Auto Świat Wiadomości Aktualności Dlaczego VW wybrał Polskę? Komentarz eksperta na temat budowy fabryki VW we Wrześni

Dlaczego VW wybrał Polskę? Komentarz eksperta na temat budowy fabryki VW we Wrześni

Od jesieni 2016 roku z taśm nowej fabryki Volkswagena we Wrześni pod Poznaniem zjeżdżać będą dostawcze samochody - następcy VW Craftera. Fabryka powstanie w 2 lata na terenie o powierzchni 220 hektarów, zatrudni 2300 osób. O komentarz na temat tej inwestycji poprosiliśmy Pawła Gosa - eksperta Polskiej Izby Motoryzacji, prezeza firmy Exact Systems.

Dlaczego VW wybrał Polskę? Komentarz eksperta
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Dlaczego VW wybrał Polskę? Komentarz eksperta

Dlaczego Volkswagen wybrał Polskę? Bo mamy silnie rozwinięty rynek części i komponentów do budowy aut składający się z ponad 600 fabryk, który zapewnia sprawniejszą logistykę, niższe koszty transportu i pewniejszy łańcuch dostaw. To jedna z najważniejszych przewag naszej branżymotoryzacyjnej.

Rozbudowana po Mistrzostwach EURO 2012 infrastruktura drogowa, zachęty podatkowe w ramach Specjalnych Stef Ekonomicznych też są mocnymi argumentami za wyborem naszego kraju.

Inwestorów zagranicznych przyciąga też wykwalifikowana kadra pracownicza, której koszty zatrudnienia są relatywnie niższe niż w Europie Zachodniej. Teza, że Polska jest tanim krajem byłaby jednak mylna, gdyż do naszego kraju dużo lepiej odnosi się określenie: kraj dobrych kosztów. Polska zapewnia branży Automotive najlepszą relację ceny do jakości.

W przypadku nowej fabryki we Wrześni języczkiem u wagi mogły okazać się także dobre dotychczasowe doświadczenia niemieckiego koncernu z działalności fabryki w podpoznańskim Antoninku, produkującej od 10 lat modele VW Caddy i VW Transporter. Gdyby nie one, na pewno o pozytywną decyzję w sprawie nowej inwestycji Volkswagena byłoby trudniej.

Z nowego zakładu rocznie ma wyjeżdżać ok. 70 tys. nowych VW Crafterów. To, jak podkreśla wicepremier Janusz Piechociński, oznacza 2-3 tys. nowych miejsc pracy. Należy jednak pamiętać, że jedno miejsce pracy w zakładzie producenta samochodów to nawet 4 miejsca pracy w sektorze poddostawców, który będzie dostarczał komponenty niezbędne do złożenia samochodu dostawczego. Tak więc w sumie inwestycja Volkswagena może oznaczać nawet 10 tysięcy nowych miejsc pracy.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków