Auto Świat Wiadomości Aktualności Droższe badania techniczne pojazdów? Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia

Droższe badania techniczne pojazdów? Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Nie tylko diagności konsekwentnie przypominają, że za obowiązkowe badanie techniczne samochodu wciąż płacimy tyle samo, ile kilkanaście lat temu. Stawki nie zmieniły się od 2004 r. Sprawą zainteresowali się także posłowie. Najnowsza poselska interpelacja w sprawie możliwej zmiany wysokości opłat doczekała się odpowiedzi z Ministerstwa Infrastruktury.

Badanie techniczne
Archiwum Auto Świat
Badanie techniczne
  • Diagności oraz posłowie od lat alarmują, że stawki opłat za badania techniczne pojazdów nie zmieniły się od 17 lat
  • Poważne zmiany w badaniach technicznych nastąpią w Polsce dopiero po wdrożeniu unijnej dyrektywy o badaniach okresowych pojazdów, jaką przyjęto w 2014 r.
  • Ministerstwo Infrastruktury nie kryje, że zamierza usprawnić nadzór nad badaniami technicznymi pojazdów, by wyeliminować z dróg auta w złym stanie

Obowiązkowe badanie techniczne samochodu osobowego to wydatek 98 zł. Tyle trzeba było płacić w 2004 r. i tyle samo płacimy w 2021 r. Wiele wskazuje na to, że stawka zostanie utrzymana także w 2022. Trudno dziwić się frustracji diagnostów. A tam, gdzie pojawia się frustracja, wkraczają politycy. Temat stawek za obowiązkowe badania techniczne wraca jak bumerang w kolejnych interpelacjach poselskich. Tym razem tą kwestią zajęła się posłanka Iwona Hartwich.

Badanie techniczne auta osobowego i koszty

W interpelacji posłanka przypomina: "Po raz ostatni stawki za badania techniczne zostały określone jesienią 2004 r. Przez 17 lat pozostawały na tym samym poziomie”. Na tym nie koniec. Czytamy także, że: "Od 2004 r. drastycznie wzrosły koszty prowadzenia firmy, koszty zatrudnienia pracownika, podatki lokalne, energia, ceny mediów, płaca minimalna. W 2011 r. nastąpiła zmiana stawki podatku od towarów i usług z 22 na 23 proc., czego rezultatem była m.in. obniżka opłat za badania techniczne pojazdów. Niestety nie było reakcji ministra ds. transportu na wyżej wymienioną nowelizację prawa".

Pytania do Ministerstwa Infrastruktury

Czy ministerstwo do czasu wdrożenia dyrektywy 2014/45/UE zamierza podjąć jakiekolwiek działania wspomagające przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów?

Dlaczego przez 17 lat nie zostało wydane stosowne rozporządzenie do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 110 ze zm.) zmieniające wysokość opłat za badania techniczne pojazdów?

Czy Pan Minister planuje w przyszłości dostosować wysokość opłat za badania techniczne pojazdów do aktualnych warunków gospodarczych

Na odpowiedź trzeba było poczekać kilka tygodni. Z upoważnienia Ministra Infrastruktury głos zabrał Rafał Weber, pełniący funkcję Sekretarza Stanu. W odpowiedzi przypomniał, że "Ministerstwo Infrastruktury nie zdecydowało się na wprowadzenie pełnego zwolnienia z przeprowadzenia badań technicznych pojazdów lub przedłużenia ważności wszystkich badań technicznych pojazdów tak jak w niektórych państwach członkowskich Unii Europejskiej w związku z wprowadzeniem stanu epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2". Weber nie pozostawił także złudzeń co do oczekiwanej zmiany stawek, oznajmiając, że nie ma żadnych planów "podjęcia prac legislacyjnych, których celem miałoby być wsparcie przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów".

Wyższa opłata za badanie techniczne auta, przyczepy i innych pojazdów

Zmiany stawek nie są jednak wykluczone. Stosowna podwyżka nastąpi dopiero po wdrożeniu unijnej dyrektywy (2014/45/UE) w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych (dotyczy również przyczep). W odpowiedzi czytamy: "Pragnę podkreślić, że prace legislacyjne nad aktami wykonawczymi z zakresu badań technicznych pojazdów, w tym regulującymi wysokość opłat za badania techniczne pojazdów, będą mogły zostać podjęte po prawidłowym wdrożeniu wyżej wymienionej dyrektywy do polskiego porządku prawnego".

Otwartą kwestią pozostaje zatem, ile będziemy płacić za badania techniczne i jak często będą się one odbywać. Wedle unijnej dyrektywy badanie aut osobowych może być przeprowadzane co dwa lata (w przypadku nowych pojazdów po czterech latach od pierwszej rejestracji), o ile samochód nie przekroczył 160 tys. km przebiegu. W przypadku aut z większym przebiegiem badania mogą odbywać się częściej. A ile nas to będzie kosztować? Na razie to wciąż niewiadoma.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków