Rok 2010 koncern Volkswagen może uznać za udany. Wzrosły wszystkie najważniejsze wskaźniki, a zysk obrotowy aż czterokrotnie, na 7 mld euro. Natomiast aż pięciokrotnie zysk zwiększyła Scania, dwukrotnie Škoda Auto.
Nadal kluczowym rynkiem dla VW Group pozostaje Europa, gdzie w 2010 roku sprzedano 3,617 mln samochodów. Systematycznie wzrasta sprzedaż w Azji, gdzie po raz pierwszy przekroczona została granica 2 mln egzemplarzy.
Volkswagen
Najwięcej samochodów sprzedaje Volkswagen, który może poszczycić się sukcesami prawie na każdym froncie. Passat okazał się najchętniej kupowanym modelem, a pozostałe powiększyły rzesze nowych użytkowników. Nawet drogi VW Phaeton po spadku zainteresowania w 2009 roku odnosi rynkowe sukcesy. Jedynymi przegranymi modelami tej marki są: VW Polo Classic i VW New Betele Cabrio, których wyniki są gorsze od tych z 2009 roku.
Pod marką Volkswagen wyprodukowano w 2010 roku 4,509 mln samochodów, co stanowi 14 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2009 roku. Z obrotu 80,25 mld euro (+22,8 proc.) Volkswagen wypracował zysk 2,17 mld euro.
Model/rok | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 |
Passat/Santana | 994 956 | 772 872 | 764 321 | 751 764 | 701 074 |
Golf | 828 910 | 792 608 | 764 776 | 763 491 | 693 376 |
Jetta/Bora | 796 830 | 649 963 | 616 013 | 630 355 | 533 499 |
Polo | 635 556 | 453 824 | 408 679 | 449 602 | 401 551 |
Gol | 474 905 | 465 795 | 388 763 | 320 604 | 278 051 |
Tiguan | 276 212 | 145 002 | 150 416 | 16 272 | - |
Fox | 194 393 | 176 114 | 170 596 | 206 125 | 201 888 |
Touran | 134 897 | 126 168 | 148 196 | 197 941 | 178 122 |
Touareg | 48 069 | 32 308 | 62 230 | 72 477 | 60 802 |
Scirocco | 45 230 | 47 277 | 20 442 | - | - |
Suran | 40 981 | 44 936 | 52 600 | 45 690 | 32 601 |
New Beetle | 40 173 | 37 101 | 60 767 | 64 077 | 69 647 |
Sharan | 23 085 | 14 636 | 19 703 | 23 807 | 26 852 |
Eos | 22 775 | 17 880 | 43 578 | 55 560 | 39 437 |
Polo sedan/classic | 16 692 | 16 764 | 62 167 | 86 861 | 67 237 |
New Beetle Cabriolet | 8 640 | 12 773 | 17 100 | 26 752 | 30 007 |
Phaeton | 7 477 | 4 071 | 6 189 | 5 711 | 5 024 |
Razem: | 4 589 781 | 3 810 092 | 3 756 536 | 3 717 089 | 3 319 168 |
Audi
Także w Ingolstadt rok 2010 zakończył się rekordem 1,1 mln wyprodukowanych aut i 1,3 mln egz., co stanowi najlepszy wynik w historii. Odnotowano zysk 3,3 mld euro.
Najlepiej sprzedającym się modele tej marki jest A4. Wszystkie modele, poza A3 odnotowały wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2009 roku.
Model/rok | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 |
A4 | 306 291 | 279 624 | 361 928 | 290 678 | 314 216 |
A6 | 211 256 | 182 090 | 220 918 | 245 965 | 233 169 |
A3 | 186 665 | 196 739 | 203 594 | 230 915 | 229 386 |
Q5 | 154 604 | 105 074 | 20 324 | 162 | - |
A5 | 90 346 | 69 495 | 57 324 | 25 549 | 487 |
A1 | 51 937 | 226 | 32 | - | - |
Q7 | 48 937 | 27 929 | 59 008 | 77 396 | 72 188 |
A8 | 22 435 | 8 599 | 20 140 | 22 182 | 22 468 |
A5 Cabriolet | 20 924 | 15 388 | 326 | 5 | - |
TT Coupé | 20 413 | 18 010 | 31 110 | 40 417 | 21 461 |
A3 Cabriolet | 12 309 | 9 782 | 18 570 | 216 | 8 |
A7 | 8 496 | 251 | 17 | - | - |
TT Roadster | 5 804 | 4 811 | 10 679 | 16 349 | 2 214 |
R8 | 3 485 | 2 101 | 5 656 | 4 125 | 164 |
A4 Cabriolet | - | 2 409 | 16 991 | 24 341 | 28 324 |
Razem: | 1 143 902 | 922 528 | 1 026 617 | 978 300 | 924 085 |
Škoda Auto
Producent z Mlada Boleslav w 2010 roku dostarczył do klientów 763 tys. samochodów, co oznacza 11,5 proc. wzrost w porównaniu z 2009 rokiem. W tym samym okresie wyprodukowano 780 tys. aut, co stanowi wzrost o 16,7 proc. Na poprawę wyników ma coraz lepsza sprzedaż w takich krajach jak Rosja, Chiny i Indie.
Obrót przedsiębiorstwa Škoda Auto w 2010 roku wzrósł o 22,4 proc. na 8,69 mld euro, a podwojony zysk wyniósł 447 mln euro Wciąż najlepiej sprzedaje się Octavia, a największy wzrost odnotował terenowy model Yeti, a także Superb.
Model/rok | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 |
Octavia | 357 142 | 294 020 | 355 037 | 319 893 | 269 774 |
Fabia | 234 593 | 260 562 | 244 981 | 243 576 | 240 051 |
Superb | 105 709 | 52 361 | 27 264 | 21 339 | 20 403 |
Yeti | 52 632 | 19 590 | - | - | - |
Roomster | 30 418 | 42 273 | 49 535 | 75 875 | 25 055 |
Fabia Praktik | - | - | - | - | 1 064 |
Razem: | 780 494 | 668 806 | 676 817 | 660 683 | 556 347 |
SEAT
Nadal o egzystencji hiszpańskiego seata decyduje model Ibiza. Marka powoli się podnosi z widma upadku. Nowa generacja ożywiła sprzedaż MPV Alhambra, a lepsze wyniki niż w 2009 roku odnotowały wszystkie pozostałe modele. Jednak wzrost produkcji i lepsza sprzedaż w 2010 roku nie pozwoliła na zlikwidowanie strat. W 2009 roku Seat miał obrót 339 mln euro, a w minionym 311 mln euro.
Model/rok | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 |
Ibiza | 189 083 | 173 715 | 192 470 | 172 206 | 183 848 |
Leon | 79 462 | 66 368 | 96 761 | 120 630 | 126 511 |
Altea/Toledo | 43 351 | 33 362 | 60 254 | 76 121 | 66 901 |
Exeo | 23 108 | 22 981 | 369 | - | - |
Alhambra | 10 023 | 6 215 | 10 282 | 14 242 | 14 352 |
Cordoba | - | 4 861 | 20 439 | 29 747 | 31 058 |
Razem: | 345 027 | 307 502 | 380 575 | 412 946 | 422 670 |
Bentley
Sprzedaż luksusowego Bentleya wzrosła o 20 proc., a produkcja o 33 proc. pozwoliło to na uzyskanie wyników finansowych sprzed czasów kryzysu. Oczekuje się, iż obrót może zwiększyć zmodernizowane coupé Continental GT i poszerzenie palety wersji modelu Mulsanne.
Model/rok | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 |
Continental Flying Spur | 1 914 | 1 358 | 1 813 | 2 270 | 4 042 |
Continental GT | 1 735 | 1 211 | 2 699 | 2 140 | 3 611 |
Continental GTC | 843 | 722 | 2 408 | 4 847 | 1 742 |
Mulsanne | 354 | - | - | - | - |
Brooklands | 6 | 106 | 312 | 8 | - |
Azure | 2 | 93 | 165 | 350 | 177 |
Arnage | - | 147 | 277 | 357 | 464 |
Razem: | 4 854 | 3 637 | 7 674 | 9 972 | 10 036 |
Lamborghini
Sportowa marka Lamborghini podlega bezpośrednio Audi, co oznacza doliczenie wyników sprzedaży i efektów ekonomicznych do producenta z Ingolstadt. Jednak 2010 rok rewolucji w sprzedaży nie przyniósł. Dobra sprzedaż Gallardo nie zrekompensowała spadku wyników pozostałych modeli. Statystyki te zdecydowanie odbiegają od tych sprzed kryzysu.
Model/rok | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 |
Gallardo | 817 | 462 | 1 206 | 1 015 | 1 025 |
Gallardo Spyder | 247 | 460 | 581 | 936 | 626 |
Murciélago | 145 | 274 | 454 | 423 | 323 |
Murciélago Spyder | 18 | 57 | 183 | 206 | 121 |
Razem: | 1 227 | 1 253 | 2 424 | 2 580 | 2 095 |
VW użytkowe
W użytkowym segmencie Volkswagen odnosi także sukcesy. W 2010 roku wyprodukowano łącznie 130 tys. modelu Caravelle/Multivan, ale wciąż nie jest to wynik porównywalny z najlepszym 2008 rokiem. Sukcesem jest też nowy pikap Amarok i produkowane w Poznaniu Caddy. O prawie 10 tys. mniej sprzedano Transportera. Obrót dywizji pojazdów użytkowych VW wzrósł o 40 proc. do 7,39 mld euro, ale zysk spadł o 25 proc. do 232 mln euro.
Model/rok | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 |
Caravelle/Multivan | 104 846 | 56 073 | 123 630 | 119 535 | 119 583 |
Saveiro | 73 039 | 38 899 | 40 367 | 31 221 | 26 574 |
Caddy kombi | 68 560 | 78 488 | 77 642 | 65 675 | 70 349 |
Caddy | 68 304 | 48 601 | 82 414 | 79 830 | 69 736 |
Transporter | 63 173 | 78 985 | 90 207 | 90 762 | 84 568 |
Amarok | 44 525 | 193 | - | - | - |
Razem: | 422 447 | 301 239 | 414 260 | 387 023 | 370 810 |