W swej oryginalnej formie zaczynał się w Paryżu, a kończył w Dakarze. Uczestnicy tego męczącego maratonu musieli pokonać ponad 15 tysięcy kilometrów. Jego tegoroczna trasa jest blisko o połowę krótsza. Liczy tylko 8552 kilometry. Poza tym chociaż impreza nadal nosi tradycyjną nazwę Rajd Dakar, tym razem omija stolicę Senegalu. W bieżącym roku start miał miejsce w Marsylii 1 stycznia. Na mecie, po pokonaniu siedemnastu etapów wiodących przez Francję, Hiszpanię, Tunezję i Libię, w egipskim Sharm el Sheik nad Morzem Czerwonym zawodnicy spodziewani są 19 stycznia.Na trasie Rajdu Dakar ponownie pokazała się silna ekipa Volkswagena. Firma z Wolfsburga już raz wygrała tę imprezę. Załoga Freddy'ego Kottulinsky'ego na VW Iltis była najszybsza w roku 1980. Teraz na afrykańskiej trasie pojawiły się trzy masywne buggy o nazwie Tarek. Po arabsku znaczy to "droga".Nowe terenowe pojazdy Volkswagena, odpowiadające kategorii T2 regulaminu technicznego FIA, charakteryzują się zwartą sylwetką. Długość samochodu wynosi 460 cm, wysokość180 cm, a szerokość 220 cm. Konstrukcja podwozia oparta jest na stalowej ramie. Dwudrzwiowe nadwozie wykonano w włókien węglowych. Tareka napędza 1,9-litrowy, czterocylindrowy turbodiesel o mocy 180 KM (160 kW). Napęd przenoszony jest na tylną oś. Samochód wyposażony został w wyścigową pięcioprzełożeniową skrzynię biegów. Buggy Volkswagena używa opon BF Goodrich. Gotowe do jazdy waży 1180 kilogramów. Podwozie i karoserię opracowano we współpracy z włoską firmą Italdesign. Pierwsze testy samochodu przeprowadzono na południu Francji ChČteau-Lastours. Później samochód sprawdzano na pustyni w Maroku. Teraz przyszła pora na najważniejszy z testów.W pierwszej załodze Volkswagena jedzie Jutta Kleinschmidt. Niemka w rajdach terenowych debiutowała w roku 1987. Początkowo ścigała się na motocyklu, później przesiadła się na cztery kółka. W roku 1997 jako pierwsza kobieta wygrała etap Rajdu Dakar. Cztery lata później odniosła swój największy sukces - tryumfowała w końcowej klasyfikacji tej imprezy. Jej pilotką w jubileuszowym 25. Rajdzie Dakar jest znana włoska zawodniczka Fabrizia Pons. Jej największym osiągnięciem było zdobycie z Michéle Mouton drugiego miejsca w rajdowych mistrzostwach świata w roku 1982. Jako nawigatorka Ari Vatanena w 1995 roku dwukrotnie wygrała z nim terenowe maratony. W drugiej załodze jadą Belg Stéphane Henrard oraz Irlandczyk Bobby Wills. W roku 2001 Henrard na swoim buggy z silnikiem Volkswagena osiągnął metę Rajdu Dakar na wysokiej siódmej pozycji. Trzecią ekipę tworzą Niemcy Dieter Depping i Walter Bachhuber.Tarek weźmie udział w całym cyklu pucharu świata 2003. Zadaniem tego projektu jest przetarcie drogi kolejnemu prototypowi Volkswagena - Tuaregowi.Głównymi rywalami Volkswagena Tareka będą przede wszystkim buggy wielokrotnego zdobywcy pucharu świata Jean-Louisa Schlessera. Francuz po nieudanym ubiegłorocznym starcie (pożar turbodiesli Renault) tym razem swe pojazdy wyposażył w silniki Forda. Kolejnym faworytem są dwa nowe Mitsubishi Pajero Evo prowadzone przez Stéphane'a Peterhansela i Hiroshi Masuokę oraz dwa starsze, ale zmodernizowane modele, którymi jadą Jean-Pierre Fontenay i były rajdowy mistrz świata Miki Biason. Nissan wystawił prototypy Pickup dla Ariego Vatanena, który ma na koncie zwycięstwo w Rajdzie Dakar, oraz Kenjiro Shinozuki i Pierre'a Lartigue'a.
Galeria zdjęć
Daleka droga...
Daleka droga...
Daleka droga...