Niemal 24 lata po tym, jak Chrysler wypuścił pierwszy pojazd typu minivan – tworząc nowy segment w światowej motoryzacji, nastaje era nowego minivana, wyposażonego w nowatorski system obrotowych foteli Swivel ‘n Go wraz z centralnym „salonowym” stolikiem we wnętrzu. Od czasu premiery minivana, sprzedaż pojazdów tego typu z fabryk Chryslera osiągnęła niemal 12 milionów sztuk.

St. Louis South jest trzecim z kolei kompleksem produkcyjnym firmy, w którym spawalnia nadwozi jest całkowicie zrobotyzowana, co pozwala budować różne modele i wersje w trakcie tego samego cyklu pracy. Wymianę oprzyrządowania, modernizację zakładu oraz wdrażanie nowych procesów wytwarzania rozpoczęto jeszcze w roku 2006 bez przerywania produkcji minivanów Chrysler i Dodge. Nowe inwestycje umożliwiają skrócenie czasu niezbędnego na wdrożenie nowych modeli do minimum.

W składający się z dwóch zakładów kompleks produkcyjny St. Louis Chrysler zainwestował ostatnio ponad 500 mln $. Zakłady te znajdują się w mieście Fenton (stan Missouri) i tam właśnie powstają pojazdy Dodge Grand Caravan, Dodge Grand Caravan Cargo Van, Chrysler Town & Country oraz Chrysler Grand Voyager (zakład St. Louis South) oraz pick-upy Dodge Ram Standard i Quad Cab (zakład St. Louis North). Inwestycje te pozwalają wytwarzać w zakładzie St. Louis South rożne modele i wersje pojazdów na jednej linii montażowej.

Produkowany w odmianach dla ruchu prawo- oraz lewostronnego i napędzany silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi Chrysler Grand Voyager 2008 będzie eksportowany do ponad 100 krajów na świecie. Jest to spore wyzwanie dla zakładów St. Louis, ponieważ minivany z przeznaczeniem na rynki międzynarodowe montowane były dotąd w Europie.

Możliwość budowy różnych pojazdów na jednej linii montażowej pozwala przystąpić do prób prototypowych już na początku fazy przygotowania produkcji. A ponieważ odbywa się to z użyciem oprzyrządowania i procesów rzeczywistych (zamiast symulacji linii montażu – jak to często bywa w takich przypadkach) – istnieją realne warunki dla sprawniejszego wyszkolenia pracowników oraz wdrożenia modyfikacji i usprawnień jakościowych w znacznie skróconym czasie.

Elastyczny proces wytwarzania

Podstawą elastycznego procesu wytwarzania jest odpowiednia sekwencja montażu nadwozia w spawalni z wykorzystaniem systemu paletowania komponentów. Elastyczny system paletowy wdrożono także w zakładzie Sterling Heights Aseembly Plant, Michigan, produkującym samochody Chrysler Sebring, Chrysler Sebring Convertible oraz Dodge Avenger – a także w zakładzie Toledo Assembly Plant, gdzie powstają pojazdy Jeep Liberty i Dodge Nitro. Oznacza to, iż w identyczny sposób można produkować samochody typu sedan, kabriolet, minivan, SUV albo sport tourer.

Elastyczny proces wytwarzania wprowadzono po raz pierwszy w kanadyjskim zakładzie Windsor Assembly Plant w związku z uruchomieniem produkcji minivanów Chrysler Town & Country oraz Dodge Caravan MY 2001 w lecie 2000 roku.

Zakład St. Louis South został dogłębnie przebudowany w związku z przejęciem produkcji szerszej gamy minivanów oraz wdrożeniem modelu pracy Smart Manufacturing. Zwiększona elastyczność wytwarzania w połączeniu z zastosowaniem nowych procesów i technologii stwarza realne szanse na sukces nowych produktów i ich odmian w przyszłości.

Zbudowany w 1959 roku zakład St. Louis South zajmuje obszar 110,5 hektara – w tym ponad 245.000 m2 powierzchni zakrytej, a produkcję minivanów Chryslera rozpoczął w roku 1995.W St. Louis South pracuje obecnie 2800 osób oraz 785 automatów i robotów na liniach montażu nowych pojazdów MY 2008.

Rynek pojazdów typu minivan jest wciąż na średnim poziomie rocznym 1,1 mln sztuk, licząc tylko od roku 1993. Posiadając 34 procent rynku USA – Chrysler wciąż zajmuje pozycję dominującą, wyprzedzając najbliższego konkurenta w stosunku 2:1, a nawet większym. Nabywców na całym świecie znajduje ponad 430.000 minivanów marki Chrysler i Dodge rocznie – a łączna sprzedaż tych pojazdów sięga już 12 mln sztuk – licząc od listopada 1983 roku.

Produkcję minivanów Dodge Grand Caravan 2008 i Chrysler Town & Country prowadzi również fabryka Windsor Assembly Plant w kanadyjskiej prowincji Ontario. Pojazdy te są także montowane w Chinach i na Tajwanie – z przeznaczeniem na rynki lokalne.

Plan Odnowy i Transformacji (RTP)

Trwa obecnie wdrażanie 3-letniego Planu Odnowy i Transformacji Chryslera. Nadrzędnym celem tego planu jest powrót do rentowności do roku 2008 oraz przebudowa modelu biznesowego firmy w dłuższej perspektywie czasowej.

Plan Odnowy i Transformacji obejmuje siedem rozdziałów roboczych, które dotyczą każdego z aspektów działalności firmy, a więc strategii produktu i portfolio ofertowego, zarządzania kosztami stałymi, reorganizacji i produkcji, zarządzania kosztami materiałowymi, zarządzania przepływami pieniężnymi oraz zarządzanie jakością i efektywnością wykorzystania kapitału.