Jacek Czachor na ostatnim, szesnastokilometrowym odcinku specjalnym uzyskał 59 czas. Polak pojechał bardzo rozsądnie i za to należą mu się ogromne brawa! W ósmym starcie, kapitan Orlen Team po raz ósmy zameldował się na mecie najsłynniejszego maratonu. Rekonwalescent Marek Dąbrowski sprostał trudom trasy i ukończył piąty ze swoich siedmiu Dakarów - na 24 miejscu.

Pierwsze dwa etapy w Portugalii pojechał jak zwykle bardzo spokojnie. Przyspieszył na afrykańskich odcinkach w Maroku awansując systematycznie w klasyfikacji. Po dniu przerwy w Atarze, w Mauretanii zgłosił aspiracje do najlepszej dziesiątki. Pechowy był 13 etap, na którym Jacek Czachor popełnił błąd nawigacyjny i poniósł spore straty czasowe. Tego samego dnia podobne problemy miało wielu rywali Polaka. Zmobilizowany niepowodzeniem z poprzedniego dnia znakomicie pojechał przedostatni etap. Drugie miejsce awansowało go do upragnionej dziesiątki. Do ostatniej próby wystartował w grupie dwudziestu najlepszych motocyklistów Dakaru. Miejsce na tym krótkim odcinku nie było już ważne. Liczył się wynik w rajdzie, podczas którego przejechał blisko ośmiu tysięcy kilometrów i znów wygrał z Dakarem.

Markowi Dąbrowskiemu zmierzono szesnasty czas na końcowej próbie. Zwycięzcą próby został Łotysz Janis Vinters, a Cyril Despres, 56 w wynikach OS 15, po raz drugi wygrał Dakar, powtarzając sukces z edycji 2005. Sklasyfikowano 132 z 245 motocyklistów, którzy wystartowali z Lizbony.

Mitsubishi nie wygrało żadnego odcinka specjalnego w 29 edycji Dakaru 2007, ale ustrzeliło dublet na mecie, podnosząc liczbę zwycięstw do dwunastu - był to siódmy sukces Trzech Diamentów z rzędu. W tym tysiącleciu jeszcze nikt nie pokonał Mitsubishi w Rajdzie Dakar!

Stephane Peterhansel stracił dzisiaj 3.10 na szesnastokilometrowej próbie. To jego dziewiąty wygrany Dakar, trzeci za kierownicą samochodu. Carlosowi Sainzowi zabrakło 2 sekund do kolejnego etapowego sukcesu - El Matadora ubiegł Giniel de Villiers, a w trójce zmieścił się Robby Gordon. Nasser al-Attiyah otrzymał półtorej godziny kary, spadając na koniec szóstki. Odwołanie dotyczące poprzedniej, 39-minutowej kary dla Nassera, nie zmieni już kolejności.

Do mety dotarła jedna z trzech polskich załóg samochodowych. Jarek Kazberuk po raz trzeci w tyluż startach, ukończył Dakar. Debiutant Albert Gryszczuk otworzył dakarowe konto 94 miejscem. W końcowych wynikach znalazło się 109 samochodów.

Po dziewięciu latach nieprzerwanej słowiańskiej dominacji w truckowej części Dakaru (3 razy Tatra, 6 razy Kamaz), dwadzieścia lat po sukcesie de Rooya, na listę zwycięzców ponownie wpisano holenderską załogę, a marka MAN odnotowała pierwszą wygraną w transafrykańskim klasyku. Hans Stacey, były rajdowiec, drugi w poprzedniej edycji, pokonał Kamaza o trzy godziny, choć kraksa Władimira Czagina ułatwiła zadanie zawodnikowi z Eindhoven.

Ales Loprais w debiucie za kierownicą Tatry, zmieścił się w czołowej trójce. Drugi etapowy sukces odniósł dzisiaj Arjan Brouwer, debiutant w kategorii ciężarówek. Stacey ukończył odcinek specjalny na ósmym miejscu, 1.11 minuty za Brouwerem.

29. edycja Dakaru dobiegła końca. Na metę w stolicy Senegalu dotarli najlepsi z najlepszych. Innych pokonały trudy rajdu, niektórym zabrakło po prostu odrobiny szczęścia. Niestety wśród tych ostatnich byli też Polacy - dwie nasze załogi samochodowe oraz zespół w ciężarówce.

Krzysztof Hołowczyc i Jean-Marc Fortin nie wystartowali do dwóch ostatnich etapów Dakaru 2007, ale nie mogło ich zabraknąć na mecie rajdu nad Lac Rose. Samochodowa załoga ORLEN Team towarzyszyła Jackowi Czachorowi i Markowi Dąbrowskiemu , swoim kolegom z zespołu w najprzyjemniejszych dla nich chwilach - pokonaniu ostatnich metrów trasy rajdu i przejeździe przez rampę mety wieńczącą dwutygodniowy wysiłek.

- Moi koledzy z Orlen Team pojechali po prostu znakomicie, a już to czego dokonał Jacek zasługuje na najwyższe uznanie - powioerdział "Hołek". Mnie oczywiście żal, że nie jestem na mecie. Ta meta była blisko. Z drugiej strony przejechaliśmy bardzo dużo ciężkich, dakarowych etapów i tego nikt nam nie odbierze. Pokazaliśmy, że potrafimy jechać szybko. Meta jest najważniejsza i to cel zawodów, ale my jesteśmy także zawodnikami, którzy chcą się ścigać, nie tylko dojeżdżać. Tylko szybka jazda daje szansę na osiągnięcie celu. A tym celem jest dla mnie wysoka pozycja w Dakarze. Mieliśmy w tym roku wzloty i upadki, były fantastyczne momenty i te mniej przyjemne. Te pierwsze, gdy „wjeżdżaliśmy” do pierwszej dziesiątki, a te drugie gdy po urwaniu tylnego mostu wydawało się, że już nie pojedziemy dalej. Ale wracaliśmy i znów liczyliśmy się w rajdzie. Ten szalony rajd zakończył się dla nas źle. Miałem trochę do siebie pretensje, dlaczego wjechałem w serię tych dziur, dlaczego ich nie ominąłem. Analizowaliśmy to wszystko z Jean-Markiem i okazało się, że opis dokonany przez organizatora nie był precyzyjny. Trzy dziury były opisane jako jedna. Nie zamierzam jednak nikogo obwiniać. Innym udało się przecież przejechać przez to pechowe dla nas miejsce. Chociaż ci co jechali szybko tez mieli w tym miejscu problemy. Rozmawiałem z Peterhanselem, który opowiadał mi, że też miał w tym miejscu ciężkie chwile. Jego samochód również lądował na nosie, ale jakimś cudem wyszedł z opresji. Peterhansel ma na pewno więcej ode mnie doświadczenia, dwa razy odbił się na nosie auta, ale jakimś cudem wylądował. Mnie się to niestety nie udało. Straciliśmy koło, samochód był poturbowany, ja również i nie mogliśmy już jechać dalej. Mogę natomiast powiedzieć jedno, na pewno tutaj wrócę, na pewno będę walczył i na pewno nie będę jechał powoli....

Końcowe wyniki 29. Euromilhoes Lisbona - Dakar 2007:

Motocykle: 1. Cyril Despres (Francja - KTM 690) - 51:36.53 godz.; 2. David Casteu (Francja - KTM 690) - strata 34.19 min.; 3. Chris Blais (USA - KTM 660) - 52.06; 4. Paal Anders Ullevaalseter (Norwegia - KTM 660) -1:37.57 godz.; 5. Helder Rodrigues (Portugalia - Yamaha WR 450F) - 2:30.41; 6. Janis Vinters (Litwa - KTM 660) - 2:44.21; 7. Michel Marchini (Francja - Yamaha WR 450F) - 3:00.27; 8. Thierry Bethys (Francja - Honda CRF 450X) - 3:26.33; 9. Jaroslav Katrinak (Słowacja - KTM 660) - 3:40.10; 10. Jacek Czachor (Polska - KTM 660) - 4:24.04; 24. Marek Dąbrowski (Polska - KTM 660) - 9:21.09

Samochody: 1. Stephane Peterhansel i Jean-Paul Cottret (Francja - Mitsubishi Pajero MPR13) - 45:53.37 godz.; 2. Luc Alphand i Gilles Picard (Francja - Mitsubishi Pajero MPR13) - strata 7.26 min.; 3. Jean-Louis Schlesser i Arnaud Debron (Francja - Schlesser Original X826) - 1:53.37 godz.; 4. Mark Miller i Ralph Pitchford (USA/RPA - Volkswagen Race Touareg 2) - 2:10.16; 5. Hiroshi Masuoka i Pascal Maimon (Japonia/Francja - Mitsubishi Pajero MPR13) - 2:44.31; 6. Nasser al-Attiyah i Alain Guehennec (Katar/Francja - BMW X3 CC) - 3:31.59; 7. Carlos Sousa i Andreas Schulz (Portugalia/Niemcy - Volkswagen Race Touareg 2) - 5:10.54; 8. Robby Gordon i Andy Grider (USA - Hummer H3) - 7:04.07; 9. Carlos Sainz i Michel Perin (Hiszpania/Francja - Volkswagen Race Touareg 2) - 7:25.45; 10. Stephane Henrard i Brigitte Becue (Belgia - Buggy VW TDI) - 8:28.29; 94. Albert Gryszczuk i Jarosław Kazberuk (Polska - Land Rover EvoDakar) - 45:35.30.

Ciężarówki: 1. Hans Stacey, Charly Gotlib i Bernard der Kinderen (Holandia - MAN TGA) - 54:03.05 godz.; 2. Ilgizar Mardiejew, Ajdar Bielajew i Eduard Nikołajew (Rosja - Kamaz 4911) - 3:10.52 godz.; 3. Ales Loprais i Petr Gilar (Czechy - Tatra Dakar 2007) - 4:45.30; 4. Wulfert van Ginkel, Willem Tijsterman i Richard de Rooy (Holandia - Ginaf X2222) - 4:51.10; 5. Andre de Azevedo, Jaromir Martinec i Maykel Justo (Brazylia/Czechy/Brazylia - Tatra 815) - 5.15.57; 6. Philippe Jacquot, William Alcaraz i Toon van Genugten (Francja/Francja/Holandia - MAN TAG) - 6:00.27; 7. Siergiej Reszetnikow, Andriej Mokiejew i Eduard Kuprianow (Rosja - Kamaz 4911) -7:47.42; 8. Arjan Brouwer, Simon Koetsier i Gerard van Veenendaal (Holandia - Ginaf X2222) - 8:27.26; 9. Teruhito Sugawara, Seiichi Suzuki i Akira Koishizawa (Japonia - Hino Ranger) - 11:02.42; 10. Franz Echter, Detlef Ruf i Edwin van Dooren (Niemcy/Niemcy/Holandia - MAN TGA) - 11:10.03.

Źródło: Autoklub, informacje prasowe zespołów