Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Dla Audi R8 już zaszło słońce. Ostatni egzemplarz opuścił fabrykę

Dla Audi R8 już zaszło słońce. Ostatni egzemplarz opuścił fabrykę

Audi R8 przez 18 lat i dwie generacje cieszyło fanów motoryzacji rykiem silnika V10 i klasyczną sylwetką. Teraz już oficjalnie R8 można uznać za model historyczny, ponieważ z fabryki w Heilbronn wyjechał ostatni egzemplarz.

Audi R8 Coupé V10 GT RWD Źródło: Auto Świat / Audi
  • Model cieszył fanów motoryzacji od 2006 r. i był dostępny z silnikiem V10
  • Ostatnie R8 z linii montażowej to edycja performance quattro w kolorze Vegas Yellow
  • Mimo zaplanowanego zakończenia produkcji w 2023 r., sprzedaż wzrosła o niemal 50 proc

Emerytura dopadła w końcu Audi R8. Model, który wydawałoby się, że jest nieśmiertelny. Już od dłuższego czasu mówiło się, że zbliża się zmierzch modelu z centralnie umieszczonym silnikiem. Auto cieszyło fanów motoryzacji od 2006 r., a od 2009 było nieprzerwanie do końca produkcji dostępne z motorem V10. W 2015 r. przyszła druga generacja, która wytrzymała na rynku aż 9 lat.

Jak jeździ nowe Audi R8?
Jak jeździ nowe Audi R8?Źródło: Auto Świat

Audi R8 przetrwało kilka miesięcy dłużej

Auto i tak przetrwało dłużej, niż pierwotnie planowano, ponieważ koniec jego produkcji był zaplanowany na końcówkę 2023 r. Jednak po informacji o zakończeniu sprzedaży R8 ustawiła się na niego kolejka chętnych, przez co sprzedaż wzrosła w 2023 r. o niemal 50 proc.

W czasie jego produkcji powstało mnóstwo wersji limitowanych, wersja z napędem tylko na tylną oś (RWD), a samo auto było oferowane w wersji ze sztywnym dachem i w otwartej odmianie Spyder. W ofercie na początku była również wersja z motorem V8, ale i tak większość fanów kojarzy to auto z silnikiem 10-cylindrowym, który jest jeszcze wykorzystywany w Lamborghini Huracanie. Dni tego auta, a jednocześnie tej potężnej jednostki napędowej, także są już policzone.

Ostatnie Audi R8 trafi do muzeum

Ostatnie R8, jakie zjechało z linii montażowej fabryki Audi Böllinger Höfe w Heilbronn w Niemczech, jest odmiana coupé w kolorze Vegas Yellow. Jest to edycja performance quattro z pakietem nadwozia z włókna węglowego i z 20-calowymi felgami. Ten samochód nie został sprzedany i stanie w muzeum Audi w Ingolstadt.

Audi R8 po liftingu
Audi R8 po liftinguŹródło: Audi

Audi R8 już było elektryczne. Następca także taki będzie

W swej historii R8 romansowało również z napędami elektrycznymi, ale pierwsza generacja z takim napędem nigdy nie trafiła do produkcji (powstały jeżdżące samochody), a druga, choć była produkowana, to sprzedała się w ilości ok. 100 szt. Wówczas jednak był to samochód wyjątkowo drogi, a jego dostępność była bardzo utrudniona.

Audi R8 e-tron
Audi R8 e-tronŹródło: Auto Świat

Los bywa jednak przewrotny, ponieważ to, co kiedyś było trudno dostępne i niepopularne, dziś wznosi się na piedestale. Dlaczego? Spalinowe R8 nie ma i nie będzie mieć następcy, a jeśli pojawi się sportowy model od Audi, który byłby porównywalny do R8 to będzie on miał napęd w pełni elektryczny.

Teraz pozostaje jedynie czekać na momenty, gdy auto to stanie się youngtimerem i znów zabłyśnie, tym razem na aukcjach aut historycznych. I raczej nie będziemy długo czekać na ten moment, zważywszy na to, że najstarsze egzemplarze właśnie osiągają dorosłość.

Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków