Volvo Cars Safety Centre, które działa od 2000 roku, należy obecnie do najnowocześniejszych obiektów tego typu, jakimi mogą się pochwalić inni producenci lub instytucje motoryzacyjne. Co ważne, cały czas działalność centrum rozwija się, nie tylko pod względem liczby testowanych modeli, ale także, a może przede wszystkim, pod względem nowych typów testów, jakimi poddawane są auta. Obecnie każdego tygodnia testom zderzeniowym poddawanych jest średnio dziesięć samochodów, co w ciągu roku przekłada się na ok. 450 rozbitych aut.

Laboratoria Volvo przystosowane są do przeprowadzania różnego rodzaju testów. Oczywiście pewną grupę stanowią testy zgodne z wymogami instytucji zajmujących się testowaniem nowych modeli (m.in. EuroNCAP, IIHS), np. zderzenie czołowe, boczne, ze słupem, ale nowe modele wchodzące na rynek testowane są pod wieloma innymi kryteriami. Przede wszystkim możliwa jest symulacja zderzenia dwóch aut o różnych wielkościach i masach pod różnym kątem oraz ze znacznie większymi prędkościami nawet do 120 km/h (zderzenie czołowe w EuroNCAP odbywa się przy 64 km/h). Seria testów może obejmować także symulację zderzenia ze zwierzęciem, dachowanie, najechanie na inne auto od tyłu. Niezwykle ważną częścią wszystkich testów stanowią także testy nowych systemów, których głównym zadaniem jest ochrona pasażerów jadących Volvo. Każdy nowy model, przed wprowadzeniem go do sprzedaży przechodzi minimum 100-120 różnych prób zderzeniowych.

Jeden crash-test zajmuje ludziom w Volvo pięć dni. Trzy dni to przygotowanie auta, umieszczenie na nim różnych czujników, manekinów. Dzień przed samym testem instaluje się auto na stanowisku, podłącza się kamery. Wprawdzie zczytanie wszelkich danych z czujników trwa ok. jednej godziny, to jednak wciąż auta oraz manekiny poddawane są po zderzeniu także szczegółowym oględzinom. Dziennie, średnio odbywają się najczęściej tylko dwa testy zderzeniowe.

Oczywiście bardzo ważnym etapem testów są testy wirtualne. Już na ok. trzy lata przed rozpoczęciem produkcji nowego modelu zaczynają się symulacje komputerowe testów zderzeniowych. Testy fizyczne ruszają na ok. rok przed wprowadzeniem auta do sprzedaży. Jednak rzeczywiste testy nie rozpoczną się dopóki eksperci z Volvo nie będą w pełni usatysfakcjonowani z wyników testów wirtualnych.