.

Dacia Logan Van i Dacia Logan Pick-up skierowane są przede wszystkim do przedstawicieli drobnego rzemiosła i handlu, poszukujących prostego i praktycznego samochodu dostawczego.

Od kilku lat rynek pickupów w Europie jest „zaniedbywany” przez większość producentów. Na rynku dostępnych jest jedynie kilka wielkogabarytowych pickupów, takich jak Nissan Navara. Natomiast oferta małych, lekkich pickupów,w przeciwieństwie do sytuacji na innych kontynentach, nie istnieje na rynku europejskim.

Dacia LoganPick-up z pewnością będzie w stanie zapełnić tę lukę dzięki atrakcyjnemu stosunkowi ceny do zalet użytkowych.

Dzięki wykorzystaniu tej samej płyty podłogowej B0 (płyta podłogowa Logana), udało się wykorzystać znaczną ilość tych samych części, co pozwoliło skrócić długość fazy projektowania i obniżyć koszty:

- ponad 90 proc. części Logana MCV i Logana Van jest wspólnych; podstawowe różnice dotyczą tylnego, wzmocnionego zawieszenia, specjalnej podłogi oraz blaszanych boków Logana Van;- ponad 80 proc. części Logana Van i Logana Pick-up jest wspólnych.

Oba modele są produkowane wyłącznie w zakładzie w Pitesti, w którym montowane są wszystkie pozostałe modele z gamy Dacii. Całkowity koszt opracowania i wprowadzenia obu modeli na rynek zamknął się kwotą 154 milionów euro.

Naczelne hasło: solidność

Podobnie jak pozostałe samochody z gamy Dacii, również Logan Van i Logan Pick-up zostały opracowane z myślą o ich dostosowaniu do różnorodnych i często bardzo trudnych warunków użytkowania. Cechuje je ta sama, charakterystyczna dla całej marki i pozostałych samochodów z rodziny Dacii, prostota i solidność.

W modelach tych zastosowano te same rozwiązania, co we wszystkich pozostałych modelach Dacii, takie jak: zabezpieczenie blach poprzez natryskiwanie wosku do profili zamkniętych, systematyczne uszczelnianie wszystkich połączeń zewnętrznych kabiny, czy też wzmocnione zabezpieczenie dolnych partii nadwozia przed rozpryskami żwiru. Ponadto nadwozia Logana Van i Logana Pick-up są zabezpieczone przed korozją dzięki zastosowaniu paneli drzwiowych i dachowi z blachy ocynkowanej.

Podwyższone zawieszenie, prześwit 155 mm, osłona pod silnikiem oraz specjalne uszczelnienie przeciwpyłowe skrzyni biegów to również cechy charakterystyczne samochodów dostawczych marki Dacia.

Jednostki napędowe

Samochody dostawcze z rodziny Dacii oferowane są z silnikami benzynowymi 1.4 MPI 75 (silnik dostępny wyłącznie w Loganie Van) i 1.6 MPI 87 oraz z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi 68 i 1.5 dCi 85, przy czym wszystkie te jednostki zostały stworzone na bazie istniejących podzespołów grupy Renault.

Silnik 1.4 l rozwija moc 55 kW (75 KM) przy 5500 obr. / min i osiąga moment obrotowy 112 Nm przy 3000 obr. / min. Silnik 1.6 l dysponuje maksymalną mocą 64 kW (87 KM) przy 5500 obr. / min. i osiąga moment obrotowy 128 Nm przy 3000 obr.min. Te dwie jednostki benzynowe współpracują z mechaniczną, 5-przełożeniową, bezobsługową skrzynią biegów. Zużycie paliwa wyni odpowiednio 7,9 i 8,1 l / 100 km w cyklu mieszanym.

Motor 1.5 dCi jest dostępny w Loganie Van i w Loganie Pick-up w wersji o mocy 68 KM oraz w bardziej dynamicznej wersji o mocy 85 KM. Umiarkowane zużycie paliwa (5,3 i 5,2 l / 100 km w cyklu mieszanym) i niski poziom emisji CO2 (140 g / km i 137 g / km) zapewniają Loganowi Van i Loganowi Pick-up 1.5 dCi bardzo konkurencyjną pozycję względem innych, dostępnych na rynku samochodów dostawczych z silnikami wysokoprężnymi.

Niskie zużycie paliwa w połączeniu ze zbiornikiem o pojemności 50 litrów zapewniają modelom zasięg, wynoszący do 1000 km.

