REKLAMA
Auto Świat Wiadomości Aktualności Diesle mogą być ekologiczne

Diesle mogą być ekologiczne

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Niemiecki ADAC przetestował właśnie kilka aut wyposażonych w jednostki wysokoprężne, które powinny spełniać wymagania normy Euro 6d-TEMP. Wyniki napawają optymizmem, zwłaszcza biorąc pod uwagę niedawne wypowiedzi szefów światowych koncernów, którzy wysyłali już silnik Diesla do muzeum.

Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi Active
Auto Świat / Adam Mikuła
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi Active
  • W teście WLTC wszystkie badane auta z zapasem spełniają kryterium emisji 80 mg/km
  • W badaniu podczas jazdy autostradowej tylko jedno auto wypadło niekorzystnie

Przez lata producenci samochodów zapewniali, że ich auta – niezależnie od rodzaju napędu pod maską – są coraz bardziej ekologiczne i coraz mniej zatruwają środowisko. Na stanowiskach badawczych rzeczywiście tak było, a na drodze? Wraz z zapoczątkowaną przez Volkswagena aferą dieslowską czar prysł. Deklaracje firm okazały się kłamstwem, a samochody z wysokoprężnymi silnikami emitowały znacznie więcej szkodliwych związków (przede wszystkim tlenków azotu) niż deklarowano.

Badanie aut na hamowniach nie oddaje rzeczywistych emisji szkodliwych związków
Badanie aut na hamowniach nie oddaje rzeczywistych emisji szkodliwych związkówŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

VW przyznał się w końcu do wszystkiego, a złapane za rękę inne koncerny motoryzacyjne zaczęły tłumaczyć się tzw. oknem temperaturowym (poniżej określonej temperatury zewnętrznej emitowane przez silnik spaliny nie muszą spełniać norm, ma to przede wszystkim chronić silnik). A w ogóle to normy są zbyt wyśrubowane i aby je spełnić koncerny musiałyby pójść z torbami, instalując w autach drogie (bo działające!) systemy oczyszczania spalin, których koszt w wielu przypadkach byłby wyższy niż koszt samej jednostki napędowej. Kilka koncernów zadeklarowało, że w związku z problemem oczyszczania spalin diesli będą wygaszać produkcję aut napędzanych tego typu jednostkami napędowymi. 

Co zmieniła norma Euro 6-TEMP?

Minęło kilkanaście miesięcy, wrzawa nieco opadła. Auta z silnikami diesla nadal są w ofercie większości firm. Niemiecki automobilklub ADAC postanowił sprawdzić, jak z oczyszczaniem spalin radzą sobie samochody, które powinny spełniać najnowszą normę Euro 6-TEMP. Norma ta będzie obowiązywała od 1 września 2019 roku. W stosunku do poprzednio obowiązującej, poziom emisji tlenków azotu NOx jest na tym samym poziomie (80 mg/km), ale inny jest obecnie cykl badawczy – WLTC (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Cycle). W skrócie: zamiast hamowni pomiar przeprowadzany jest podczas jazdy, oczywiście cykl WLTC jest znormalizowany. Czy przy niskich temperaturach układy oczyszczające w ogóle działają?

W cyklu WLTC Opel Astra 1.6 D wypadł bardzo dobrze
W cyklu WLTC Opel Astra 1.6 D wypadł bardzo dobrzeŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

W pierwszej części (cykl WLTC) zbadano siedem aut: BMW 520d Touring, Citroëna Berlingo BlueHDi 130, Mercedesa A 180 d, Opla Astrę 1.6 D, Volvo XC60 D5 AWD oraz VW Golfa 1.6 TDI SCR. Dodatkowo sprawdzono benzynowe Renault Mégane TCe 140 – do tej pory auta z silnikami benzynowymi nie były uważane za problematyczne pod względem emisji tlenków azotu.

Wyniki są pokrzepiające: 

  • BMW 520d touring emitowało 1 mg NOx/km (temp. zewnętrzna 5,4 st.C);
  • Citroën Berlingo BlueHDi  emitował 7 mg NOx/km (temp. zewnętrzna 5,8 st.C);
  • Mercedes A 180 d emitował 40 mg NOx/km (temp. zewnętrzna 1,2 st.C);
  • Opel Astra 1.6 D emitował 1 mg NOx/km (temp. zewnętrzna 3,3 st.C);
  • Volvo XC60 D5 AWD emitowało 56 mg NOx/km (temp. zewnętrzna 7,9 st.C);
  • VW Golf 1.6 TDI SCR emitował 14 mg NOx/km (temp. zewnętrzna -0,4 st.C);
  • Renault Mégane TCe 140 (benzynowe) emitowało 15 mg NOx/km (temp. zewnętrzna 3,8 st.C).

Przypominamy, że granica normy Euro 6-TEMP dla testu WLTC (test przeprowadzany podczas jazdy w znormalizowanym trybie) wynosi 80 mg/km. Badacze z ADAC-a w żadnym samochodzie nie wykryli zastosowania wspomnianego wcześniej okna temperaturowego. Wszystkie auta emitowały znacznie mniej NOx niż przewiduje norma, niektóre diesle emitowały nawet mniej tlenków azotu niż silnik benzynowy.

Test ADAC: a jak jest podczas normalnej jazdy?

Podczas drugiej części testu ADAC postanowił sprawdzić także, czy tak dobre wyniki auta z dieslami pod maską są w stanie uzyskać podczas jazdy w trybie RDE (Real Drive Emission), w którym granica emisji NOx wynosi 168 mg/km. Dodatkowo opracował własny dwuczęściowy Eco-test, który przewiduje m.in. jazdę z włączoną klimatyzacją, dodatkowe obciążenie aut (200 kg), a w drugiej części jazdę autostradową. Do badania użyto trzech aut: BMW X2 xDrive20d Steptronic, Peugeota 308 SW 2.0 BlueHDi 180 EAT8 oraz Volvo XC60 D5 AWD Geartronic. Wszystkie samochody są wyposażone w katalizatory SCR, korzystające z dodatku roztworu mocznika (AdBlue). Także tu nowoczesna technika oczyszczania spalin zdała egzamin. Oto wyniki w teście RDE (NOx maks. 168 mg/km):

  • BMW X2 xDrive20d automat emitowało 23 mg/km;
  • Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 automat emitował 30 mg/km;
  • Volvo XC60 D5 AWD automat emitowało 56 mg/km. 
BMW X2 xDrive 20d
BMW X2 xDrive 20dŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Również pierwsza część Eco-testu ADAC wypadła dobrze:

  • BMW X2 xDrive20d automat emitowało 31 mg/km;
  • Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 automat emitował 41 mg/km;
  • Volvo XC60 D5 AWD automat emitowało 93 mg/km. 

W autostradowym teście ADAC wyniki były następujące:

  • BMW X2 xDrive20d automat emitowało 84 mg/km;
  • Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 automat emitował 45 mg/km;
  • Volvo XC60 D5 AWD automat emitowało 239 mg/km. 
ADAC zbadał auta także na autostradzie. Podczas testu Volvo XC60 D5 emitowało najwięcej tlenków azotu spośród badanych aut 239 mg/km.
ADAC zbadał auta także na autostradzie. Podczas testu Volvo XC60 D5 emitowało najwięcej tlenków azotu spośród badanych aut 239 mg/km.Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Podsumowanie

ADAC zwraca uwagę, że producenci aut najwyraźniej zmienili swoje nastawienie do diesli i wzięli się do roboty. Zwłaszcza wyniki BMW i Peugeota udowadniają, jaki potencjał tkwi w systemach oczyszczania spalin, skoro normy spełniane są z takim zapasem. Jeśli inni producenci będą brali przykład z tych firm, diesle nie muszą być dłużej „chłopcem do bicia”.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard