Został on zaprojektowany jako dobrze wyposażone, duże coupe z odważną stylistyką nadwozia i szeroką gamą interaktywnych technologii.

Czteromiejscowy samochód koncepcyjny Converj ma zaprezentować rewolucyjną technologię napędu elektrycznego opracowaną przez GM, o nazwie Voltec, której zadaniem będzie napędzać luksusowe coupe z typową dla Cadillaca, bezkompromisową linią nadwozia. Zastosowana technologia pozwala przejechać 40 mil (64 km) z wykorzystaniem napędu elektrycznego, który nie wydziela żadnych gazów i spalin, a dodatkowy silnik-generator zwiększa zasięg o kolejne kilkaset kilometrów.

Według Boba Lutza, wiceprezesa GM ds. globalnego rozwoju produktów, samochód koncepcyjny Converj posiada wszystkie atrybuty niezbędne do rozpoczęcia produkcji.

- To logiczna kontynuacja naszych planów, których celem jest wynalezienie samochodu na nowo - stwierdza Lutz. To auto koncepcyjne jest wyraźnym sygnałem, że w taki właśnie sposób może wyglądać elektryczny samochód Cadillaca. To również informacja dla miłośników luksusowych samochodów z całego świata, że można zbudować samochód o odważnej stylistyce, który będzie wyposażony w elektryczny silnik, zapewniający zasięg setek beztroskich kilometrów.

Nowy samochód koncepcyjny Cadillaca typu E-REV (Extended-Range Electric Vehicle - samochód z napędem elektrycznym o zwiększonym zasięgu) oferuje zupełnie nową stylistykę nadwozia, która jest zainspirowana tradycyjnym motywem Art and Science, wykorzystywanym przez tę markę.

Podstawę sportowej sylwetki samochodu stanowi agresywny profil łuku pochylonego do przodu. Nie tylko forma ma nawiązywać do rozwiązań marki. Converj ma być Cadillakiem z krwi i kości, oferującym najwyższej jakości materiały, technologię i dynamikę jazdy, które są znakiem rozpoznawczym tej marki.

Voltec - innowacyjna technologia napędu

Elektryczny napęd o nazwie Voltec, zastosowany w modelu Cadillac Converj, zbudowany jest z akumulatora o strukturze litery T i pojemności 16 kWh, elektrycznej jednostki napędowej i czterocylindrowego silnika - generatora. Energia elektryczna jest podstawowym źródłem napędu samochodu.

Akumulator z systemem zarządzania temperaturą zawiera ponad 220 ogniw litowych, które zasilają podstawową jednostkę napędową modelu Converj. Samochód może przejechać 40 mil (64 km) wyłącznie na energii elektrycznej, bez spalania benzyny i wydzielania spalin. Akumulator jest zintegrowany z podwoziem modelu Converj, a ładowanie odbywa się poprzez podłączenie go do gniazda elektrycznego. W przypadku gniazda 240V ładowanie akumulatora trwa poniżej 3 godzin, a po podłączeniu go do gniazda 120V czas ładowania wydłuża się do ośmiu godzin.

W momencie, gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, Converj płynnie przełącza się na napęd o zwiększonym zasięgu. Na drugim poziomie zasilania energia elektryczna niezbędna do zasilania samochodu generowana jest podczas jazdy, przez silnik zasilany w technologii flex-fuel, który działa podobnie do domowych generatorów prądu.

Silnik-generator zapewnia stały dopływ energii przez setki kilometrów, aż do ponownego tankowania lub podłączenia do źródła prądu w celu naładowania akumulatora. Tryb o zwiększonym zasięgu pozwala wyeliminować obawy związane z ograniczonym zasięgiem samochodów napędzanych wyłącznie silnikami elektrycznymi, które nie dysponują zapasowym zasilaniem w momencie, gdy poziom naładowania akumulatora jest bardzo niski.

Niezależnie od tego, czy samochód jest napędzany w trybie elektrycznym, czy w trybie o rozszerzonym zasięgu, za napęd odpowiada elektryczny układ przeniesienia napędu. Układ przekształca energię elektryczną z akumulatora lub silnika-generatora na energię mechaniczną wykorzystywaną do napędzania przednich kół. Układ zapewnia również 370 Nm momentu obrotowego w trybie wspomagania przyspieszania oraz 120 kW mocy. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h (100 mil / godz).

W obu trybach pracy osiągi samochodu są bezkompromisowe. W celu zwiększenia komfortu jazdy Converj wyposażony jest w magnetyczny moduł Magnetic Ride Control, opracowany przez GM, a z myślą o jeszcze bardziej ekonomicznej jeździe zastosowano układ odzyskiwania energii, który magazynuje ją w akumulatorze podczas hamowania.

Po prostu Cadillac

Według Lutza nie można mieć żadnych wątpliwości, że Converj jest prawdziwym Cadillakiem.

- Agresywny, pochylony do przodu profil wyznacza nowy, progresywny styl i proporcje, opracowane w wyniku ewolucji projektów firmy Cadillac - twierdzi wiceprezes. Nowe proporcje to ucieleśnienie wyjątkowego kształtu nowoczesnej wizji osobistego, luksusowego coupe z układem siedzeń 2+".

Sylwetkę samochodu podkreśla rzucająca się w oczy linia nadwozia oraz duże, 21-calowe (przód) i 22-calowe (tył) koła, wypchnięte do zewnętrznych krawędzi nadwozia. Nadwozie modelu Converj pokryte jest trzema warstwami ciemnoszarego lakieru, który projektanci GM nazwali „Reaction".

Całkowicie szklany dach wyposażony jest w kolektory słoneczne, które pomagają zrekompensować energię zużytą przez wyposażenie samochodu. Poza tym w celu zwiększenia zasięgu zastosowano kilka rozwiązań aerodynamicznych i projektowych, między innymi:

· płytę ochronną na całej powierzchni podwozia (belly pan);· bardzo małe otwory przedniej osłony chłodnicy, które zmniejszają współczynniki oporów powietrza przedniej części samochodu;· niskoprofilowe kamery skierowane do tyłu, które zastąpiły konwencjonalne lusterka boczne, dzięki czemu obniżono współczynnik oporów powietrza;· koła, których kształt wypycha powietrze na zewnątrz, dzięki czemu boczna część nadwozia owiewana jest powietrzem bez zawirowań.

Model Converj wyposażony jest również w pionowe reflektory przednie i tylne, oparte na technologii światłowodowej.

- Reflektory w układzie pionowym to znak rozpoznawczy Cadillaca. Model Converj wykorzystuje technologię światłowodową opracowaną przez koncern, zmodyfikowaną o mocniejszą diodę LED i elementy neutralizujące wyładowania elektrostatyczne o dużej intensywności, zlokalizowane z przodu i z tyłu - opowiada Clay Dean, dyrektor ds. projektów globalnych w firmie Cadillac. „W górnej części reflektorów, niczym grot włóczni, umieszczone są unikalne światła do jazdy w dzień.

Mieszanka luksusu i zaawansowanych technologii

Wnętrze modelu Converj oferuje zaawansowane technologie i luksus, który uwzględnia wymagania związane z ekonomiką jazdy i ochroną środowiska. Fotele w układzie 2+2 wykończone są kontrastującym ze sobą, syntetycznym zamszem Winter White - który został wykorzystany również do wykończenia powierzchni deski rozdzielczej - oraz skórą Midnight Black.

Całość ozdobiona jest detalami z polerowanego aluminium i drewna o gęstej strukturze słojów. Do wykończenia wnętrza zastosowano materiały ekologiczne, takie jak wykładzina z mieszanki wełnianej, jedwabne pokrycia zagłówków, zamsz z odpadów przemysłowych, itp.

Technologicznie zaawansowany kokpit kierowcy zwiększa wydajność i ogranicza zużycie energii nagromadzonej w akumulatorze. Dodatkowe funkcje obejmują:

* nową, technologię diod OLED (Organic Light Emitting Diode), wykorzystanych w desce rozdzielczej z możliwością konfiguracji,* nawigację z ekranem dotykowym i możliwością kontroli warunków wewnątrz samochodu, przyrządów na konsoli oraz systemów audio,* regulowane, białe podświetlenie na suficie,* unikalną procedurę uruchamiania silnika, oferującą podświetlaną na niebiesko konsolę graficzną,* ekrany wyświetlające informacje na temat generowania zasilania podczas hamowania, poziomu naładowania akumulatora oraz mocy silnika,* brak lusterka wstecznego lub lusterek bocznych. Warunki wokół samochodu monitorowane są przez kamery wyświetlające obraz na ekranie umieszczonym wysoko na desce rozdzielczej, który zapewnia w pełni panoramiczny widok,* zapłon uruchamiany przyciskiem i elektrycznie składane fotele przednie.