Bezpieczeństwo

Logan Van i Logan Pick-up mogą poszczycić się identycznym poziomem bezpieczeństwa czynnego i biernego jak w modelach Logan i Logan MCV.

Przednie zawieszenie, wywodzące się z zawieszenia Clio II to zawieszenie typu MacPherson z trójkątnymi wahaczami i ramą podsilnikową bez układu amortyzacji drgań. We wzmocnionym tylnym zawieszeniu zastosowano oś sprężystą typu H o programowanej charakterystyce, stosowane we wszystkich pojazdach zbudowanych na tej samej płycie podłogowej. Jest ono wyposażone w sprężyny śrubowe i pionowe amortyzatory o zwiększonym skoku, co umożliwia poruszanie się nawet po drogach złej jakości.

Ponadto zawieszenie to zostało wyposażone w standardzie w stabilizator poprzeczny. Całość zapewnia modelom Logan Van i Logan Pick-up precyzyjne i przewidywalne zachowanie w każdych warunkach.

Parametry układu hamulcowego uwzględniają zwiększoną masę i ładowność samochodów. Oba modele zostały wyposażone w wentylowane hamulce tarczowe z przodu i hamulce bębnowe o średnicy 9 cali z tyłu. Wszystkie poziomy wyposażenia posiadają w standardzie układ ABS Bosch 8.1 najnowszej generacji, z elektronicznym korektorem siły hamowania EBD.

W zakresie bezpieczeństwa biernego, Logan Van i Logan Pick-up są wyposażone z przodu − w zależności od poziomu wyposażenia – w czołową poduszkę powietrzną kierowcy w standardzie i czołową poduszkę powietrzną pasażera w opcji.

W przypadku zderzenia czołowego specjalnie zaprojektowana komora silnika ułatwia wzajemne nachodzenie na siebie znajdujących się w niej podzespołów mechanicznych. Kolejnym istotnym elementem bezpieczeństwa biernego jest deska rozdzielcza. Jej wykonana z polipropylenu – materiału świetnie pochłaniającego energię uderzeń – struktura typu „plaster miodu” w znacznym stopniu łagodzi skutki uderzenia kolanami w następstwie zderzenia.

Umieszczone pod stopami kierowcy i pasażera paddingi zapewniają skuteczną ochronę dolnych kończyn pasażerów. W przypadku zderzenia bocznego, ochronę strefy miednicy zapewnia specjalna konstrukcja środkowego słupka, fotele o wzmocnionej konstrukcji boków oraz paddingi w drzwiach.

LOGAN VAN

Zarówno stylistyka, jak i wymiary Dacii Logan Van są w znacznym stopniu zbliżone do modelu Logan MCV. Samochóe posiadawe wszystkich wersjach boczne tylne drzwi jak w samochodzie osobowym.

Dostęp do tyłu samochodu zapewniają dwuskrzydłowe drzwi dzielone asymetrycznie 1/3-2/3. Podobnie jak w modelu Logan MCV, również tutaj drzwi te otwierają się pod trzema różnymi kątami: 40°, 90° lub 180°.

Ponieważ jest to samochód dostawczy, boczne drzwi tylne i tylne drzwi dwuskrzydłowe Dacii Logan Van nie są przeszklone dotyczy to również tylnej części nadwozia. Dzięki temu przestrzeń ładunkowa jest zabezpieczona przed niedyskretnymi spojrzeniami z zewnątrz.

Konstrukcja nadwozia Logana Van umożliwia przewóz ładunków o masie do 800 kg.

Dzięki długości, szerokości oraz wysokości przestrzeni ładunkowej, wynoszącej odpowiednio 1936 mm, 1420 mm i 940 mm, Dacia Logan Van dysponuje przestrzenią ładunkową o objętości 2,5 m3. Dla większej wygody w codziennym użytkowaniu próg załadunku został obniżony do wysokości 582 mm.

W porównaniu do Logana MCV, Logan Van dysponuje specjalną, dwuczęściową podłogą, zamontowaną na ramie przyspawanej do oryginalnej podłogi. Pozwoliło to uzyskać całkowicie płaską przestrzeń ładunkową, którą można zmywać strumieniem wody dzięki obecności systemu kanałów odpływowych, umieszczonych w dolnej części nadwozia.

Również w celu uzyskania całkowicie płaskiej podłogi, koło zapasowe zostało umieszczone w specjalnym koszu dostępnym wyłącznie od zewnątrz samochodu.

Kabinę od przestrzeni ładunkowej oddziela pełna ścianka działowa wykonana ze zbrojonego włóknem szklanym laminatu SMC (Sheet Moulding Compound), zapewniająca całkowitą izolację i ochronę kabiny. W opcji dostępna jest praktyczna gumowa wykładzina, zabezpieczająca podłogę przestrzeni ładunkowej.

LOGAN PICK-UP

Dacia Logan Pick-up wyróżnia się praktycznymi rozwiązaniami: skrzynią o ładowności 800 kg, uchylną tylną klapą o udźwigu 300 kg, przestrzenią ładunkową o długości 1,80 m oraz znajdującą się za fotelami przestrzenią o pojemności 300 litrów pełniącą funkcję schowka.

Rozwiązania zastosowane w kabinie Dacii Logan Pick-up ułatwiają codzienne użytkowanie pojazdu.

Za fotelami znajduje się przestrzeń o pojemności 300 litrów, która może pełnić funkcję praktycznego schowka. Dostęp do niej jest ułatwiony dzięki odchylanemu oparciu fotela kierowcy i / lub pasażera (w zależności od poziomu wyposażenia). W przypadku, gdy cała skrzynia ładunkowa jest załadowana, można tu umieścić zarówno towary mniejsze gabarytowo, jak i najczęściej używane (np. skrzynkę z narzędziami).

Na tylnej ścianie kabiny zamontowane zostały dwa wieszaki na ubrania oraz siatka, która może służyć jako schowek na drobne przedmioty.

Tylna przeszklona ściana kabiny została odpowiednio zabezpieczona specjalną kratą, posiadającą homologację spełniającą europejskie normy dla samochodów dostawczych.

Skrzynia ładunkowa została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu jej maksymalnej trwałościi wyposażona seryjnie w osłony wzmacniające na górnych krawędziach burt skrzyni (na bokach i z tyłu), które skutecznie chronią nadwozie podczas operacji załadunku/rozładunku i wytrzymują obciążenia rzędu 100 kg.

Solidność i bezpieczeństwo ładunku zapewnia również uchylna tylna klapa skrzyni, która po opuszczeniu wytrzymuje obciążenie do 300 kg.

Skrzynia jest wykonana z elementów z blachy stalowej, z zabezpieczeniem antykorozyjnym podłogi, tylnej ściany kabiny i uchylnej tylnej klapy. Ponadto dwa specjalne kanały odpływowe, odprowadzające wodę przez przednią część skrzyni, pozwalają zabezpieczyć ją przed zaleganiem wody we wnętrzu.

Dacia Logan Pick-up pomieści w skrzyni ładunkowej towary o znacznych rozmiarach: jej długość i szerokość wynosi odpowiednio 1,80 m i 1,38 m. Po opuszczeniu uchylnej tylnej klapy, próg załadunku nie przekracza wysokości 64 cm, co znacznie ułatwia wszelkie operacje załadunku i rozładunku.

Umieszczony z tyłu pojazdu stopień zapewnia użytkownikowi łatwy i szybki dostęp do skrzyni ładunkowej.

Skrzynia posiada w sumie 16 punktów mocowania, umożliwiających solidne zamocowanie różnego rodzaju ładunku. Osiem punktów mocowania ładunku znajduje się na osłonach ścian bocznych skrzyni. Dwa kolejne znajdują się na kracie zabezpieczającej tylną ścianę kabiny. Sześć pozostałych punktów mocowania umieszczonych jest na podłodze skrzyni.

Dacia Logan Pick-up jest przystosowana do specjalistycznych zabudów w zależności od potrzeb takich, jak chłodnia, izoterma, nadwozie wielkoprzestrzenne.

Ceny w styczniu

Wprowadzeniu obu modeli do sprzedaży na obszarze Europy towarzyszyć będzie bogata oferta akcesoriów: load organizer (system podziału skrzyni ładunkowej na strefy), hak holowniczy, wspomaganie parkowania itp., a także szereg akcesoriów do kabiny, jak na przykład system nawigacji TomTom, specjalne pokrowce na fotele, środkowy podłokietnik i inne.

Ceny samochodów Dacia Logan Van i Logan Pick-up, obowiązujące na rynku polskim, będą znane na początku przyszłego roku.