Trzy nowe odcinki o łącznej długości 50 km (Poznań – Wronczyn; Wronczyn - Kościan Południe; Kościan Południe – Radomicko) mają pod dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Na pierwszym odcinku w przyszłym roku zostaną zagospodarowane Miejsca Obsługi Podróżnych, będą prowadzone prace na drogach serwisowych i nasadzenia zieleni. 16-kilometrowy odcinek z Poznania do Wronczyna został ukończony ze znacznym opóźnieniem. Pod koniec 2018 r. otwarto jedną z jedni. W czerwcu 2019 GDDKiA rozwiązała umowę z włoskim konsorcjum, którego liderem była firma TOTO S.p.A. Construzioni Generali. Następnie ogłaszano przetargi na wykonanie kluczowych robót nowym wykonawcom.

S5 Poznań - Radomicko Foto: GDDKiA
S5 Poznań - Radomicko

Prace wykończeniowe będą prowadzone również na trzecim z odcinków. Jego trasa główna została oddana znacznie wcześniej niż zakład termin, by można było już zapewnić przejezdność calej drogi S5 z Poznania do Wrocławia, ale jeszcze nie wszystko zostało ukończone wokół drogi. W związku z tym przez pewien czas niedogodnością dla kierowców będzie ograniczenie prędkości do 90 km/h od węzła Kościan Północ do węzła Lipno, spowodowane niebezpieczeństwem pojawienia się dzikich zwierząt.

GDDKiA informuje, że w 2022 roku drogą S5 będzie można przejechać od autostrady A1 w okolicy Grudziądza aż do autostrady A8 na obwodnicy Wrocławia. W docelowym układzie połączy się z drogą ekspresową S7 pod Ostródą, a w dalszej perspektywie poprzez S51, S16, S61 i z wykorzystaniem planowanej S10 utworzy dodatkowy ciąg dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód.