Minister przypomniał, że decyzję o zmianie statusu drogi podejmuje Rada Ministrów, ponieważ to rząd zmienia stosowne rozporządzenie dotyczące sieci drogowej w Polsce. Chodzi o rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Jest to tzw. Czerwona księga.

Minister wyjaśnił, że ostatnio pojawiły się informacje dotyczące możliwości zmiany statusu dróg ekspresowych na autostrady podczas dyskusji inżynierskich zorganizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

"Opinie na ten temat przedstawiono podczas wewnętrznej dyskusji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, której tematem było utrzymanie dróg. (...) To nie GDDKiA, tylko rząd, na wniosek ministra infrastruktury, może zmienić status drogi. Obecnie ani Ministerstwo Infrastruktury, ani rząd takich zamiarów nie ma" - zapewnił szef resortu.

Podkreślił też, że nie ma żadnych planów dotyczących zmian obowiązujących w Polsce limitów prędkości na drogach.

Jak powiedział Adamczyk, obecnie prowadzone są analizy dotyczące możliwości powiększenia sieci dróg objętych opłatami dla samochodów ciężarowych. "Prowadzimy analizy. Prowadzimy dyskusje, m.in. z Krajową Administracją Skarbową, która nadzoruje system poboru opłat drogowych od ciężarówek. Dzisiaj w tej sprawie nie ma decyzji" - stwierdził.

Długość dróg krajowych w Polsce wynosi obecnie 19 tys. 393 km, w tym w zarządzie GDDKiA jest 17 tys. 782 km. Łączna długość dróg szybkiego ruchu w Polsce to 4 tys. 747,8 km, z czego drogi ekspresowe liczą 2 tys. 972,3 km, autostrady to 1 tys. 775,5 km w tym odcinki koncesyjne autostrad liczą 465 km.

autor: Łukasz Pawłowski